Formula Student

Formula Student: Az EVO3 forgattyús ház tervezéséről

2014.06.02.

December eleje óta feszített tempóban halad az EVO 3 generáció fejlesztése. Az első két teszt generáció után immáron megváltozott elvárásoknak, követelményeknek kell megfelelni. Az új motornak 2015 tavaszán egy FS autó szíveként kell dübörögnie, ami egy fiatal generáció számára nagy lépés, és nagy lehetőség is egyben. Tekintsük meg sokunk összehangolt munkájának egy láncszemét, a forgattyús ház tervezését.

Egy forgattyús háztól általánosságban pusztán az üzembiztosságot várják el, ugyanakkor egy FS autó esetén ennél jóval nagyobbak a követelmények. A motor elrendezése (ami elsősorban a forgattyús ház alakjától függ) jelentősen befolyásolhatja a jármű menetdinamikai tulajdonságait, és ennek nagy jelentősége van. További érdekesség, hogy a váltó és a forgattyús tengely integráltan, egy házban foglalnak helyet. Tervezés során fő célkitűzéseink a közel ideális motorelrendezés, egy megfelelő erőátvitel konstrukció kialakítása, illetve a tömegcsökkentés.

Döntési mátrix módszerrel választottuk a döntött motorelrendezést. Ezen belül két (szilárdságtani elemzésre alkalmas, alaposan kidolgozott) terv változatot készítettünk el, egy 30°-os, illetve agresszívebb, 60°-os hengerdöntésűt. A konzervatív tervezési elvek jegyében a biztosabb, 30°-os döntést választottuk, melyet végül 20°-ra módosítottunk. A módosítás ugyan némileg megemelte a hengerfejet, ugyanakkor sokkal kedvezőbb váltóház elrendezést tudtunk kialakítani, így összességében ez is előrelépésként értékelhető.

Az erőátvitel az általánosan használt megoldásokat tükrözi, ugyanakkor egy meglehetősen könnyű, kereskedelemben kapható váltót találtunk, mely hamarosan beépítésre kerül.

Foglalkoztunk azzal, hogy több ponton kikönnyítéseket alkalmazzunk a forgattyús házon, melyeket karbon elemekkel tudunk lefedni és tömíteni. Mégis szilárdsági okok miatt egyelőre elnapoltuk ezeket a terveket.
Jelen munkafolyamat során folynak a FEM szimulációink, szilárdsági, dinamikai vizsgálatok, majd szoftveres tömegoptimalizálás útján fog kialakulni a kvázi végleges konstrukció.

Még nem eldöntött kérdés, de nagy eséllyel egy új, Magyarországon még egyedülálló gyártási eljárással tudunk a szokásosnál könnyebb, de azzal azonos merevségű konstrukciót legyártatni.

Ugyan még a munka folyik, de már most készülünk az EVO4 tervezésére. Jelenlegi tapasztalataink alapján új megoldásokat keresünk a tervezési fázis hatékonyságának növelésére. Többek között erre példa, hogy jelen pillanatban a jövő motorelrendezésének szoftveres járműdinamikai szimulálását készítjük elő.

SZengine Motorfejlesztő Csapat, Széchenyi István Egyetem

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....