emissziótechnika

Fojtószelep a dízelmotorokon, és nem is egy!

2019.04.01.

A dízelmotorok benzinesedés és a benzinmotorok dízelesedése már több cikkben is téma volt. A fojtószelep (vagy pillangószelep) a benzinmotorok kiváltsága volt, hiszen a mennyiségi keverékképzés lényege, hogy a terhelésnek megfelelő levegő mennyiségét szabályozza, a hozzá tartozó tüzelőanyag mennyisége pedig a beszívott levegővel szigorú arányban van. Ezt hívjuk szöchiometrikus keveréknek. 

A dízelmotoroknak ezzel szemben minőségi keverékképzése van, vagyis a befecskendezett tüzelőanyag mennyisége közvetlenül a terheléshez kötött, természetesen figyelembe véve a levegő mennyiségét is, viszont elviekben nincs szükség fojtószelepre, mivel a tüzelőanyag-levegő arány széles skálán mozoghat. A dízelmotorok jó hatásfokának egyik oka a fojtószelep hiánya volt, amivel a szívási vesztesége jóval kisebb volt, mint az Otto-motoroké.

Mégis mi vezetett oda, hogy ma már nincs dízelmotorok fojtószelep nélkül? Természetesen a környezetvédelmi szabályozások, a károsanyag-kibocsátási normák szigorodása. A szívó oldalon elhelyezett fojtószelepnek három funkciója lehet:

  • a motor fojtásával a kipufogógáz visszavezetésének segítése
  • leállításkor teljesen bezárva a szívó oldalt a motor csendesen és gyorsan áll le
  • a fojtással csökkenthető a hideg levegő hűtő hatása, így a kipufogógáz hőmérsékletének növeléséhez is használható, ami segíti a részecskeszűrő regenerációját.

A fojtószelepek gyakori meghibásodási forrása a pillangólapot működtető mechanizmus, melyben az erőátvitel műanyag fogaskerekekkel történik. A kipufogógáz-visszavezetés miatt előfordulhatnak lerakódások a szívó rendszerben, melyek nem engedik teljesen bezárni a fojtószelepet, a korábbi falnak ütközés pedig nem a műanyag fogaskerék fogainak törését, átugrását eredményezheti.

 

 

A kis nyomású, vagyis a turbófeltöltő után megcsapolt kipufogógáz-visszavezetés segítésére és a kipufogási ellennyomás beállítása miatt nem csak a szívó-, hanem a kipufogó-rendszerben is megjelentek a fojtószelepek, melyek nagy hőmérséklet-ingadozásnak és a kipufogógáz savasságának is ki vannak téve. A hőmérséklet ingadozás az illesztések beállítását nehezíti meg, hiszen mind hideg és meleg rendszer esetén pontosan kell szabályozni a kipufogógáz-tömegáramot és az ellennyomást.

 

 

A fojtószelepek meghibásodása sok esetben nem jelenti a motor működésképtelenségét, de az EGR és a részecskeszűrő miatt a motor hosszantartó, meghibásodás-mentes működéséhez szükséges. A beáramlott levegő és a kipufogási ellennyomás szabályozása nélkül nem lesz megfelelő a károsanyag-kibocsátás, valamint a túl kicsi hőmérséklet miatt a részecskeszűrő regenerálása is problémás lehet. A csere viszonylag gyorsan elvégezhető a szervizekben, az új fojtószelepeket „tanítani”, adaptálni kell, így ahhoz megfelelő diagnosztikai eszköz szükséges, nem érdemes otthon nekiállni a cserének.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....
2024.05.25
Az AUDI HUNGARIA Zrt. a magyarországi vállalatok számára elérhető társasági adóból (TAO) történő....
2024.05.25
Szomorú látvány minden árpalé-rajongó számára: Geinbergben (Felső-Ausztria) egy kamion elvesztette....
2024.05.25
Volt egy légitársaság, amely 2003-ban egyszeri járatot indított, nagyon egyedi élményt kínált az....
2024.05.24
A prémium autókat nehéz gyorsan megérteni, miért olyan drágák, mitől lenne ez más, mint a többi?....
2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..
2024.05.24
Három európai digitális képzőművészt kért fel a Lexus, hogy teremtsen különleges világot a Lexus....
2024.05.24
2020 júniusában Birgit Lauda úgynevezett kötelesrész pert indított a meghalt férje által alapított....