Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Fakopp műszerrel vizsgálják a fasorokat

2020.09.22.

Az országban számos közutat szegélyeznek gyönyörű fasorok, melyeket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az utak karbantartásán túl különös gonddal óv. Fontosnak tartják, hogy a fákat egy-egy vizsgálattal ne kelljen megsérteniük, ezért több helyen is alkalmazzák az országban a Fakopp 3D nevű műszert.

A készülék segítségével mindössze a kérgen ejtett pár apró szúrással 3D-s képet kaphatunk a fa belső állapotáról. Az eszköz segít megállapítani, hogy a láthatóan még nem károsodott egyedek valóban egészségesek-e, vagy a kis mértékben károsodott fák esetében van-e már belső károsodás is. Ha nem, akkor elegendő az elszáradt faágakat eltávolítani, ezzel is biztosítva, hogy egy-egy fa minél hosszabb ideig gazdagítsa környezetünket. 

Fotó: Magyar Közút/Instagram

A fakopp képes a fában található üregek, korhadt részek akusztikus, roncsolásmentes kimutatására. Működési elve a törzsön elhelyezett szenzorok közötti hanghullám terjedési sebességének mérésén alapszik. A vizsgálandó fa törzsébe szenzorokat kell ütni, úgy hogy az áthatoljon a fa kérgén a fatestig, ezzel mindössze pár kisebb sebet ejtenek a szakemberek a fán, ezért is nevezhető az eljárás roncsolásmentes vizsgálatnak.

A vizsgálat elején a szakemberek több helyen megkopogtatják a fát egyszerűen kalapáccsal, ha baj van, már ekkor tapasztalható, hogy a korhadt részeken eltérő hangot hallunk. Ezzel behatárolható, hogy milyen magasságokban érdemes vizsgálni a fát. A rendszer érzékelőkből, erősítő dobozokból, az ezeket összekötő kábelekből és egy elem dobozból áll, ez utóbbi teremti meg az összeköttetést kábelen vagy Bluetooth kapcsolaton keresztül a számítógéppel vagy telefonos applikációval, illetve a szoftverrel.

Alapvetően olyan fák vizsgálatára alkalmazzák ezt az eljárást a szakemberek, melyeken ránézésre látszik valamilyen egészségkárosodás, de nem olyan jelentős mértékű, hogy az önmagában indokolná a kivágást, továbbá idős fasorok állapotváltozásának figyelésére. Vas megyében vizsgálták már ezzel a módszerrel Tormásligeten és Kőszegpatyon a helyi védelem alatt álló vadgesztenye fasorokat, illetve Alsóújlakon a helyi utcaképet meghatározó hársfasort is.

A kalapácsütés keltette hanghullámok terjedni kezdenek a fában, a rezgéseket a fatörzsre helyezett érzékelők elektromos jellé alakítják, a jelek közötti időket méri a műszer. Ha két érzékelő között üreg van, akkor a hanghullám nem tud egyenes vonalban haladni, ezért a még meglévő közegen keresztül meg kell kerülnie az üreget, ami hosszabb terjedési időt eredményez. A korhadás miatt megváltozott sűrűségű anyagban is eltérő terjedési sebesség alakul ki az egészséges részekhez képest. A mért értékek alapján kialakul a hangterjedési sebességek mátrixa. Az adatok feldolgozásával végül látványos, 3D képpel szemléltethető a fa belső állapota, melynek kiértékelésével a szakemberek a legjobb megoldást tudják alkalmazni, mind a fák védelmét, mind a közlekedők biztonságát szem előtt tartva.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.24
A jelek szerint egyelőre nem találja a tökéletes tempót a portugál pályán a hatszoros brit....
2020.10.24
A Datahouse adatai szerint 2020 első nyolc hónapjában összesen 92 048 új személygépkocsit és....
2020.10.24
Becslések szerint az idén akár 120 ezer autósnak is érdemes lenne lépnie novembertől. ..
2020.10.24
Ritka, hogy ilyen drasztikus lépést hozzon egy istálló vezetése. Meglepő lehet az is, kik jönnek a....
2020.10.24
Többórás várakozásra kényszerülnek a teherautók, írta a rendőrség. Az Útinfom azt is megnézte,....
2020.10.24
Nyolcadik egymást követő évben lett az Apple a világ legértékesebb márkája az Interbrand nevű....
2020.10.24
A francia autópályaüzemeltető Sanef intenzíven kampányol a telefon vezetés közbeni használatának....
2020.10.23
Próbáljunk rá egy A6-os-ra, majd gyorsan nyergeljünk vissza A4-re! ..
2020.10.23
A koronavírus első hullámával a Renault felajánlása is megérkezett a francia kormány számára. ..
2020.10.23
Az elsőhöz hasonlóan a pénteki második szabadedzésen is Valtteri Bottas, a Mercedes finn pilótája....