elektromobilitás

Elektromobilitás: új akkumulátor öt perc alatt

2023.02.06.

A Nio autógyártónál az elektromos autókat nemcsak hagyományos módon lehet tölteni, hanem a teljes akkumulátort ki lehet cserélni egy Power Swap Stationben.

 

Érkezz meg, cseréld ki az akkumulátort, és hajts tovább: a Nio Power Swap Station.

A Nio autógyártó a Power Swap Stations nevű állomásaival társadalmilag elfogadhatóvá kívánja tenni az e-autó akkumulátorának cseréjét. Legalábbis, ha egy Nio NT7 vagy NT5 típusú autót vezetsz.

Különösen a hosszabb távolságok esetében az elektromos mobilitás eléri a határait: a gyorstöltők még mindig ritkák az autópályákon, és gyakran nem olyan gyorsak, mint ahogyan azt a gyártók sugallják. Általában több mint fél órát vesz igénybe, mire az elektromos jármű kapacitása elegendő lesz egy hosszabb táv megtételéhez - gyakran még ennél is többet. Ezenkívül a gyors töltés károsítja az energiatároló rendszert, és gyorsabb öregedést okoz.

Változás a töltés helyett

A Nio autógyártó cégnek erre is van megoldása: az akkumulátor hagyományos töltőállomáson történő feltöltése helyett a gyártó úgynevezett Power Swap állomásokat kínál, ahol a lemerült akkumulátort egy feltöltöttre lehet cserélni. A  gyártó ígérete szerint öt perc alatt a csere elvégezhető. Természetesen ez csak az olyan Nio autókkal működik, mint az ET7, amely csak október elején jelent meg a német piacon.

A Nio már két ilyen Power Swap állomást is üzembe helyezett. Az egyik az Augsburg melletti Zusmarshausenben található Sortimo Innovációs Parkban, a másik az észak-rajna-vesztfáliai Seed & Greet töltőparkban, Hildenben található.

Wellness hotel az akkumulátor számára

Részletesebben meg akartuk tudni, hogyan működik az akkumulátorcsere, és megnéztük a Zusmarshausenben található Power Swap Stationnél a váltást. Nem sokkal az autópálya Zusmarshausen-i lehajtója után láthatóvá válik a Sortimo Innovációs Park, amely saját állítása szerint Európa legnagyobb töltőparkja. Kissé oldalt található a Nio's Power Swap Station, egy kocka alakú épület, amely távolról egy autómosóra emlékeztet, és saját bekötőúttal rendelkezik. Az épület zárt része a vontató akkumulátorok tárolóállomása, amelyet "akkumulátorhotelnek" is neveznek, ahogy Sebastian Oppl, a Nio Deutschland GmbH energiaipari szervizmérnöke elmagyarázta. A polcrendszerben 13 akkumulátornak van hely, köztük néhány 75 kWh vagy 100 kWh kapacitású akkumulátornak - az autó méretétől függően. Az akkumulátorokat nemcsak tárolják, hanem akár 90 százalékos, akkumulátor- és hálózatbarát töltési sebességgel töltik is, így garantált a hosszú élettartam. Ezenkívül, akárcsak egy autóban, az akkumulátorok egy hűtőkörhöz vannak csatlakoztatva, amely kellemes, 24 Celsius-fokos hőmérsékleten tartja őket. Az akkumulátorhotel is állandó felügyelet alatt áll, és az akkumulátorok állapotát egy Münchenből indított hálózati kapcsolaton keresztül értékelik. Ez garantálja, hogy az ügyfelek mindig tökéletes csereakkumulátort kapjanak.

A csereállomás az akkumulátorhotel mellett található. "Óránként körülbelül tizenkét cserét lehet itt végrehajtani" - magyarázza Oppl. Mivel az állomás jelenleg minden nap reggel 7 és este 9 óra között tart nyitva, naponta akár 168 akkumulátort is lehet cserélni. 24 órás üzemmódban akár közel 300 csere is lehetséges lenne.

Teljesen automatikus folyamat

A cserefolyamatnak a felhasználó számára a lehető legkényelmesebbnek kell lennie. A "csere" regisztrálható a Nio érintőképernyőjén, miközben a felhasználó még mozgásban van. A rendszer megmutatja a felhasználónak, hogy hány akkumulátor áll rendelkezésre, illetve hogy mennyi a várakozási idő a cserére. Ha a járművezető ekkor a Power Swap Station előtt van, egy barátságos kezelő érkezik, aki ismét megerősíti az akkumulátorcserét, és a cserélőállomás előtti téglalap alakú, kijelölt mezőre vezeti a felhasználót, ha a felhasználó még nincs a megfelelő helyen.

Ha az autó ott parkol, a többi már automatikus: a Nio képernyőjén megjelenik egy üzenet, amely megkérdezi, hogy megkezdődjön-e az akkumulátorcsere. Ha az üzenet megerősítést nyer, a gépkocsi elindul, és teljesen automatikusan tolat az állomásra. Biztonsági okokból a vezetőnek a járműben kell maradnia. Az állomáson a kocsi ezután automatikusan beállítja magát. Most kezdődik a folyamat: a padló kinyílik, és egy emelőszerkezet felemeli a Nio-t. A kamera által vezérelt vezetőcsapok segítségével az akkumulátor alján lévő tíz csavart meglazítják, majd a mintegy 500 kilogramm súlyú akkumulátort leengedik és oldalirányban a padlóba rakják.

A csereakkumulátort ezután egy emelőrendszer segítségével kiveszik az állványból, és egy szállítószalagon keresztül a kocsi alá szállítják. A helyes beállítás után az akkumulátort a megfelelő pozícióba emelik az autó alá, és a csavarokat ismét meghúzzák a megfelelő nyomatékkal. A tápcsatlakozók, a hűtőfolyadék-ellátás és a kommunikáció szintén csatlakoztatva van. A folyamatot kamera figyeli, és minden egyes nyomatékot naplóznak. A befejezés után az autót ismét leeresztik. A járműszoftver újraindul, és értesíti a felhasználót a sikeres cseréről. A folyamat összesen mindössze öt percet vesz igénybe.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.27
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású....
2024.07.27
Június végén mutatkozott be a hazai újságíróknak az új Peugeot E-3008, a már indulásként elektromos....
2024.07.27
„Az EU soros elnökség kapcsán gyakran rendőrautó vagy rendőrmotor által felvezetett delegációs....
2024.07.27
Az M0-s autóúton, a déli-szektorban, az M1-es autópálya felé, az Annahegyi pihenőnél történt a....
2024.07.27
Az Izraeli Járműimportőrök Szövetsége által közétett legfrissebb kimutatások alapján a kínai....
2024.07.26
Izgalmas autó a kettes kupé, főleg ezzel a kétliteres benzinmotorral. Erős, szép, kényelmes és még....
2024.07.26
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője érte el a leggyorsabb köridőt a Forma-1-es Belga Nagydíj....
2024.07.26
A brit fejlesztésű elektromos autó rendkívül gyors töltési képességekkel rendelkezik, viszont a kis....
2024.07.26
Közlekedési baleset történt 2024. július 26-án 15 óra 40 perc körüli időben az M1-es autópálya....
2024.07.26
Nincs belőlük sok, legtöbbször ráadásul limitált szériának számítottak, mégis előfordult, hogy....