F1 film

Repülős és autós filmekhez mindig szerződtetnek szakértőket, ám ennek ellenére sokszor éri kritika a produkciókat szakmai hibák miatt. Kapott rendesen a profi pilótáktól a Top Gun és valamennyi F1 film.
De egy játékmozit sose nézz úgy, mint egy dokumentumfilmet, mert ez egy Forma 1-es pályákon és díszletekkel forgatott szórakoztató mozi.
A Netflix sorozatban a vágásokkal lehetett drámaivá tenni az epizódokat és ahogy az 1976-os Niki Lauda‒James Hunt-párharcot feldolgozó Rush című mozi, úgy az idei F1- A film is inkább az izgalmakról szól.

Filmet nézni jó, de még izgalmasabb részt venni a forgatásán, egy magyar fotós munka közben statisztált is a legújabb mozisikerben. Hivatalosan csak a premier után beszélhetett róla, most elsőként az Autószektornak mesélt filmes kalandjáról.
Makai Gergelyt arról kérdeztük, hogyan csöppent bele a forgatásba, melyen világsiker lett, amit mi sem bizonyít jobban, mint az első hetek kasszasikere, melyen rekord mértékű bevétel született.
Nem véletlen Makai Gergő filmes alakítása sem, hiszen folyamatosan járja a világot, fotóz ralin, Forma 1-en, aztán az egyiken megkérték, hogy álljon a másik oldalra. Méghozzá kamerástul.
A helyszín Abu Dhabi, az időpont 2024. december 08. A szezon zárófutamán forgatták a legújabb Forma 1-es film utolsó jeleneteit. A stáb nagy szabadsággal dolgozhatott, külön bokszot kapott a filmbeli versenycsapat és az operatőröknek azt is megengedték, hogy amíg a valódi nyertesek felballagtak a pihenőszobába, majd a pódiumra, közben a célegyenesben újra forgathatták a befutót, immár a filmbéli pilótákkal, autókkal.

A filmes autó begurulhatott a célegyenesbe, majd a kockás zászlóval leintették a mozis befutókat is, mindezt háromszor, mert eltérő sorrendű snitteket vettek fel, ahogy a pódiumnál is érvényesült az 1+3 képlet, mindez a titokzatosság jegyében.
A forgatókönyv szerint először az igaz pódium következett, aztán a filmbéli szereplőké háromszor, eltérő sorrendben, hogy a premierig ne derüljön ki a győztes. Ma már tudjuk, hiszen a filmet bemutatták, de a forgatáson mindent elkövettek, hogy mindez titokban maradjon.
A befutó előtt a stáb egyik embere megkérte a profi fotósokat, hogy a hivatalos díjkiosztó után is maradjanak a pódiumnál és ugyanúgy kattogtassanak, hogy életszerű legyen.
Az lett, közel húsz fotós, köztük a magyar Makai Gergely is ugyanúgy exponált, mint az igazi díjkiosztón. A jelenetek hitelességét animátor is fokozta, aki a célegyenes nézőit buzdította, hogy a kiosztott zászlókat lobogtassák, a táblákat lengessék.
A tucatnyi kamerával forgatott jeleneteket negyedóra alatt felvették.

Sok filmben a fotósok gyakran suta amatőrként tartják a kamerát, felülről tekergetik az objektíven az élességállító gyűrűt, itt jól járt a stáb, mert igazi profik fényképeztek, igazi helyszínen és igazi eseményen.
Természetesen a fotósok fotózhattak is közben, de a premierig nem publikálhatták a forgatáson készült képeket, ezt a feltételt a pályára lépés előtt, az akkreditáció átvételekor aláírásukkal kellett elfogadni a titoktartási nyilatkozaton. Most már az autószektor olvasói is láthatnak néhányat.

Makai Gergő ontja a szuperebbnél szuperebb versenyfotókat. Nem véletlenül, hiszen élete az autósport, évente közel kétszáz napot utazik ralikra, Forma 1-es futamokra. Világszinten elismert és díjazott képeket publikál, hála mentalitásának, melynek alapja a szakma iránti alázta, elhivatottság és persze az autósport imádata. Szóval az sem véletlen, hogy nemzetközi díjakat nyert.
Ahogy a vérprofik, ő is fontosnak tartja a jó felszerelést, de igazán a rutin számít és a pályaismeret.
A fotografálás meló, méghozzá kemény, pláne nehéz felszereléssel, autó és motorversenyen.
Késni nem szabad, sőt, órákkal, olykor napokkal előbb kell érkezni a versenyhelyszínre, ami nem kötelező, de erősen ajánlott bejárni, legyen az az évek óta ismert ring, vagy gyorsasági szakasz.

Makai Gergely fotói igazolják, hogy tényleg ismeri és alkalmazza a receptet: mindig bejárja a Forma 1-es futamok ringjeit, készít forgatókönyvet, hogy tudja, hol lövi majd az első képeket, aztán hová megy tovább. A szabadedzések alatt lehet jó bokszpillanatokat megörökíteni, hírességeket elkapni, mert mindig sétálgatnak prominensek, sztárok a paddockban.
Sportfotós karrierje elején is profi cuccal dolgozhatott. 2005-2021-ig Nikon, amivel első nemzetközi győztes fotóját egy Hyundairól készítette Szardínia szigetén. 2022-ben Canonra váltott, amivel ismét díjat nyert egy Japánban készült autós fotóval.
A jó felszerelés fontos, de még fontosabb a gyakorlat, hogy ne a kamera kezelésére, hanem az eseményre összpontosítson.
Dr. Faluvégi Péter, a Forma 1-es Magyar Nagydíj versenyigazgatója, nemzetközileg elismert és az FIA által is kitüntetett sportbíró így nyilatkozott az eseményről: Kihívás volt az elmúlt két évben a filmforgatás is. A szabad 5-10 perces szüneteket használták arra, hogy egy-egy gyors kört menjenek – nekünk így centire, másodpercre ki kellett számolni, hogy mikor nyithatjuk a bokszutcát. De legalább az egész világ látja a filmet és benne a magyar pályát.
Némi háttér az F1 filmről
Tévedtek, akik szakmailag pontos F1-es mozit vártak, mert egy játékfilm nem FIA szabálykönyv, műszakirajz, dokumentumfilm, ezért is alakítja a főszerepeket Brad Pitt és Damson Idris.
A sportágról több mozi is készült, általában regényes sztorik, melyekben autók, versenyzők szerepelnek és persze szerelem. Mindezek olykor dokumentarista keretbe foglalva.
A 2 óra 35 perces film tényleg versenypályákon született, olyannyira, hogy a forgatókönyvben szereplő APX GP csapatnak külön bokszokat építettek, így a mozin előbb megvalósult a a bővített F1 mezőny, mint a valóságban. Mert a Cadillac hivatalosan csak 2026-ban csatlakozik 11-ikként a
A produkcióban az F1 saját felvételei is szerepelnek, így a fikció keveredik a valósággal, többnyire a 2023-as szezon valós eseményeit használták fel a filmben, melynek producere Lewis Hamilton.

A forgatás 2023 júliusában kezdődött, a stáb Silverstone-ban, a Hungaroringen, Spában, Zandvoortban, Las Vegasban és Abu-Dzabiban forgathatott. Kaptak saját garázst, motorhome-ot és az élethűbb hatás miatt a szabadedzések között autóikkal kigurulhattak a pályára.
Vélhetően nem kell aggódni a negyedmilliárd dolláros produkció gazdasági mérlege miatta, hiszen már a moziba kerülés első hétvégéjén 144 millió dolláros (49 milliárd forintos) bevételt hozott.
Összehasonlításul az 1976-os Niki Lauda‒James Hunt-párharcot feldolgozó Rush összbevétele 95 millió dollárt, az aszfalt királyai 225 millió dollárt ért el.

Damson Idris és Brad Pitt
Fotók forrása: InterCom, Makai Gergely
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!