Volán Historic

Feltámasztották az angyalföldi emeletes buszt

2022.05.17.

Színes expón mutatták be az egyetlen emeletes vetetrán Ikarust a Volánbusz hatvani retrónapján.

 



 

Évtizede még rozsda rágta, napjainkban gyönyörűen restaurált buszként gördült a kiállításra az emeletes MÁVAUT-Ikarus, aminek értékét a helyreállítás minősége mellett az is emeli, hogy ritka darab. Igazából kettő az egyben, mert több donorból készült.

Az egyikből 17, a másikból csak egy készült       Fotó: Boros Jenő

1962-ben bemutatott Ikarusokból építették Angyalföldön, a MÁVAUT Béke téri és Szabolcs utcai műhelyében. Alapul két kiszuperált FAÜ busz szolgált, ezek rendszáma eredetileg GA 81-16 és GA 81-17 volt, végül utóbbit kapta 1969-es forgalomba helyezéskor. A premieren még KÍSÉRLETI járatjelzéssel és PRÓBA 03-28-as rendszámmal jelent meg a fővárosi utakon.

Túl magasa lett

Eredetileg Budapesten akarták üzemeltetni, be is mutatták az Erzsébet téri (akkor Engels téri) buszpályaudvaron, de 4,24 méterese magassága miatt a városi vonalak többségén nem tudott volna közlekedni. Később a 12. számú AKÖV telepére került az emeletes MÁVAUT Ikarus, melynek oldalán Volán szolgáltatásokra utaló utazási, szállítási és tehertaxi hirdetések szerepeltek.

Minden részletében hibátlanul restaurálták Fotó: Boros Jenő

Leváltott modell

A donorokra sok panasz volt, ezért gyorsan lecserélték az 556-osokat, nem ez volt a legsikeresebb Ikarus konstrukció. A típust leváltó 200-asok formatervezője, Finta László a szerzőnek egykor elmesélte, hogy már első évében erősen rozsdásodott, nem igazán kedvelték az exportpiacokon, így rohamosan esett a szovjet megrendelések száma. A tetemes garanciális hibáknak köszönhetően a típust a terezettnél korábban leváltották.

Ülésrend a felső szinten      Fotó: Boros Jenő

Így készült

A 28 üléses emeleti részt egyszerűen rácsavarozták az alapjárműre, melynek galériájára két lépcsőn lehetett feljutni az emeletre, ahol a 165 centinél magasabbaknak csak görnyedten tudnak közlekedni, amit megtapasztaltam a busz újjászületési ceremóniáján.

Utazás közben tilos volt állni, mindenkinek helyet kellett foglalni a fűrészfogszerűen elrendezett két középső üléssorban. Az alsó szinten a kalauzülésből is követni lehetett az emeleti ülések foglaltságát, melyet világító alaprajz jelezett. Később, a kalauz nélküli korszakban a sofőr periszkóppal ellenőrizhette a felső szintet.

A kalauz a földszinten ellenőrizte a jegyeket és....

... a világító táblán az emeleti ülések foglaltságát                    Fotó: Boros Jenő

Több rozsda és lyuk

Az ős emeletes buszhoz hasonlóan másfél év alatt készültek el az alapos restaurálással is, ami sokkal nehezebb és aprólékosabb munkát igényelt, hiszen a karosszérián több volt a rozsda és a lyuk, mint a fémlemez. Nem véletlenül doloztak rajta több mint tízezer munkaórát. 

Teljesen felújították a vázszerkezetet, pótolták a műszerfalat, a lámpákat, a vészjelző gombokat, a kapcsolók többségét és újra kárpitozták az üléseket, ami sziszifuszi munka volt. Az eredetileg hathengeres JÁFI 619-es dízelmotort már a korabeli probajáratok után Rába D10-esre cserélték.

Utolsó pillanatban mentették meg   Forrás: Regés Ikarus Autóbuszgyüjtemény

Uránvárosi járat

A magassága miatt instabil és gyakran javításra szoruló emeletes busz 1969 januárjától 1976. júliusáig menetrendszerűen szállította az utasokat a pécsi megyeszékhelyen a Kossuth tér és Fehérhegy, illetve Uránváros között.

Több mint kétszázezer kilométeres futásteljesítménnyel 1977-ben kiszuperálták, ezután eyg Volán üdülőben presszóként, büfékocsiként szolgált, majd bontóba került. Többen megpróbálták feltámasztani, de ez még a Pécs Európa Kulturális Fővárosa-projekt keretében sem sikerült, miközben állapota tovább romlott.

Pécsi vonalon                        Forrás: Volán

 Értékmentő program

A lepusztult állapotú jármű másfél éve került ismét a Volánbuszhoz, melynek dicséretes küldetése a műszaki kincsek megmentése. A mérnökökből, mesterekből, beszerzőkből álló húsz fős restaurátor brigád a korábbiakhoz hasonlóan kitűnő munkát végzett.

A Volánbusz 2020-ban indította értékmentési programját, melynek célja az elődvállalatok különleges járműveinek megőrzése. Nosztalgiajárataiban egyre több a restaurált, veterán korú autóbusz, van már Ikarus 55-ös, 66-os és több 200-as, a flotta most az egyetlen példányban készült emeletes 556-ossal bővült.

A kollekció része az 1954-ben gyártott Ikarus 30-as, az 1969-es 55.52-es, a napjainkban FAROS-1 rendszámmal közlekedő 1967-ben gyártott Ikarus 55.21 Lux busz, valamint az E99.07-es Ikarus, melyből 1995. és 2003. között mindössze 17 készült.

Szathmáry Norbert, az értékmenő program munkatársa     Fotó: Boros Jenő

Izgalmas cégtörténet

A színes buszmajálison dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: Az autóbuszos személyszállítást bonyolító Volán-társaságok több évtizedes története olyan, mint egy kalandokkal teli utazás. Fénykorukban a nemzetközi autóbuszjáratok Barcelonától Isztambulig, Stockholmtól Athénig rótták az utakat, miközben a Volán-teherautók is előfordulhattak Líbiától Algérián és Irakon át Kazahsztánig

Az elmúlt évtizedben több szervezeti változás is történt, aminek eredményeként 2019-ben létrejött a Volánbusz, hazánk és Európa egyik legnagyobb közúti közösségi közlekedési szolgáltatója: jelenleg több mint 10 ezer autóbusz-vezető hatezer járművel szállítja az utasokat.

A Volánbusz 2018-ban elindított jármű-fiatalítási programjának köszönhetően – a 2021 végéig lezárt beszerzésekkel – 1800 új és újszerű autóbusz állt, illetve áll forgalomba. A társaság idén további ezer új – köztük elektromos és sűrített földgázzal üzemelő – jármű beszerzését tervezi. Ennek eredményeként az év végéig a teljes autóbusz-állomány 45 százaléka megújulhat, és a flotta átlagéletkora 8 évre csökkenhet.

Újabb leletmentések

Kameniczky Ákos, a vállalat forgalmi és kereskedelmi főigazgatója elmondta: A közlekedési központok és a Volánbusz integrációja során vetődött fel a gondolat, hogy 15 megmentett, vagy felújításra váró autóbuszt egy nosztalgiaflotta részeként lenne célszerű kezelni. A jármű-rekonstrukciós programnak köszönhetően a másfélezres Ikarus állományt kiváltjuk a napi forgalomból, de közben kiválasztjuk közülük az utókornak megmentendő autóbuszokat.

Jelenleg ötven olyan jármű szerepel az értékmentési programban, amely valamilyen szempontból – akár egyedisége, akár mindennapisága miatt – megőrzésre érdemes. Ez elsősorban autóbuszokat jelent, de teherautó, tűzoltó kisbusz, vontató, traktor, kiszolgáló jármű egyaránt szerepel az értékmentési programban.

A jármű-fiatalítás másik hozadéka, hogy a ’60-as, ’70-es években épült műszaki telephelyekre ma már más formában van szükség, mint 50-60 évvel ezelőtt. Adta magát a gondolat, hogy a járműjavítási feladatok alól mentesült hatvani telephely egy olyan látványgarázs legyen, ahol a kiállított járműveken túl relikviákat, fényképeket, Volánokhoz köthető érdekességeket is be lehet majd mutatni a későbbiekben.

Az emeletes Ikarus a Hungexpó E-pavilonjában is látható május 27-29. között a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállításon, az AMTS rendezvényen.

MÁVAUT-IKARUS 556

Motor: 6 hengeres Rába D10 dízel

Teljesítmény: 133 kW/180 LE

Sebességváltó: 6+1 fokozatú ZF S6-90U-002

Saját tömeg: 11 580 kg

Max. tömeg: 18 500 kg

V. max: 70 km/h

Fogyasztás: 28 l/100 km

Alsó szinten: 36+2 üléseken

Emeleten: 28 ülés

Rövidítések:

AKÖV: Autóközlekedési Vállalat

JÁFI: Járműfejlesztési Intézet

FAÜ: Fővárosi Autóbuszüzem (BKV előd)

MÁVAUT: a Magyar Államvasutak és az autóbusz keveréke. Elődje a Magyar Királyi Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzeme, amely 1935. január 1-jén kezdte működését.

TEFU NV: Teherfuvarozási Nemzeti Vállalat

Magyar úttörő volt a tömör abroncsos Ganz-Büssing emeletes busz 1916-ban

Forrás: Fortepan/ Villányi György

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.06.25
Mint ismert, június 24-étől módosultak a MOL töltőállomásokon a tankolási szabályok. Változott – 50....
2022.06.25
Nem csak az emberi egészségre nézve jelent veszélyt, a növény- és állatvilágot, a műanyag és....
2022.06.25
Az orosz autóipari óriás, az AVTOVAZ június végén legyártott egy próbasorozatot a lebutított, ABS....
2022.06.25
Kulcscsontja mellett bordái is eltörtek Gönczy Gergőnek, akit három társával együtt ütött el egy....
2022.06.25
Jó tudni, hogy napokon belül megszűnik a műszaki érvényessége azon gépjárműveknek, amik már eddig....
2022.06.25
A légitársaságok kereskedelmi gyakorlataival kapcsolatban felmerülő fogyasztói panaszokról, piaci....
2022.06.25
Egy második magyar városban, Budapest után Siófokon is elindítja közösségi rollermegosztó....
2022.06.25
Baleset miatt lezárták az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalát Herceghalomnál szombat délután....
2022.06.25
Pénteken még nem tudták átállítani a összes érintett Mol-kutat ahhoz, hogy ne lehessen 50 liternél....
2022.06.25
Olajembargó, infláció, háború, koronavírus-járvány ide vagy oda, számos nagyon drága luxus- és....