gumi

Eltérő gumik, különböző pilóták az utakon

2015.11.12.

Vannak, akik a gyártók marketing trükkjének tartják az évszaknak megfelelő abroncsok reklámozását, pontosabban annak használatát, és vannak, akik már saját kárukon is megtapasztalták, hogy a hidegebb napokon mennyivel hosszabb a fékút a nyári gumival.

Forrás: Continental

Ismeretlen mezőnyben

Közhelynek számít, de igaz, hogy olykor egy autónyival hosszabb fékút is komoly veszélyeket jelent, márpedig városi forgalomban, vagyis ötvenes tempó alatt is legalább négy méterrel nő a távolság a teljes megállásig, ha a hőmérséklet hét fok alá süllyed. Az sem jó, ha csak az előttünk álló autó és persze a mienk törik, de ennél is rosszabb, ha személyi sérülés történik, egy vagy több gyalogos megsérül. Azt már egy átlagos tv-néző is tudja, hogy mit jelent a megfelelő tapadás egy Forma 1-es futamon, de ezt kevesebben érzik és értékelik a hétköznapi közlekedésben, pedig itt aztán tényleg az évszaknak megfelelő keverékű és mintázatú abroncsra kell váltani. Pláne, hogy nincs bukótér, meg hogy nagyon is különböző képességű autók és egymásnak ismeretlen sofőrök mennek egy mezőnyben. A különbségekből adódó kockázatot lehet csökkenteni az autó évszaknak megfelelő felkészítésével.

Forrás: Tyresafe/Népszabadság grafika

Nincs tökéletes megoldás

A műszaki dolgokban nehéz kompromisszumokra jutni, de a gyártók megpróbálják a legoptimálisabban teljesíteni a feladatokat, melyek között a csúszós felületen való elindulás, megállás, kanyarodás, vagyis a megfelelő tapadás és irányíthatóság szerepel. Ilyenkor jelentkeznek a különbségek az abroncsok között, melyek közül több is jól bírja a hideget, de romlik tapadásuk a vizes útfelületen. Erre kotyvasztanak ki különböző recepteket a gumisok boszorkánykonyhájában, és el kell ismerni, hogy vannak kimagasló termékek, de nincs tökéletes megoldás.

Ezt igazolja az az összehasonlító tesztsorozat, melynek negyedik alkalommal ad otthont a Hungaroring. A nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által vizsgáján 19 szett szerepelt. A teljes összehasonlítás érdekében a téliek mellett volt egy négyévszakos és három eltérő állapotú nyári. A teszteket 3-5 °Celsius fokos közötti levegő-, és egységes, 2 °Celsius fokos talajhőmérsékleten végezték, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) felületen való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt a kopás mérésére is.

Forrás: ADAC

Nem az olcsó megoldás a biztonságos

A mérések legfontosabb tanulsága idén is az volt, hogy amint az idő hidegre fordul, a téli guminak nem alternatívája sem a nyári, sem a négyévszakos abroncs, ezt emelte ki a teszt legfontosabb tapasztalataként Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője, aki az Autószektornak elmondta, hogy amíg a legjobb téli gumikkal jeges úton, 40 km/órás sebességről fékezve általában 20 méter alatt sikerült megállni, a három, különböző állapotú prémium nyári gumival felszerelt tesztautóknak a gumi kopásának mértékétől függően ugyanehhez 36, 45, illetve 62 méterre volt szüksége! Ez azt jelenti, hogy míg a legjobb téli gumival felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a teljesen új nyári gumival felszerelt autó 31, a csak enyhébben kopott nyári gumival közlekedő gépkocsi 33, míg az erősebben kopottat viselő jármű 36 km/órával üti el őt.

Kompromisszumos megoldások, eltérő értékek

A vizsgálatban részt vevő abroncsok a különböző teszteken eltérő eredményt értek el. Száraz és vizes úton - fagypont felett - az újszerű nyári és a egy egész éves abroncs remekelt, jeges úton (fékezhetőségben és kapaszkodási képességben is) természetesen a speciális téli keverékek szerepeltek a legjobban, legcsöndesebbnek a leginkább elkopott nyárigumi bizonyult. Gördülési ellenállás szempontjából ezúttal a használt, budget kategóriás téligumi szerepelt az élen, ezt a fogyasztásnál lehet kamatoztatni.

Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelte a hazai Téligumiteszt 2015.

Téli csomag

A megfelelő abroncs felszerelése és pótkerék mellett ajánlatos ellenőrizni a szélvédőmosó és hűtőfolyadék szintjét, fagyállóságát, a motorolajat, a fékfolyadékot és a világítás, és az elsősegély doboz szavatosságának ellenőrzéséről se feledkezünk meg. Nem kötelező, de ajánlott tartozék az indítókábel, a zseblámpa, a jégkaparó és a kesztyű.

Forrás: Autónavigátor

Módszertan

A teszteléshez a rendőrségtől leszerelt, két meglepően korrekt állapotú Ford Focust használt a stáb: amíg az egyikkel mértek, addig a másikra a szerelték a következő garnitúrát. A Hungaroring tanpályán rendezett teszten több forgolódással, intenzív gyorsításokkal és közel háromszáz vészfékezéssel hasonlították össze az abroncsokat. Ha elég jól harapott a gumi, akkor villogott a vészvillogó, dolgozott a vészfékasszisztens, ha pedig nem annyira − például a locsolt műgyantán, akkor csak csúszás volt a megállásig. A tesztelő csapat javaslata, hogy minden sofőrnek érdemes biztonságos körülmények között próbára tennie saját magát és autójának, valamint abroncsainak képességeit!

Mérések:

Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton

Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton

Fékút 40 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)

Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára

Menetzaj 60 km/óránál

Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn

 

A cikk eredetije a Népszabadság november 4-i számában jelent meg

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....