bukósisak teszt

Dual-Sport bukósisakok tesztje

2015.02.22.

Hamarosan közeleg a motoros szezon. Leteszteltünk rengeteg bukósisakot, hogy könnyebb legyen kiválasztani a megfelelőt, amire kisüt a nap.

Szöveg: BenZso; KT Képek: fotofal.hu

Újra sisaktesztre adtunk a fejünket (kezünket), és sikerült is összeszednünk 3 kategóriára való bukót a hazai motorosboltokból. A tesztelést a többcélú, crossover, on-offroad vagy ahogy újabban hívják, dual-sport kategóriás (túraendurós) sapkákkal kezdjük, ezt követik majd a 80 ezer forintig tartó, majd az ezt meghaladó prémium kategóriás zárt bukósisakok próbája.

A tesztelési folyamat változatlan, a séma még a DennyM által kidolgozott, általunk bevett eljárásokon alapul: az összpontszám - amely a későbbi végső sorrend alakulásáról dönt - alap és egyéni pontokból tevődik össze. Az alap pontok közül a súlyt és a zajt is egyenként lemértük, a szellőzésre viszont csak a szellőzők száma/működése/minősége alapján adtunk pontokat (amúgy menni is kellett volna a sisakokban) - illetve a taknyos időnek köszönhetően a párásodást is ki tudtuk próbálni.


Az egyéni pontokat különböző szempontok (lásd a ponttáblázatot a lap alján!) alapján kapták az indulók: itt minden helyet kapott, amit csak álló helyzetben meg tudtunk rajtuk vizsgálni, a le/felvételtől kezdve a komfortérzeten és a méretpontosságon át egészen a pleximechanikáig, vagy annak cseréjéig. Hármunk szubjektív egyéni pontjait összeadtuk, majd hozzáadtuk az "egzakt" alap pontokat, és már meg is született a végeredmény - de ne szaladjunk ennyire előre.

Szerencsére a dual-sport kategóriában is már csak kivehető bélésű sisakokat próbálhattunk. Ezek a bukók főleg a (túra)endurósoknak készülnek, és mivel a crossover motorkerékpár osztály talán sosem volt még ilyen népszerű, ezek a sisakok is nagy érdeklődésnek örvendenek. A tesztben szereplő példányok nem merítik ki a hazai piacon fellelhető összes darabot, de ennyit sikerült beszerezni a próbához. Érdekesnek találjuk, hogy egyes bukósisak forgalmazók mennyire "kedvetlenül" állnak hozzá egy ilyen bemutató jellegű, statikus teszthez is... De szerencsére a nagyobb forgalmazók, mint az Euromotor, a Karasna, a MotorOázis a Parts Europe és a MotoPartsShop.hu tudtak sisakot küldeni a teszthez, így a fontosabb márkák meg tudtak jelenni.


Mert mi lett volna, ha még menni is akarunk bennük? Azért annak örültünk nagyon, hogy több árkategóriából is kaptunk bukósisakokat, így azt is össze tudtuk hasonlítani, mennyivel jobb egy sokkal drágább az olcsóbbnál. Hát mit ne mondjak, óriási a különbség a belépő-jellegű és a prémium sisakok között - nem meglepő módon -, és nem csak felszereltségben, hanem védelemben és komfortban is. No lássuk a szereplőket, külön-külön.

AFX FX41DS - Forgalmazza: MotoPartsShop.hu

Az amerikai AFX egy agyon jól szellőző endurósisak, amely sokoldalúságával és bátornak mondható formájával hívja fel magára a figyelmet. Az alját körbeölelő ív miatt, ha a motor ülésére helyezzük, nem esik le olyan könnyen. A napszemüveg elég mélyre lejön (ami sajnos mostanában már ritkaság), kezelése pedig egyszerű a bal oldali kapcsolóval. Nagy tempónál sem rázza a napellenző a vezető fejét, mert hatalmas levegőkilépő nyílásokkal rendelkezik, így nem kap bele a szél.


A szellőzése tényleg zseniális, így ajánlható nagy forróságban és "testedzésnek szánt" motorozáshoz is, ahol sokat izzad a vezető. Sajnos álló helyzetben eléggé párosodik a plexi, amely ha elindulunk, szinte azonnal leszárad. Ami az interiőrt illeti, a bélés nem lesz azonnal komfortos, mivel nem túl vastag. El kell telnie egy-két hónapnak, amire az ember fejére alakul a belső, és kényelmesebbé válik. Belül nem a legfinomabb anyagokból építkezik, de várhatóan tartós lesz. A sisakot könnyű variálni (plexi, sild), van hozzá gyári szerszám is, de az is elég, ha mindig ott lapul egy 10 forintos a zsebedben.

Előnyök / hátrányok - AFX FX41DS (bemutató)

  •  
  • Kiemelkedő szellőzés (17 ponton)
  • Nagy nyílás, könnyű le- és felvenni
  • Sokoldalú kialakítás, jó felszereltség
  • Vékony a szivacs a belsejében, kemény a bélése
    (viszont legalább ergonomikus a kialakítása)
  • A pleximechanika egyszerű, nem a legpontosabb

Kappa KV10 - Forgalmazza: EuroMotor

Az olasz sapka nagyon olcsó, ezáltal az ár/érték verseny nagy esélyeseként száll a ringbe. Messziről még jól is néz ki: láthatósági színű csíkokkal hívja fel a figyelmet magára, ami nálunk - mint tudjátok - jót jelent. Közelebbről szemügyre véve viszont a kidolgozás nem túl aprólékos - és ez nem csak a fényezésre igaz: nagyon kevés és vékony szellőzőnyílások vannak rajta, így borítékolható, hogy meleg időben forró viselet.


A belsejének az anyaga szemre is gyenge (legalábbis ehhez az erős - és drágább - konkurenciához képest). Aztán felvéve sincs minden rendben, mert már felvenni sem egyszerű, legalábbis ahhoz képest, ami rá van írva (mindenből M-est kértünk). A méretpontossággal voltak gondjai, és ez tovább rontott a komfortérzetünkön - amin a kissé egyszerű pleximechanika és a szellőzők kidolgozása, "nyomkodása" sem segítettek. Mindezek ellenére, simán megér annyit, amennyit kérnek érte - csak körültekintően válassz belőle méretet!

Előnyök / hátrányok - Kappa KV10 (bemutató)

  • Olcsó ár
  • Ez a legkönnyebb
  • Láthatósági csíkok
    (bár a design kissé elnagyolt)
  • Furcsa alap(nyílás)forma, a többihez képest
  • Gyenge a bélés és a szellőzők kidolgozása
  • Gyenge felszereltség

Caberg Tourmax - Forgalmazza: MotorOázis

Ez a teszt egyetlen felnyitható elejű sisakja (nagy piros pont érte), amelyet még ilyen napellenzős formában nem igazán láttunk (mert világelső). Ügyesen megoldották a felnyíló első részt, amelyet rögzíteni is lehet, nehogy lecsapódjon menet közben. A felszereltségét tovább dicséri, hogy van benne Bluetooth kihangosítóhoz is előkészítés.A plexi csukott állapotban szintén ügyesen van rögzítve, nehogy kinyíljon menet közben.


A (kissé rövid) napszemüveg kapcsolója a fejtetőre került, ez viszont megszokást igényel - továbbá nagyon kevés szellőzőnyílás van a sisakon, amelyből ráadásul csak a fejtetőn lévő zárható(ez rontja valamelyest a felszereltség-indexét). A le- és felvétel könnyen megy, a párna pedig puha, igényes kialakítású (alakú, anyagú). Árban még ez is jól áll, mert majdnem a duplája a Kappának, de még mindig csak a fele az Iconnak és több mint százezerrel olcsóbb az X-litenál.

Előnyök / hátrányok - Caberg TourMax (bemutató)

  • Az egyetlen, amelynek nyitható az eleje
  • Komfortos belső
  • Jó felszereltség, jó ár/érték arány
  • Kevés szellőző
  • Rövid napszemüveg
  • Kissé nehéz, tompább a dizájn

X-lite X-551GT - Forgalmazza: EuroMotor

Kiváló kidolgozással és igényes anyagokból (például karbon) készül az X-551GT névre hallgató bukó. A matt szürke festést sárga feliratokkal bolondították meg, így lett figyelemfelkeltő, de azért ez még nem a láthatósági kategória. Kesztyűben is jól kezelhető szellőzőket kapott, ami fontos, mert "szabad kézzel" hiába könnyű nyomkodni őket, ha... értitek. A plexit ezen a legkönnyebb lecserélni, ha esetleg valaki a napszemüveg mellé még sötétebbet szeretne felrakni.


A napellenző viszonylag normális méretű, elég jól befedi az arcot (ami manapság ritkaság), csak a szemüveg kapcsolóját elég erősen kell működtetni. N-Com előkészítéssel is rendelkezik, így a (tényleg) gyönyörűen kialakított bélésben könnyen elfér a gyári kihangosító. Említést érdemel még a profi dupla D-gyűrűs csat és a belső igényes megoldású (patenttal rögzített, kivehető) áll-része (bogárháló). A héj formája nekem kicsit egy golyóra hasonlít - nem tudom, hogy ez most jó vagy rossz.

Előnyök / hátrányok - X-lite X-550GT (bemutató)

  • Igényes, jól kidolgozott, kényelmes belső
  • Jó felszereltség
  • Finom pleximechanika
  • Nehézkesen működő napszemüveg
  • Az ára is prémium: ez a legdrágább

Icon Variant - Forgalmazza: MotoPartsShop.hu , Parts Europe

A másik szénszálas darab, az Icon nem csak a fényezések hibátlan kivitelezésével hívja föl magára a figyelmet - amely még fluoreszkál is a sötétben -, hanem a héj formája is különleges. Hatalmas levegőkilépő-nyílások gondoskodnak róla, hogy ne kapjon bele a szél. A tetején lévő légcsatorna pedig arról, hogy a motoros feje ki legyen szellőztetve, amúgy rendesen... Természetesen ezt a csatornát be is lehet zárni, ha túl hideg lenne.

icon variant bukósisak
Rengeteg szellőző található még rajta, amelyek nagy része zárható, egészen pontosan 11-ből 7. A plexi teljesen páramentes és gyönyörűen nyitódik-záródik. A bélés ún. HydraDry anyaga rendkívül szép és komfortos viselet. Talán az egyetlen nagy hátránya, hogy nincs benne napszemüveg, és a tartozékként a dobozban található sötét plexi felszerelése eltart úgy 4-5 percig, így nem sűrűn fogják cserélgetni a vásárlók. Egyébként nem nagyon tudunk belekötni, legfeljebb a súlyába és az árába, de még így is olcsóbb valamivel, mint az X-lite.

Előnyök / hátrányok - Icon Variant (Thriller)

  • Igényes anyagok és kidolgozás (külső/belső)
  • Jó szellőzés, jó felszereltség
  • Leglátványosabb dizájn
    • Nincs napszemüveg
    • Nehezen megy a plexicsere
    • Ez volt a legnehezebb

    Összegzés

    Mindent összevetve (összeadva) az Icon Variant került ki győztesen, köszönhetően kimagasló formájának (belül is), minőségének, kidolgozottságának, megjelenésének, komfortérzetének... Az aranyéremtől csupán öt ponttal maradt el az X-lite X-551GT, amely hasonlóan magas színvonalon teljesített, de pár tízezerrel drágábban teszi ilyen magasra a lécet. Némi meglepetésre a bronzot - az itthon még nem annyira ismert - AFX FX41 kapta: az amerikai márka kupakja leginkább kiegyensúlyozott teljesítményénél fogva csípte el a dobogót.

    Pedig nem volt könnyű dolga - a világújdonságot is felvonultató - Caberggel szemben: sisak tán még sose volt ennyire sokoldalú, ami azzal is jár, hogy egyik területen sem nyújt igazán kimagaslót (míg az AFX például átlagon felül szellőzik). Akárhogy is nézzük, a magasan a legolcsóbb Kappa nyújtotta a leggyengébb teljesítményt, ugyanakkor ha szigorúan vizsgáljuk a mindig fontos ár/érték aspektust, akkor az olasz sapka éri meg a legjobban a pénzét... Igazából a (legalább 100 ezer forintos!) árkülönbözetét tekintve nem is szabadna mondjuk az X-litehoz hasonlítani - de mégiscsak ugyanazon kategóriába készültek.


    Az ár/érték arány igazi bajnokának azonban inkább az AFX tűnik, amely majdnem befér az 50 ezer forint alatti kategóriába, nem kerül annyira sokba, mégis "sokat tud" - és mint mondtuk, van amiben kimagaslóan teljesít. Egy "erős" tízessel többért nem rossz választás a Caberg sem, ami még többet tud: ebben a tesztben, ezekkel az ellenfelekkel "erős közepesen" teljesített - de közel sem volt annyira szürke, mint a színe! Akinek pedig százezernél is több pénze van többcélú sisakra, választhat: Icon vagy X-lite - akármelyiket is veszi le a felső polcról, nagyon jó sisakot kap.


    A két igazán prémium dual-sport között is jelentős a különbség, de csak ami az árukat illeti - a különbözetből kényelmesen kijön "az asszonynak" egy Kappa. Ez annak tudatában pláne nem kevés, hogy az Icont nem éreztük gyengébbnek a drágább X-litenál: bár kicsit nehezebb úgy, hogy nincs benne napszemüveg, de... De ha egy árban lennének, talán úgy is az Icon felé billenne a mérleg nyelve, és ez végleg eldöntötte a versenyt. Illetve a kegyelmet nem ismerő ponttáblázatunk döntött, amelynek az ár csak egy (kis) része...


    - a többcélú sisakok után a zárt (80 ezer forint alatt és felett) bukók tesztjével folytatjuk

    Kedves Autoszektor olvasók! Ha a TesztMotor.hu többi tesztjére is kíváncsiak, kérjük kattintsanak ide!

     

     

    Az oldal fő támogatója

     

    2021.01.21
    Gerald Peigneux Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
    2021.01.21
    Baleset miatt torlódás alakult ki az M1-es autópályán Budapest felé a Fejér megyei Nagyegyházánál....
    2021.01.21
    Mintegy 5,7 milliárd forint értékben megkezdődik két 45 méteres komp és két, 35 méter hosszú....
    2021.01.21
    A World Highways szerint 2020-ban javult a közlekedésbiztonság színvonala Japánban. ..
    2021.01.21
    Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon - közölte az....
    2021.01.21
    A Hyundai Motor új képeket közölt vadonatúj városi (B-szegmens) szabadidőjárművéről, a Bayonról -....
    2021.01.21
    Összeütközött egy kamion és egy kisteherautó az M0-ás autóút 25-ös kilométerszelvényénél, az M1-es....
    2021.01.21
    Súlyos sérüléssel végződött a körforgalomnál történt baleset a 710-es számú főúton - írja a police.....
    2021.01.21
    Mérnöki fejlesztő központot hoz létre Veszprémben a ThyssenKrupp magyarországi központja 2,2....
    2021.01.21
    Decemberben, amikor csúcsra járt a koronavírus-járvány Magyarországon, számos nagyon drága luxus-....