GAMF

Először tett meg magyar jármű 3000 kilométert napenergiával

2015.10.26.

A világ nagy egyetemeit megelőzve szelte át Ausztráliát a kecskeméti MegaLux – ehhez pontosan 43 óra 4 percre volt szüksége.

Az eredményhirdetéssel és a járművek felvonulásával október 25-én, vasárnap véget ért a világ legnagyobb napelemes jármű versenye, a Bridgestone World Solar Challenge Ausztráliában, amely a kecskeméti főiskolások révén kiemelkedő sikert hozott Magyarországnak.

A Challenger kategóriában 29 csapat szállt versenybe, hogy minél gyorsabban megtegye a Darwin és Adelaide közötti 3022 kilométeres távolságot. Magyar „legénység” most először vett részt a világversenyen, és a táv teljesítésével a kecskemétieké az első olyan magyar jármű, amely megtett 3 ezer kilométert kizárólag napenergiával.


Ehhez pontosan 43 óra 4 percre volt szüksége, ami – jól mutatja a szoros versenyt – mindössze 5 óra 8 perccel több, mint a győztes holland csapat eredménye. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapatának MegaLux nevű járműve a verseny 5. napján, csütörtökön, hetedikként ért célba az élbolyban, és utánuk azon a napon már nem tudott több csapat befutni. Az eredmény azért is különösen figyelemre méltó, mert újoncként kerültek a világ élvonalába. Az előttük végző hat csapat már az előző, 2013-as versenyen is a legjobbak között volt.

- Rektorként számomra nagyon szívmelengető, hogy a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata ott van egy versenyen a világ legjobb egyetemei között – hangsúlyozza dr. Ailer Piroska, a Kecskeméti Főiskola rektora. Impozáns az a lista, ahová most egy magyar főiskola – jövőre már alkalmazott tudományok egyeteme – „feliratkozott”. Delft, Twente, Tokai, Michigan, Leuwen, Stanford, Kecskeméti Főiskola GAMF Hungary.

– Gépészmérnökként pedig azt is tudom, hogy hosszú hónapok komoly fejlesztői munkája, sok ezer munkaóra, rendkívül precíz kidolgozás szükséges egy ilyen eredmény eléréséhez. Nagyon büszke vagyok erre a csapatra, amelyik ismét a világ élvonalába tudott kerülni. Két évvel ezelőtt ugyanis szintén ők voltak azok, akik egy másik versenyre, egy másfajta kihívásra olyan járművet – ez volt a Megaméter – tudtak építeni, amelyik 1 liter benzinnel 3082 kilométer megtételére lenne képes – mondta a rektor.


A verseny valóban óriási kihívás a csapatoknak, mert a két város közötti távolságot csak a napenergia felhasználásával kell megtenniük. A járművek reggel 8 és délután 5 óra között haladhattak, és ahová eddig az időpontig elértek, le kellett táborozniuk, hogy másnap folytassák útjukat. A Challenger kategóriában induló 29 csapat közül 20 maradt versenyben és teljesítette a távot a napenergia felhasználásával.

Az ebben a kategóriában versenyző járművek formája hasonló volt, az eredményekben azonban mégis jól látszott a műszaki megoldások és a kivitelezés különbsége. A GAMF csapat járművének nagy előnye volt a könnyű szénszálas kompozit műanyagból készült karosszéria és a saját fejlesztésű elektronika. A jármű 80 km/órás átlagsebességre volt képes kizárólag a nap energiájával.

- Nagy volt rajtunk a nyomás, mert a Megaméterrel elért eredmények után mindenki sokat várt tőlünk – emeli ki Kutasi Zoltán csapatkapitány. „Két éven át erőn felül dolgoztunk azért, hogy megfeleljünk ezeknek az elvárásoknak. Elsősorban a táv teljesítését tűztük ki célul, de titkon azért ennél többet reméltünk. Örülünk, hogy ott vagyunk a legjobbak között. Hozzá kell tennem, hogy ezt az eredményt nem tudtuk volna elérni a támogatók nélkül. Köszönjük azt a széles körű összefogást, ami hozzásegített minket ahhoz, hogy ismét megmutathassuk a világnak a magyar fiatalok tehetségét.”

A csapat október 29-én, csütörtökön érkezik haza, a járműre még hosszú út vár hazafelé hajóval. A MegaLux várhatóan decemberben lesz itthon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....