F1 film

F1: magyar fotós a kamera mindkét oldalán

2025.08.19.

Sokan fanyalogtak, mert dokumentarista elvárásokkal nézték a játékfilmet, ami téves látásmód.

Repülős és autós filmekhez mindig szerződtetnek szakértőket, ám ennek ellenére sokszor éri kritika a produkciókat szakmai hibák miatt. Kapott rendesen a profi pilótáktól a Top Gun és valamennyi F1 film.

De egy játékmozit sose nézz úgy, mint egy dokumentumfilmet, mert ez egy Forma 1-es pályákon és díszletekkel forgatott szórakoztató mozi.

A Netflix sorozatban a vágásokkal lehetett drámaivá tenni az epizódokat és ahogy az 1976-os Niki Lauda‒James Hunt-párharcot feldolgozó Rush című mozi, úgy az idei F1- A film is inkább az izgalmakról szól.

Filmet nézni jó, de még izgalmasabb részt venni a forgatásán, egy magyar fotós munka közben statisztált is a legújabb mozisikerben. Hivatalosan csak a premier után beszélhetett róla, most elsőként az Autószektornak mesélt filmes kalandjáról.

Makai Gergelyt arról kérdeztük, hogyan csöppent bele a forgatásba, melyen világsiker lett, amit mi sem bizonyít jobban, mint az első hetek kasszasikere, melyen rekord mértékű bevétel született.

Nem véletlen Makai Gergő filmes alakítása sem, hiszen folyamatosan járja a világot, fotóz ralin, Forma 1-en, aztán az egyiken megkérték, hogy álljon a másik oldalra. Méghozzá kamerástul.

A helyszín Abu Dhabi, az időpont 2024. december 08. A szezon zárófutamán forgatták a legújabb Forma 1-es film utolsó jeleneteit. A stáb nagy szabadsággal dolgozhatott, külön bokszot kapott a filmbeli versenycsapat és az operatőröknek azt is megengedték, hogy amíg a valódi nyertesek felballagtak a pihenőszobába, majd a pódiumra, közben a célegyenesben újra forgathatták a befutót, immár a filmbéli pilótákkal, autókkal.

A filmes autó begurulhatott a célegyenesbe, majd a kockás zászlóval leintették a mozis befutókat is, mindezt háromszor, mert eltérő sorrendű snitteket vettek fel, ahogy a pódiumnál is érvényesült az 1+3 képlet, mindez a titokzatosság jegyében.

A forgatókönyv szerint először az igaz pódium következett, aztán a filmbéli szereplőké háromszor, eltérő sorrendben, hogy a premierig ne derüljön ki a győztes. Ma már tudjuk, hiszen a filmet bemutatták, de a forgatáson mindent elkövettek, hogy mindez titokban maradjon.

A befutó előtt a stáb egyik embere megkérte a profi fotósokat, hogy a hivatalos díjkiosztó után is maradjanak a pódiumnál és ugyanúgy kattogtassanak, hogy életszerű legyen.

Az lett, közel húsz fotós, köztük a magyar Makai Gergely is ugyanúgy exponált, mint az igazi díjkiosztón. A jelenetek hitelességét animátor is fokozta, aki a célegyenes nézőit buzdította, hogy a kiosztott zászlókat lobogtassák, a táblákat lengessék.

A tucatnyi kamerával forgatott jeleneteket negyedóra alatt felvették.

Sok filmben a fotósok gyakran suta amatőrként tartják a kamerát, felülről tekergetik az objektíven az élességállító gyűrűt, itt jól járt a stáb, mert igazi profik fényképeztek, igazi helyszínen és igazi eseményen.

Természetesen a fotósok fotózhattak is közben, de a premierig nem publikálhatták a forgatáson készült képeket, ezt a feltételt a pályára lépés előtt, az akkreditáció átvételekor aláírásukkal kellett elfogadni a titoktartási nyilatkozaton. Most már az autószektor olvasói is láthatnak néhányat.

Makai Gergő ontja a szuperebbnél szuperebb versenyfotókat. Nem véletlenül, hiszen élete az autósport, évente közel kétszáz napot utazik ralikra, Forma 1-es futamokra. Világszinten elismert és díjazott képeket publikál, hála mentalitásának, melynek alapja a szakma iránti alázta, elhivatottság és persze az autósport imádata. Szóval az sem véletlen, hogy nemzetközi díjakat nyert.

Ahogy a vérprofik, ő is fontosnak tartja a jó felszerelést, de igazán a rutin számít és a pályaismeret.

A fotografálás meló, méghozzá kemény, pláne nehéz felszereléssel, autó és motorversenyen.

Késni nem szabad, sőt, órákkal, olykor napokkal előbb kell érkezni a versenyhelyszínre, ami nem kötelező, de erősen ajánlott bejárni, legyen az az évek óta ismert ring, vagy gyorsasági szakasz.

Makai Gergely fotói igazolják, hogy tényleg ismeri és alkalmazza a receptet: mindig bejárja a Forma 1-es futamok ringjeit, készít forgatókönyvet, hogy tudja, hol lövi majd az első képeket, aztán hová megy tovább. A szabadedzések alatt lehet jó bokszpillanatokat megörökíteni, hírességeket elkapni, mert mindig sétálgatnak prominensek, sztárok a paddockban.

Sportfotós karrierje elején is profi cuccal dolgozhatott. 2005-2021-ig Nikon, amivel első nemzetközi győztes fotóját egy Hyundairól készítette Szardínia szigetén. 2022-ben Canonra váltott, amivel ismét díjat nyert egy Japánban készült autós fotóval.

A jó felszerelés fontos, de még fontosabb a gyakorlat, hogy ne a kamera kezelésére, hanem az eseményre összpontosítson.

Dr. Faluvégi Péter, a Forma 1-es Magyar Nagydíj versenyigazgatója, nemzetközileg elismert és az FIA által is kitüntetett sportbíró így nyilatkozott az eseményről: Kihívás volt az elmúlt két évben a filmforgatás is. A szabad 5-10 perces szüneteket használták arra, hogy egy-egy gyors kört menjenek – nekünk így centire, másodpercre ki kellett számolni, hogy mikor nyithatjuk a bokszutcát. De legalább az egész világ látja a filmet és benne a magyar pályát.

Némi háttér az F1 filmről

Tévedtek, akik szakmailag pontos F1-es mozit vártak, mert egy játékfilm nem FIA szabálykönyv, műszakirajz, dokumentumfilm, ezért is alakítja a főszerepeket Brad Pitt és Damson Idris.

A sportágról több mozi is készült, általában regényes sztorik, melyekben autók, versenyzők szerepelnek és persze szerelem. Mindezek olykor dokumentarista keretbe foglalva.

A 2 óra 35 perces film tényleg versenypályákon született, olyannyira, hogy a forgatókönyvben szereplő APX GP csapatnak külön bokszokat építettek, így a mozin előbb megvalósult a a bővített F1 mezőny, mint a valóságban. Mert a Cadillac hivatalosan csak 2026-ban csatlakozik 11-ikként a

A produkcióban az F1 saját felvételei is szerepelnek, így a fikció keveredik a valósággal, többnyire a 2023-as szezon valós eseményeit használták fel a filmben, melynek producere Lewis Hamilton.

A forgatás 2023 júliusában kezdődött, a stáb Silverstone-ban, a Hungaroringen, Spában, Zandvoortban, Las Vegasban és Abu-Dzabiban forgathatott. Kaptak saját garázst, motorhome-ot és az élethűbb hatás miatt a szabadedzések között autóikkal kigurulhattak a pályára.

Vélhetően nem kell aggódni a negyedmilliárd dolláros produkció gazdasági mérlege miatta, hiszen már a moziba kerülés első hétvégéjén 144 millió dolláros (49 milliárd forintos) bevételt hozott.

Összehasonlításul az 1976-os Niki Lauda‒James Hunt-párharcot feldolgozó Rush összbevétele 95 millió dollárt, az aszfalt királyai 225 millió dollárt ért el.

Damson Idris és Brad Pitt

Fotók forrása: InterCom, Makai Gergely

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....