villamos

A debreceni villamosvonalon tesztelik a Bosch ütközéselkerülő rendszerét

2021.07.16.

A technológiát részben Budapesten fejlesztette és a rendszer néhány részét Hatvanban gyártja a vállalat.

A villamosvezetők számára a munkában töltött minden egyes perc maximális koncentrációt igényel. Az összetett forgalmi viszonyok között könnyen előfordulhatnak ütközések más járművekkel, ami jelentős anyagi kárral, vagy akár súlyos személyi sérüléssel is járhat. A Bosch ezek megelőzésére fejlesztette ki a különleges, villamosvezetőket támogató ütközéselkerülő rendszerét, amelyet 2021 júliusától Magyarországon elsőként Debrecenben használnak. A közelmúltban több német és holland városban is üzembe helyezett és már eredményesen működő ütközéselkerülő technológia veszély esetén figyelmezteti a villamosvezetőket, akik így sokkal hamarabb megkezdhetik a fékezést, elkerülhetik a koccanásokat és a baleseteket. „Ez a technológia a Bosch jelmondatához híven valóban az életre lett tervezve, a közlekedés minden résztvevőjét segíti: a gyalogosokat, az utasokat, az autósokat és a villamosok működéséért felelős szakembereket is” – hangsúlyozta Dr. Szászi István a magyarországi Bosch csoport és az Adria régió vezetője.  

Az ütközéselkerülő rendszert, egy új CAF Urbos 3 típusú villamosra helyezték fel, és fél évig közösen teszteli a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és a Bosch.

Autós csúcstechnológia villamosokra szabva

A technológiát a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki. A rendszer alapját képező kamerát és a radar szenzort a vállalat hatvani telephelyén gyártják. A villamosbalesetek megelőzését szolgáló rendszer ugyanazon a technológián alapul, mint az automata vészfékező rendszer, amely szintén a Bosch fejlesztése.

Az ütközéselkerülő rendszer három fő elemből áll: egy multifunkciós kamerából, egy radar szenzorból, illetve egy vezérlőegységből, amely a másodperc törtrésze alatt feldolgozza a beérkező jeleket és információkat. A speciális adatkamera ideális kiegészítője a radar szenzornak: míg az előbbi pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi és előrejelzi a mozgásokat, addig a radar szenzor – amely köd vagy eső esetén is „érzékel” –, szemmel tartja a pályát, gyorsan és pontosan észlel bármit, ami a sínt keresztezi. A vezérlőegység mindkét érzékelő adatait feldolgozza és összeveti több egyéb fontos tényezővel, például a villamos sebességével. Amennyiben a rendszer akadályt lát vagy érzékel – például belóg egy jármű a pályára, vagy egy gyalogos átszalad a síneken – azonnal fény-és hangjelzést továbbít a villamos vezetőjének, aki így gyorsabban tud döntést hozni, például időben le tudja fékezni a villamost. A Bosch rendszere képes lenne a villamosok fékét is üzemeltetni, de Debrecenben egyelőre az automatikus fékezési funkció nem része a projektnek.

Méterről méterre letapogatják a teljes villamosvonalat

Az ütközéselkerülő rendszert egyedileg kell a villamospályához kalibrálni. A beüzemelési fázisban a rendszer alapvető funkciói már biztonsággal működnek. Ekkor a szenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamos több száz kilométert tesz meg üresen, hogy a rendszer méterről méterre megtanulja látni és érzékelni a városspecifikus tárgyakat, amelyek a fejlesztői csapat adatbázisába kerülnek. Ezzel a rendszer minden egyes megtett út során tanul valami újat. Így a validációs folyamat minden villamosvonalra külön-külön történik. Ennek során tesztelik és ellenőrzik, hogy a rendszer felismeri-e és azonosítja-e a közvetlen közelében található összes oszlopot, fát, bokrot és egyéb releváns tárgyat. Ebben az időszakban tesztelik azt is, hogy a rendszer megfelelően működjön, és ne adjon téves figyelmeztetéseket.

A hat hónapig tartó próbaüzem július közepén indul a 2-es villamosvonalon a biztonságos közlekedés és a vezetők tehermentesítésének érdekében. A villamos maximális sebessége 50 km/h, ilyen tempónál a Bosch rendszere körülbelül 70-80 méteres távolságból képes érzékelni az esetleges veszélyeket.

Jelentős lépés a közlekedésbiztonságban

Debrecenben a 2-es villamos elindulása óta nagyon gyakoriak a villamosbalesetek. Öt év alatt csak ezen a vonalon 130 baleset történt. Mind a 18 darab villamos összetört, legalább ötször, de van, amelyik tízszer. A villamosbalesetek megelőzésében kulcsszerepet játszhat a Bosch technológiája, amit a külföldi adatok is alátámasztanak. Az egyik német városban például az ütközéselkerülő technológia beüzemelését követően, több mint negyven százalékkal csökkent a villamosbalesetek száma, miközben a bázisévhez képest több villamos közlekedett és nőtt a forgalom is. A technológia nemcsak életeket ment, hanem jelentős költségeket is megtakarít az üzemeltetőknek, továbbá a rendszer támogatja a megbízható és hibamentes szolgáltatás biztosítását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.18
Senki sem tudja, miért parkolnak ezek az autók a Pittsburgh-i Nemzetközi Repülőtéren - most egy....
2021.10.17
Halálos kimenetelű közlekedési baleset történt a Nemeskeresztúr és Jánosháza közötti útszakaszon -....
2021.10.17
Nagyon ritka és egyre ritkább lesz a jövőben igazi gyöngyszemet találni. A Lexus LC500 minden....
2021.10.17
A friss háromszoros Európa-bajnok Kiss Norbert, a Révész Racing versenyzője vasárnap....
2021.10.17
Egyre izgalmasabb az autóipari verseny az Egyesült Államokban, és van esély rá, hogy nem a General....
2021.10.17
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Biztos, ami biztos. ..
2021.10.17
A moszkvai közlekedési hatóság vezetője, Maxim Likszutov bejelentette, hogy az autonóm technológiák....
2021.10.17
Fantasztikus versenyzéssel idei legjobb helyezését érte el a HUMDA Magyar Autó-Motorsport....
2021.10.17
Az érintett útszakaszon félpályán halad a forgalom - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.10.17
A magyar rendőrök a belga hatóságok által körözött Audit foglaltak le, ezúttal a Röszke autópálya....