fejlesztés

Ezt tudja majd a Lexus, amit 10 év múlva vezethetünk

2020.05.07.

A világ vezető környezetbarát, egyben leginnovatívabbnak tartott luxusautógyártója, a Lexus még 2019 októberében, a Tokiói Autószalonon leplezte le az LF-30 Electrified tanulmányautót, amely a márka villamosítási jövőképét testesíti meg, futurisztikus formavilága pedig előrevetíti a 2030-as évek elektromos Lexus modelljeit. 

A japán prémium autógyártó most egy kicsit többet elárulva közelebbi bepillantást enged abba, mit tud majd egy autó, amelyet 10 év múlva vezethetnek a szerencsés Lexus tulajdonosok. Gondolta volna például, hogy alig egy évtized, és a sci-fik világát megidézve luxusautójához dróntechnikás segédjármű is jár majd a csomagok szállítására, az oldalablakok áttetszősége pedig digitális módon, fokozatmentesen állítható lesz? És ez csak a kezdet az ámulatba ejtő  újdonságok sorában. Az LF-30 Electrified az autógyártó ígérete szerint  eddig nem ismert kiteljesedést és örömöt nyújt tulajdonosa számára, aki első kézből élvezheti majd az önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív utastér, a ma még elképzelhetetlen műszerfal kialakítás és egyéb high tech fejlesztések előnyeit. Ha ez nem volna elég, a kerékbe épített négy elektromotor, az elektromos kormányzás és a Lexus Advanced Posture Control (fejlett pozíciófelügyelet) segítségével az LF-30 Electrified semmihez nem hasonlítható dinamikai élményt nyújt majd.

A Lexus folyamatosan azon dolgozik, hogy újító szellemű, lenyűgöző élményeket szerző termékeket hozzon létre. Ennek következő lépcsője a Lexus Electrified elképzelés, amely az elektromos járművek következő generációját vázolja fel. Az azóta az innováció, a legmagasabb szintű kézműves kidolgozás, a legendás megbízhatóság és a környezetbarát autózás szimbólumává vált japán luxusautó márka 1989-es megszületése óta arra törekszik, hogy vásárlói olyan innovatív, izgalmas terméket és márkaélményt kapjanak, amely mind az öt emberi érzékre hatást gyakorol, és az RX 400h 2005-ös bemutatkozása óta a Lexus úttörő szerepet játszott a villamosítási technológiák bevezetésében is. Ilyen megoldás például a kétfokozatú áttételcsökkentő, valamint a Multi Stage Hybrid rendszer, amely kiváló menettulajdonságokkal és karakteres, lenyűgöző vezetési élménnyel ruházta fel a Lexus hibrid járműveket. A Lexus Electrified vízió hatalmas lépés a menetteljesítmények, a vezethetőség, az irányíthatóság és a vezetési élmény területén. Annál is inkább, mivel társadalmunk az önvezetéssel és a villamosítással egy új korszakba lépett.

A Lexusok eredeti vezetési élményének felidézésére az LF-30 Electrified modellhez kifejlesztettek egy úgynevezett pozíciófelügyelő rendszert és más olyan elektromos technológiákat, amelyek nemcsak a vezetési élményt javítják, de alapvetően változtatják meg a jövő luxusautóinak lényegét. A rendszer működését az alábbi linken látható videó mutatja be: https://www.youtube.com/watch?v=A-kNCB9OU6Y&feature=emb_logo

 A népszerű benzines hibridek és azok részegységeinek (akkumulátor vezérlés, teljesítményszabályzó modulok és elektromotorok) fejlesztése során a Lexus nagy tudásra tett szert ezen a téren. A Lexus Electrified technológia pedig még ennél is magasabb szintet képvisel, hiszen képes egyesíteni a hajtáslánc, a kormányzás, a futómű és a fékek vezérlő rendszereit, és teljes egészében kiaknázza az elektromotor-vezérlés lehetőségeit, amit eredetileg a hibridekhez fejlesztettek ki. Ezzel a technológiával úgy szabályozható a hajtóerő, hogy a jármű automatikusan a mindenkori forgalmi helyzethez igazodjon – ez pedig segít elérni a Lexus egyik legfontosabb célját, hogy élvezetes és biztonságos autókat kínálhasson vásárlóinak. E cél elérését mozdítja elő az első tisztán elektromos hajtású modell, az UX 300e forgalomba hozatala 2020-ban. Ezzel a Lexus kiszélesíti a világ különböző régióinak igényeire adott válaszát, beleértve a HEV (öntöltő hibrid elektromos), a PHEV (plug-in hibrid elektromos), a BEV (akkumulátoros elektromos), és az FCEV (hidrogén üzemanyagcellás elektromos) járművek fejlesztését. Következő lépésként a Lexus kibővíti elektromos modellpalettáját, és hamarosan bemutatja első PHEV járművét, valamint egy új fejlesztésű BEV (tisztán elektromos hajtású) platformot.

Az új, LF-30 Electrified koncepció testesíti meg a Lexus villamosítási terveit

Az LF-30 Electrified tanulmányautó a Lexus Electrified vízió megtestesülése. Külsején művészi eszközökkel hozták létre a BEV járművektől elvárt imázst, ami futurisztikus formavilágban teljesedik ki. Az utastér kialakítása magabiztosan ötvözi az önvezetést és az új technológiákat, ezzel is megerősítve a Lexus különleges világát. A menetteljesítmények alapjául a Lexus Electrified fődarabok szolgálnak, amelyek a legújabb technológiákkal kiegészítve megszilárdítják a Lexus vezető szerepét a HEV rendszerek fejlesztésében. Precíz elektromotorok segítségével a jármű karosszériájának pozícióváltásaival azonnal korrigálható a vezető testhelyzete – ez eddig a hagyományos járművekben nem volt lehetséges. Az LF-30 Electrified ezen kívül számos olyan technológiát tartalmaz, ami már a következő évtized fejlesztéseit vetíti előre. Ilyen például az új, emberközpontú filozófia alapján kialakított műszerfal, vagy a steer-by-wire elektromos kormányzás. A Lexus LF-30 Electrified modellről az alábbi linken tekinthető meg futurisztikus videó: https://www.youtube.com/watch?v=VPmsyl7KE80&feature=emb_logo

A futurisztikus külső előrevetíti a 2030-as évek Lexus Electrified járműveinek képét

A formaterv különös kihívást, egyben hatalmas szabadságot is jelent a kerékbe épített motoros BEV járműveken, hiszen ennél a felépítésnél újszerű megoldások alkalmazására is lehetőség nyílik. Ezért a Lexus vizuálisan is kiemelte az LF-30 Electrified különleges energiaáramlását. A karosszéria formája felhasználja a karosszéria sarkaiban elhelyezkedő kerekek által keltett energiát, amely az utastér felé áramolva elhalad a vezető mellett, és végül kiárad az útfelületre. A BEV-technika előnye, hogy nincs szükség motorházfedélre, így a jellegzetes, orsó alakú Lexus hűtőrács még inkább beleolvadhat az autó felépítésébe. Az autó oldalain végignyúló ablaküveg, az izmos sárvédők és a szárnyat formázó első lámpák széle adja ki az ikonikus Lexus-orsó kontúrját. A karosszéria kecsesen elegáns első része  töretlen és éles vonalvezetésű hátsó traktusba ível. A szárny kialakítású első lámpák mellett a hátsó lámpák élei, valamint az oldalsó levegőbeömlők biztosítják, hogy ne csak a légellenállás, de a hűtőteljesítmény is kiváló legyen a stílust a funkcióval egyesítő kialakításban. Az oldalablakok áttetszősége fokozatmentesen állítható, így az utasok szabadon gyönyörködhetnek a tájban, de éjszaka és egyéb szituációkban megőrizhetik privát szférájukat. Az autó orr-részének színe és az azon látható világító mintázat tudatja a szemből érkezővel, hogy az autó normál vagy önvezető üzemmódban közelít felé. Ez egy újabb megnyilvánulása a Lexus azon törekvésének, hogy megoldásai egyidejűleg stílusosak és funkcionálisak legyenek. Az „Elektromos égbolt” fényezésben egy élvonalbeli féminfúziós eljárással készült bevonat ad különleges kékeszöld árnyalatot.

Önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív belső tér, új műszerfal és további fejlesztések

A Lexus emberközpontú filozófiájának magasabb szintű megvalósítása érdekében a műszerfalat az új „Tazuna” elnevezésű Lexus-koncepció alapján alakították ki. Ahogyan a ló és lovasa közötti egyetértés alapja a gyeplő, úgy a kormányzás kezelőszervére épített kapcsolók és a head-up kijelző közötti magas fokú koordináció a kulcsa annak a térkialakításnak, aminek köszönhetően a vezető a vezetésre összpontosíthat. Mégpedig úgy, hogy közben számos funkciót kezel, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását. Ehhez ráadásul a tekintetét sem kell levennie az útról, és mechanikus kapcsolókat sem kell kezelnie. Az LF-30 Electrified tanulmány Tazuna műszerfalának számos következő generációs interfész megoldása a jövőt vetíti előre. Ilyen a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) általi információközlés. Ennek az eredménye pedig egy olyan utastér lett, amely az utasok és a vezető számára egyaránt kényelmes. Az első ülés egy repülőgép első osztályára emlékeztet. A beltér nyitottságot, és ezzel egyidejűleg biztonságot adó beburkoltságot sugároz. Minden kapcsoló és kezelőszerv kényelmes távolságra helyezkedik el, az utasülés gesztusvezérelt képernyője pedig tovább fokozza az utastér kényelmét. A mesterséges izomzatot felhasználó hátsó ülések körbeveszik az utast, és többféle módon tudják tartani a testét: döntve, relaxációs vagy éber funkcióban. A Mark Levinson® audiorendszer csúcsminőségű zenei élményt biztosít, hiszen a pontos hangszóróvezérlés által a vezetőt és az utasokat is ideális akusztikus tér veszi körül. A fejtámlákba épített hangszórók nemcsak optimális audio-környezetet biztosítanak, de zajkioltó funkciójuk is van, ami tovább fokozza a jármű csendességét. A hátsó ülések fölé beépített üvegtető hangvezérléssel működik, és gesztusvezérelt „SkyGate” kijelzőablakkal is felszerelték. Ez egy kiterjesztett valóság (AR) kijelző, ami többféle információt (csillagos égbolt, videók, vagy éppen navigáció) jeleníthet meg. Az utastér nemcsak a különleges formaterv miatt különleges, hanem mert a környezetkárosítás elkerülése érdekében fenntartható anyagokból készült, ezzel együtt pedig a jövő luxusát is előrevetíti. A padlón és a kormányzás kezelőszervén Yakisugit (faszén hatású cédrus) használnak, míg a pliszés kialakítású ajtóborítások anyaga újrahasznosított fémből készült szál. Ez a megközelítés is a Lexus különlegességét és újító szellemét bizonyítja.

A négy, kerékbe épített elektromotor, az elektromos kormányzás és a Lexus fejlett pozíciófelügyelet segítségével az LF-30 páratlan dinamikai élményt nyújt

A menetteljesítmények, a kezelhetőség, az irányíthatóság és a vezetési élmény magasabb szintre emelése érdekében az LF-30 számos élvonalbeli technológiát vonultat fel a fejlett pozíciófelügyelet mellett. A négy kerékbe beépített motorok és az akkumulátor alacsony elhelyezése révén az autó könnyen és élvezetesen irányítható. A drón által támogatott vezetés és az önvezető technológiák már a 2030-as évekbe engednek bepillantást, és jelentős mértékben kiterjesztik a jármű képességeit. Az integrált motorirányítás hatékonyan szabályozza a nagy nyomatékú villanymotorok teljesítményleadását, mégpedig úgy, hogy a jármű helyzetét összehangolja az emberi érzékeléssel. Az első és hátsó kerekek egymástól teljesen független hajtása lehetővé teszi, hogy a pillanatnyi igényektől függően az autó első-, hátsó- vagy összkerékhajtással haladjon. A tömör és igen könnyű hajtóegységek szabadabb járműkialakítást engednek meg, ez pedig az útfelülettől és a vezetési körülményektől függetlenül maximálisan kényelmes, rugalmas, biztonságos és magabiztos vezetést tesz lehetővé. A fejlett pozíciófelügyelet a „Lexus Electrified” vízió központi eleme, így a Lexus idővel a teljes elektromos modellpalettájánál alkalmazni kívánja. A steer-by-wire rendszerű elektromos kormányzásnál mindennemű mechanikus kapcsolat hiányzik, így a vezetési körülményektől függően a rendszer jóval rugalmasabban működtethető és sokkal pontosabban is reagál a vezető utasításaira. Autonóm vezetés esetén a kormány kezelőszervét egyszerűen előretolva megnövelhető a belső tér.A  jövő akkumulátoros villanyautójaként az LF-30 vezeték nélkül is tölthető, ami komolyan leegyszerűsíti a napi használatot. A mesterséges intelligencián alapuló energiagazdálkodás optimális energiaelosztást tesz lehetővé az autó és az otthon között; a töltés szabályozása a vezető napirendjéhez igazodik. A fedélzeti mesterséges intelligencia meg tudja különböztetni az utasok hangját, és a vezető kulcsán tárolt személyre szabott információk révén az utasok partnereként is működik. Megkönnyíti a beltéri környezet (például a hőmérséklet és az audiorendszer) valamint a navigáció útvonalának és célpontjának beállítását, programokat javasol a célállomás környékén, sőt ismeri az autós vezetési stílusát is, így ezt is figyelembe véve szabályozza a futómű és a hajtáslánc beállításait.

Lexus Airporter és Lexus Teammate

Az LF-30 Electrified tartozéka a Lexus Airporter elnevezésű dróntechnológiás segédjármű is. Önvezető üzemmódban a Lexus Airporter olyan feladatok ellátására képes, mint például csomagok önálló szállítása a ház bejáratától a csomagtartóig. Az LF-30-ba beépített Lexus Teammate alapjául a legújabb önvezető technológia szolgál. Önvezetés közben ez a fejlett rendszer Sofőr vagy Segítő üzemmódokban gondoskodik a bent ülők kényelméről és nyugalmáról, és ebben a fejlett pozíciófelügyelet is segíti. Mindezeken túl az automata beparkoló és utasfelvevő funkció teszi különlegesen kényelmessé az autózást; az LF-30 Electrified például automatikusan beáll a kocsifeljárótól a ház bejáratához, ahol felveszi az utasokat.

A Lexus LF-30 Electrified fontosabb műszaki adatai

Hosszúság (mm)

5.090

Szélesség (mm)

1.995

Magasság (mm)

1.600

Tengelytávolság (mm)

3.200

Tömeg (kg)

2.400

Hatótávolság [WLTP] (km)

500

Akkumulátor kapacitás (kWh)

110

Töltőteljesítmény (kW)

150

Gyorsulás 0–100 km/h (másodperc)

3,8

Végsebesség (km/h)

200

Teljesítmény (kW)

/nyomaték (Nm)

400/700

Fotók: Lexus

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....