Drónok

Drónokhoz lopják az osztrák motorokat, a titkosszolgálatok vizsgálódnak

2022.10.28.

A felső-ausztriai gunskircheni Rotax által gyártott motorok egy bizarr lopássorozat középpontjában állnak, amely a brit titkosszolgálatokat arra készteti, hogy vizsgálódjanak: több mint 130 Rotax 912 négyütemű motort loptak el parkoló repülőgépekről több országban. Tavaly a legtöbbet Nagy-Britanniában és Németországban – írja az osztrák Kronen Zeitung.

A 100 kilogrammos hajtóműveket mindig gondosan lecsavarták a repülőgépről, és titokban elszállították...

A legtöbb esetben hosszú hátralévő élettartamú motorokat loptak el. Ami eleinte érdekességnek tűnt, az ma már a brit titkosszolgálat érdeklődését is felkelti: a hajtóműveket nem csak kis polgári repülőgépekbe szerelik be, hanem felderítő és harci drónokba is.

A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó.

Az Egyesült Államok a "Predator"-hoz, Törökország a "TB2"-hez használja őket, amelyek Ukrajna felett is repülnek (számolt be a Krone). És a legfrissebb fotók szerint még a szigorú szankciók hatálya alá tartozó Irán is titokban Rotaxot telepít Mohajer-6 drónjaiba. Ezeket utoljára Oroszországba szállították, és aktívan részt vettek a harcokban.

A motorok valószínűleg a feketepiacra kerülnek

Ezzel bezárul a kör – írja Howard Altman amerikai újságíró: Az ellopott Rotax-motorok egy részét állítólag a feketepiacra, így kifejezetten Iránba szánják. Az ország jelentős földalatti hálózattal rendelkezik, amely lehetővé teszi a szankciók megkerülését. Magát a Rotaxot évek óta kritizálják amiatt, hogy nem ellenőrzi pontosan motorjai világméretű értékesítését. Sajtónyilatkozat szerint az iráni drónokkal kapcsolatos helyzetet "nagyon komolyan" veszik, és nem szállítanak Iránba - közölte a cég a "Krone"-val folytatott korábbi beszélgetésében. A "Bild" kutatása szerint azonban a motorok 2020 végéig eljutottak Iránba olasz közvetítőkön keresztül.

Alig van korlátozás a négyütemű motorok exportjára

Valójában a kereskedelemben kapható Super 95-el üzemeltetett belsőégésű motorokra aligha vonatkoznak korlátozások. Nem háborús áruk, és nincsenek „kettős felhasználású” áruként megjelölve. És sorozatgyártásúak: a felső-ausztriai világpiaci vezető az elmúlt 40 évben csaknem 200 000 meghajtót adott el polgári kereskedőknek szerte a világon. A szakértők szerint valójában nehéz nyomon követni, hogy ezek közül melyeket adják el titokban, lopják el vagy másolják le.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.13
A Bosch által szállított mágneses gyújtásrendszer fontos volt az első Zeppelin léghajó....
2025.11.13
A Milánói Motorkiállításon mutatta be V3R 900 E-Compressor névre keresztelt tanulmánymodelljét a....
2025.11.13
A vállalati e-autó programban a kínai gyártó termékei a legnépszerűbbek. A BYD típusaiból már több....
2025.11.13
Az elegáns formájú R26 ezüst, piros és fekete színekben pompázik. ..
2025.11.13
November 19-én immár a hetedik alkalommal nyitja meg kapuit a Szeged Business & IT (SzeBIT),....
2025.11.13
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi....
2025.11.13
Nem véletlenül próbálkoznak a kínaiak is ezzel a technológiával érvényesülni az európai piacokon. ..
2025.11.13
Az a sofőr, aki lakott területen belül 50 helyett 109 km/h-val hajtott, 210 ezer forintos bírságra....
2025.11.13
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.11.13.....
2025.11.12
A Century egy látványos terepkupéval jelezte a Tokiói Autószalonon, hogy globális márkává válik. ..