Autósport legendák
Az Audi Quattro diadalsorozatát követő korszak legsikeresebb gépe volt a Lancia Delta, melynek alkotójára emlékezünk.

Claudio Lombardi 1942. május 12-én született Allessandriában, később olasz Forma-1-es mérnökként leginkább a Ferrari csapatnál dolgozott, 1990-es évekbeli csapatmenedzserként is ismert, de tervezett világbajnok motort az Aprilliánál.

Életművének legemlékezetesebb darabja is egy legendás rali autó.
Miután a Bolognai Egyetemen gépészmérnöki diplomát szerzett, felvették a Fiat torinói fejlesztési központjába, ahol motorokat tervezett a Lanciának, ami addig nem látott sikersorozathoz vezette a márkát a rali-világbajnokságon és az európai sportautó-versenyzésben. Ez volt az az autó, ami Porschéket reggelizett és az Audi legendás Quattrója is nehezen bírta vele a versenyt.
A Lancia Delta rali program keretében az autó különböző változatai hat gyártói és négy egyéni rali-világbajnok címet nyertek 1987 és 1992 között Juha Kankkunen és Massimo Biasion pilótákkal.

Amikor főnöke, Cesare Fiorio 1989-ben a Lanciától a Ferrarihoz került, Lombardit nevezte ki osztályvezetőnek. Ez 1991 júniusáig tartott, amikor Fioriót a Ferraritól kirúgták és Lombardit a maranellói csapat sportigazgatójává nevezték ki. Néhány héten belül azonban problémák merültek fel közte és a csapat első számú pilótája, Alain Prost között, akinek komoly szerepe volt Fiorio menesztésében. A csata a Japán Nagydíj után tetőzött, amikor Prostot kirúgták.
Néhány héten belül a FIAT bejelentette, hogy Luca di Montezemolo lesz a teljes Ferrari vállalat elnöke. Az új főnök mindjárt kinevezte Lombardit technikai igazgatónak, a sportfelelős pedig Sante Ghedini lett.

1992 nyarán Montezemolo felvette John Barnardot, Lombardit pedig a motorosztály élére helyezték át. A következő évben Jean Todt lett az új sportigazgató, aki 1994 elején átszervezte a versenyrészleget: Paolo Martinelli lett az F1-es motortervezés felelőse, Lombardit pedig a Ferrari GT sportkocsi-program motorosztályának élére nevezte ki. Abban az évben Lombardi még megtervezte a Ferrari 12 hengeres motorját, ez volt az utolsó ilyen konfiguráció, amivel a két utolsó győzelmét szerezte a márkának az 1994-es Német Nagydíjon Gerhard Berger és az 1995-ös Kanadai Nagydíjon Jean Alesi. 1994-ben Lombardi átkerült a Ferrari GT programba.

2000 és 2010 között az Aprilia motorkerékpár márka műszaki tanácsadójaként dolgozott, ő tervezte az Aprilia RSV4 motort, amellyel Max Biaggi 2010-ben elnyerte a Superbike világbajnoki címet.
Claudio Lombardi: 1942. május 12-2025. október 2.


Lancia Delta Integrale HF
Az 1980-as évek ralivilágában is csak találgatták a nézők a versenyautók teljesítményét. A Lombardi által tervezett 1988-as Lancia Delta Integrale HF-ről is csak a gyárilag bevallott hivatalos adat volt ismert, ami papíron 295 lóerőt jelentett a Garett T3-as turbóval, 1,4-17 baros töltőnyomásnál. A valóságban azonban a Ferrari motorok 400 lóerős teljesítményét sem tartottak kizártnak a bennfentesek, ezt erősítette a piros hengerfej, a legendás Testa Rossa.

Amit biztosan és hivatalosan bevallottak, hogy a 4 hengeres, 8 szelepes, 1995 köbcentis orrmotor a 6 fokozatú sebességváltón át mind a négy kereket hajtotta.
A Valeo kuplungtárcsás félautomata váltóval megoldották a gyors, kétpedálos vezetést.
Az ötajtós ferdehátú karosszéria acélból készült, a jármű tömege 1100 kg volt. Elől és hátul is MacPherson futóművet kapott.
Az induláskor négy csavaros 14 colos könnyűfém felniket már a második versenyen 15 colosra cserélték, ezen kívül karbontárcsa borítást kaptak, ezzel is javították a fékek hűtését.
1989-ben már 16 szelepes hengerfejet kapott a Delta, a 15 kilóval nehezebb autó 25 másodperces előnnyel nyerte a Sanremo Rallyet, ahol mindhárom dobogós pilóta Lanciával versenyzett.
A Delta HF Integrale végső homológ változatát az Evoluzione-t 1991–1992-ben gyártották: a turbófeltöltős, 1995 köbcentis motor 16 szelepes utcai változata 210 lóerős volt, aztán 1993–1994-ben jött az Evo 2. A Gruppe A-s autókkal. 1992-től öt világbajnoki címet sikerült szerezni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!