Skoda Fabia
A közelmúltban gördült le az ötmilliomodik Skoda Fabia a Mladá Boleslav-i gyártósorról. Ez a megfizethető belépőmodell 1999 óta – az Octavia mellett – fontos modellnek számít a Skoda márka modernkori történetében. Az első generációs Fabia a Volkswagen Csoport teljesen új platformjára épült, és kategóriájának egyik legtágasabb autójaként tűnt ki, amely a praktikumot, a kiváló ár-érték arányt és a Simply Clever funkciók sokaságát ötvözte. Tekintettel a típus tartós népszerűségére és fontosságára, a Fabia gyártása 2030 után is folytatódik majd az ötödik generációval.
A Fabia már régóta a Skoda legkelendőbb modelljei közé tartozik. A 2024-es évben a márka harmadik legnépszerűbb járműve volt, világszerte 117 100 darabot szállítottak belőle. Az évek során a Fabia kulcsszerepet játszott a Škoda népszerűségének növelésében az európai piacokon. Neve a motorsport történelmében is szilárdan gyökerezett – beleértve a legújabb generációkat is. A Fabia Rally2, a Fabia Rally2 Evo és a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2 minden idők legsikeresebb raliautói közé tartoznak saját kategóriájukban, de sokat emlékeznek vissza szívesen a karakteres, de sikertelen Fabia WRC-re is, amellyel még Colin McRae is versenyzett.
Első generáció (1999-2008)
Az első Fabiát az 58. Frankfurti Autószalonon mutatták be 1999-ben, a közkedvelt Felicia utódjaként. Teljesen új platformra épült, és motorok, sebességváltók és karosszériaváltozatok széles választékával kínálták. Ötajtós ferdehátú modellként debütált, amelynek hossza 3960 mm volt. Alig egy évvel később bemutatták a kombi változatot, amelyet 2001-ben a szedán követett. Az első Fabia a kisautóknak szánt PQ24 platformra épült, és a hajtásláncok széles választékát kínálta az egyliteres háromhengerestől a kétliteres négyhengeresig, 50-115 lóerőig. 2003 márciusában megjelent a sportos RS változat, amely 1,9 TDI turbódízel (130 LE) motorral rendelkezett, így a sportos külsőt, a nagy nyomatékot és teljesítményt alacsony fogyasztással kombinálta.
Második generáció (2007-2014)
Az utód 2007-ben, a márciusi Genfi Autószalonon mutatkozott be. Ugyanarra a platformra épült, mint elődje, de 22 mm-rel hosszabb és 47 mm-rel magasabb volt. A praktikus kombi változat hat hónappal később érkezett. 2009-ben a kínálat kibővült a Scout változattal, amely terepjáró dizájnelemekkel és egy RS modellel bővült, utóbbinak az 1,4 TSI nevű turbófeltöltős-kompresszoros benzinmotorja 180 LE teljesítményű volt.
Harmadik generáció (2014-2022)
2014 októberében mutatták be a Párizsi Autószalonon a harmadik Fabiát. Ez már a PQ26 platformra épült, új arányokkal, amelyek dinamikusabb megjelenést kölcsönöztek neki: 90 mm-rel szélesebb és 30 mm-rel alacsonyabb, mint elődje. A biztonság és a kényelem is jelentősen javult: a Fabiához már Front Assist, adaptív sebességtartó automatika és a vezető fáradtságérzékelése is elérhető volt. A 2018-as ráncfelvarrás további fejlesztéseket hozott, többek között LED fényszórókat és holttér-figyelőt.
Negyedik generáció (2021-jelen)
2021 tavaszán érkezett meg az MQB A0 platformra épülő ötajtós ferdehátú modellként az aktuális nemzedék. Ez a generáció elsőként haladta meg a 4,1 méteres hosszúságot, a csomagtartója kapacitása pedig 50 literrel (380 literre) nőtt. A kisautó a legmodernebb funkciókkal és rendszerekkel szerelhető fel, ilyen például az automatikus parkolás és a Travel Assist 2.0, amely adaptív sebességtartó automatikát, prediktív gyalogos- és kerékpáros-védelmet, adaptív sávvezetést és közlekedési táblafelismerést tartalmaz. A belőle készült Fabia RS Rally2 a legnépszerűbb raliautó a nemzeti bajnokságokban és a WRC2-ben.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!