dízel

A dízel mindent túlél?

2024.03.30.

A dízel soha nem tűnik el: az olasz autósok gázolaj-felhasználása jelenleg 2,5-szerese a benzinének. Erről az olasz környezetvédelmi minisztérium legfrissebb tanulmánya számolt be. 

2023-ban 70,9 milliárd eurót költöttek az olasz autósok benzin és gázolaj vásárlására, ami enyhe csökkenés (-0,3%) a 2022-es történelmi csúcshoz (71,1 milliárd) képest. Az igazsághoz tartozik, hogy közben jelentősen csökkentek az üzemanyagokra vonatkozó adókedvezmények (jövedéki adó és áfa), így az állam bevétele 22,7%-kal nőtt az előző évhez képest.

Ami mellbevágó adat - figyelembe véve a „zöld” célokat -, hogy a dízel-fogyasztás továbbra is nagyon magas, eléri a 28 milliárd litert (a 2000-es 22,1-hez képest), ami jóval meghaladja a benzinfelhasználást, ami 11,1 milliárd litert tett ki tavaly.  Az adatok azért is meghökkentőek, mert 2000-ben már majdnem egyenlő volt az arány. Alig valamivel több benzin fogyott (22,4 milliárd liter), mint gázolaj.

Az üzemanyagokra költött 2023-as, 70,9 milliárd eurós összkiadásból 38,1 milliárd folyt be az államkasszába adók formájában. Az ipari komponens, vagyis a termelői, feldolgozói és forgalmazói befizetések összesen 32,8 milliárdot tettek ki.

Ha a két üzemanyag-fajta, azaz a benzin és gázolaj fogyasztási trendjét vizsgáljuk 2000 és 2023 között, akkor az látható, hogy míg a 21. század elején a fogyasztás mértéke közel azonos szintű volt, addig 2023-ban a gázolaj-fogyasztás aránya a benzineshez képest két és félszeresére ugrott.

Nemrégiben tanulmány jelent meg az olasz autós szaksajtóban arról, hogy kb. 2,6 millió dízelautó közlekedik az olasz utakon „gyanús mértékű” nitrogén-oxid (NOx) kibocsátással. Becslések szerint ez a szám 1,9 millió olyan autót is tartalmaz, amelyek extrém NOx-kibocsátással rendelkeznek, és valószínűleg tiltott kibocsátás-manipuláló eszközöket használnak. Vagyis normál esetben simán megbuknának a műszaki vizsgán. Azt azonban az olasz kormány nem meri megkockáztatni, hogy ezt a csaknem 2 millió autót egyik napról a másikra kivonják a forgalomból.

2022-ben végére a forgalomban lévő gépkocsik száma 39,3 millióra nőtt az 59 milliós lakosságú Olaszországban. Az autók átlagéletkora meghaladja a 12 évet. Az adatokból egy menthetetlenül öregedő gépkocsiállomány képe rajzolódik ki.

A forgalomban lévő több mint 39 millió gépkocsi körülbelül 25%-a 17 éven felüli, Euro 4 előtti. Ehhez jönnek még a haszongépjárművek: a 4,2 milliós járműpark 41%-a Euro 4 előtti volt. A 3,5 tonna feletti ipari járművek száma 725 ezer, több mint 50%-uk Euro 4-es, átlagéletkoruk 14,3 év. Autóbuszból 62 400 darab van forgalomban, átlagéletkoruk 12 év.

Az energetikai átállás, ha lassan is, de halad: 2022-ben a benzinmotorok aránya 30%-ról 27,7%-ra, a dízelmotoroké 22,1%-ról 19,6%-ra esett vissza, így a vezető szerepet immár a hibrid autóké 34%-kal.

Az elektromos járművek aránya azonban visszaesett 8,8%-ra, így Olaszország az utolsó helyen áll az 5 legnagyobb európai piac összehasonlításában. Németország áll az élen (31,4%), majd az Egyesült Királyság (22,9%), Franciaország (21,6%) és Spanyolország (9,7%) következik.

Az olaszok lemaradásának okai között szerepelnek a rosszul kialakított ösztönzők, valamint a töltési infrastruktúra elégtelensége. A töltőállomások száma alapján – európai összehasonlításban - Olaszország csak a 15. helyen található 33 ezer töltőponttal. Ez 6,7 töltési lehetőséget jelent 100 kilométerenként, szemben a 8,9-es európai átlaggal.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
A teljes keretösszeg háromnegyedére érkezett már be igény a vállalati e-autó programban - közölte a....
2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....
2025.02.08
A Datahouse adatai szerint 2024 első kilenc hónapjában 107 ezer 445 új személygépkocsit és....
2025.02.08
Az M0-s autót és a 11-es főút budakalászi turbó körforgalmánál rögzítettek érdekes jeleneteket a....
2025.02.08
Az erdélyi város vezetése első Park & Ride parkolóban a belvárosinál alacsonyabb....