design

Formatervezés: agyagmodell vagy 3D?

2015.10.02.

Ceruzával szalvétára rajzolni? Gyakran örökítik meg így ötleteiket a formatervezők, klasszikus példával Alec Issigonis szolgált az eredeti Minivel.

Alec Issigonis vázlata az első Miniről                                                             Forrás: BMC

Mesterek, művek

Ha szerencsés vagy, személyesen is megtapasztalhatod, hogy a klasszikus módszer, a ceruzával papírra rajzolás a hiperszámítógépek korában is működik, sőt nélkülözhetetlen. Ehhez „csak” az kell, hogy egy autógyártó vendégeként ellátogathass az egyébként szigorúan őrzött formatervező stúdióba, ahol persze nem fedik fel a jövő titkait, de azért megismerheted a karosszéria divatszabók munkáját. Ha még szerencsésebb vagy, akkor a puccos vacsorán éppen a főtervező vagy stúdióigazgató mellett kapsz helyet és a beszélgetés előbb vagy utóbb biztosan rajzolásba fajul. Van már a gyűjteményemben Chris Bangle vázlat, ő vezette a BMW és MINI design stúdióját, ahol nem csak autókat de, mobiltelefonokat és villamosokat is terveztek. Bangle előtte nem csak a legújabb modelleket és designközpontot mutatta be, de fantasztikus előadást tartott a müncheni Pinakotheken művészeti múzeumban. Tényleg jó fej, aki lazán elrajzolt több papíralátétet vacsora közben, szignálta is műveit, de azt kérte, hogy ezek ne jelenjenek meg újságban. Így jártam Mark Adamsszel, a General Motors, az Opel és Vauxhall vezető formatervezőjével, aki korábban rajzolt a Fordnak, Cadillacnek és Saabnak is.

Chris Bangle müncheni tárlatvezetése, háttérben egy Tatraplan                     Fotó: Boros Jenő

A napot nem lehet lemodellezni

Arra a kérdésre, hogy milyen módszerrel dolgoznak, mindegyik azt felelte, hogy nem lehet és nem is kell választani, mert mindkettőre szükség van, a ceruzára és a számítógépre is, sőt, az agyag modellekre is, melyet szabályosan szoborként faragnak a stúdiókban. Mert ahogy a stúdióvezetők vallják, hiába vannak a szupergyors számítógépek és méregdrága grafikai szoftverek, a digitális modell sosem képes pontosan visszaadni, miként vetül a fény az autó felületére, mert ugye a napot nem lehet lemodellezni. A 3D gyors és látványos, ám nem pótolja az igazi makettet, vagyis az életszerű autót, amit majd el kell adni, és aminek a legkülönbözőbb színekben és fényviszonyok között is hódítania kell. Szóval nem száműzik a habalapra felhordott és sokszor heteken, hónapokon át készülő agyagmaketteket, melyekből a végleges válogatás előtt akár tíz is készül 1:4-es kicsinyítésben, majd néhány eredeti méretben. Az autógyártók mindenen spórolnak, de ezen kevésbé takarékoskodnak, mert a formatervezésben nem szabad mellényúlni, hiszen a legjobb és legbiztonságosabb autó is eladhatatlan, ha nem nyeri el a vevők tetszését, márpedig egy új modell fejlesztése többmilliárd euróba kerül, ekkora veszteség pedig a cég bukását jelentheti.

Kell a tehetség és a ceruza

A cikk eredetije a Népszabadság 2015 augusztus 26-i számában jelent meg

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....
2025.12.17
Önvezető Mercedes S-osztályt fognak robottaxiként alkalmazni Abu Dhabiban. A SAE 4-es szintű....
2025.12.17
Ritkán fordul elő, hogy egy Lexus tanulmányautó mögött nem a Lexus valamelyik stúdiója, hanem egy....
2025.12.17
A Ford Mondeo neve sokáig egyet jelentett az európai középkategóriás szedánok világával, de a dicső....
2025.12.17
A síszezonban sokan akár egy hosszú hétvégére is átugranak Ausztriába, így becsukott szemmel is....
2025.12.17
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt és börtönbüntetést, valamint a....
2025.12.17
A német légitársaság 2026-ban két Boeing 747-400-as és két Boeing 747-8-as utasszállítóját vonja ki....
2025.12.17
Papíron minden adott az egységes, modern autóvásárlási élményhez, a gyakorlatban viszont továbbra....
2025.12.17
Kitüntették Markus Schafert, a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagját, aki Magyarország igaz....