F1

A Forma-1 varázsa: Milyen fémeket használnak a világ legjobb autóiban?

2023.03.09.

A Forma-1-es autók szuper gyorsak és szuper biztonságosak. Ennek érdekében a komponensek nyersanyagait mechanikai tulajdonságaik és sűrűségük alapján választják ki. Mert minél könnyebb az autó, annál gyorsabb. Ezért a szénszál a választott anyag. De milyen fémeket használnak az autókban? Bármilyen magasan fejlett is a nyersanyag, az F1-es komponenseket gyakran kereskedelemben kapható CNC-gépeken gyártják. Egy Forma-1-es versenycsapat egyes használt esztergagépeit jelenleg ipari aukcióra bocsátják.

A Forma-1 lenyűgöz. Ez a Bajnokok Ligája a motorsportban – a technológia, a sebesség, a precizitás és a verseny egyedülálló kombinációja. A versenysorozat egyesíti a legjobb pilótákat és mérnöki csapatokat a legösszetettebb autókkal és természetesen a legtöbb pénzzel is. Egy F1-es autó összességében három-négy millió euróba kerül.

Egy Forma-1-es autó több mint 1000 lóerős. Feleannyi súly mellett az F1-es autók 10-szer nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek mint egy standard személygépkocsi. 2022-ben 798 kg volt a minimális súly, a pilótát is beleértve. Ennek nagy részét a motoregység teszi ki, mivel annak a szabályzat szerinti minimális súlya 150 kg. Minden más komponens esetén a lehető legnagyobb tömeget takarítják meg. Ez egyrészt a nyersanyagok okos kiválasztása, másrészt a hatékony dizájn útján történik. A súly csökkentése mellett azonban a biztonság is mindig a fókuszban áll.

A hajtóműtől, a motortól és a kerékfelfüggesztéstől eltekintve egy Forma-1-es autó nagyrészt szénszálból készül. A szénszálat nagy merevség és szilárdság jellemzi nagyon kis súly mellett – tökéletes a Forma-1 számára. Azonban az extrém mechanikai és termodinamikai követelmények mellett fémek alkalmazása szükséges.

10 000 részes központi darab: a Power Unit

A teljesítményt a fejlett, 1,6 literes V6-os hibrid motor nyújtja. Ezeket a nagy lóerejű szörnyeket csak a FIA által engedélyezett gyártók készíthetik. Jelenleg a Mercedes, a Ferrari, a Renault és a Honda aktív a Forma-1-ben. 2026-tól hat gyártó lesz: Az Audi és az RB Powertrains/Ford regisztrált a négy elismert mellett. Minden Forma-1-es csapat csak ezektől a gyártóktól szerezheti be a motorokat, majd az a feladatuk, hogy eköré a motor köré építsék fel az egész autót.

A 2021-es világbajnok autó, a Mercedes W12 Power Unit egysége 10 000 alkatrészből áll. A FIA szabályzatban részletesen rögzítve van, hogy melyik alkatrészt milyen anyagból és milyen módon kell gyártani. A Power Unit főként fémekből áll. A beépített elektronika terjedelme miatt nem lehet mindegyiket felsorolni. A motor számos részéhez és a kerékfelfüggesztéshez titánt, illetve titánötvözeteket használnak, mivel a titán nagy sűrűséggel, szilárdsággal és rugalmassággal rendelkezik, valamint korrózióálló. Súly megtakarítása érdekében a kisebb terhelésnek kitett alkatrészek, mint például a hengerfej, alumíniumból készülnek. A főtengely és a vezérműtengelyek egyetlen acél munkadarabból készülnek.

Ha izzanak a fogaskerekek

A motor után a nyolcfokozatú váltó a második legnehezebb komponens. Egy pilóta több mint 2000-szer vált sebességet a 300 km-es Silverstone-i versenyen. Ez megterheli a fogaskerekeket. Nagy szilárdságú acélból készülnek, és minden verseny után cseréjük szükséges. Ellentétben a váltóházzal, amely az egész szezonban kitart. A lehető legmerevebbnek kell lennie, mert azon van a hátsó tengely. Ezért titánból és szénszálból készül. A hajtótengelyeket acélból gyártják. Azokhoz az alkatrészekhez, amelyek nem adalékanyag-gyártással készülnek, bármilyen acélötvözet megengedett. A hajtómű csekélyebb terhelésnek kitett alkatrészeit alumíniumból vagy műanyagokból gyártják.

Hogyan járulnak hozzá a CNC-esztergagépek a nagy teljesítményű komponensek gyártásához

Egy Forma-1-es autó komponenseit precízen és biztonságosan, prototípus-, ill. kisszériás gyártás keretében kell legyártani. A rohamos kutatás és fejlesztés, valamint a szabályzat FIA általi éves módosításai további kihívásokat jelentenek. Ez rendkívüli rugalmasságot követel a gépektől. A kereskedelemben kapható, de kiváló minőségű CNC berendezések képesek teljesíteni ezeket a követelményeket. Amilyen látványosak a modulok, olyan egyszerűek a gépek.

A forgásszimmetrikus alkatrészek, például dugattyúk, főtengelyek, erőátviteli tengelyek, hajtótengelyek és kerékagyak gyártására CNC esztergagépeket használnak. Különböző szerszámok használatának köszönhetően számos nyersanyag megmunkálása lehetséges. És mivel az F1-es versenycsapatok gépei kiváló minőségűek, valamint azokat szabályszerűen karbantartják és ápolják, ezért hosszú éveken keresztül megbízhatóan működnek. Ha ezeket új berendezésekre cserélik, a használt gépek piacára kerülnek. Mivel egy F1-es versenycsapat ebben az esetben csak fémmegmunkáló üzemként működik.

A Surplex ipari aukciós háznál jelenleg egy Forma-1-es versenycsapat CNC eszterga- és szerszámgépei elérhetők. Az aukció még március 23-ig tart. A mintegy 50 tétel Redcar-ban és Cleveland-ben, Észak-Yorkshire-ben, Angliában található. A HARDINGE és a HITACHI öt esztergagépe kiváló minőséggel rendelkezik, és precizitásáról és robusztusságáról ismert. Az aukciós ajánlatot számos tartozék egészíti ki (rögzítőfogó tartók, fúrófejek, finom érintkezők, szűkítő tartók, belső szorítópofás tokmányok és satuk). Az üzemeknek így lehetőségük van arra, hogy rugalmas gyártógépekkel egészítsék ki berendezésparkjukat. Ehhez ingyenesen jár a berendezések lenyűgöző múltja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....