Formula Student

Formula Student, a Forma 1 mérnöki előszobája

2014.03.17.

Az 1980-as években egy új kezdeményezés indult útjára az Egyesült Államokban, amelynek keretében az egyetemek a műszaki hallgatóik számára egy együléses, formula-típusú versenyautó tervező és építő bajnokságot szerveztek. Ez volt a Formula Student, amely pár év alatt nemzetközi versenysorozattá nőtte ki magát, és amit jelenleg a Formula 1 mérnöki előszobájának tekintenek.

Szerző: Kisillés Sándor, BME Formula Racing Team

Az első magyar Formula Student csapat a BME Formula Racing Team (BME FRT) volt, amelyet néhány tehetséges műegyetemi közlekedésmérnök hallgató alapított 2007-ben. Az egyértelmű indok mellett, hogy hazánk is képviselve legyen a nemzetközi versenyeken, az is motiválta az egyetemistákat, hogy az elméleti szaktudásuk mellé gyakorlati tapasztalatot szerezzenek. Az autó tervezésén és megépítésén kívül az összes erőforrás biztosítása is a csapattagok feladata, amit az anyagi, eszközbeli és gyártási támogatást nyújtó szponzorok segítségével oldanak meg. Mindezért a műszaki ismeretek bővítése mellett a menedzseri feladatokban is jártasabbak lesznek a résztvevő hallgatók, miközben személyes kapcsolatot alakítanak ki az autóiparral.

A kezdetben mindössze 18 tagú BME FRT egy benzines autóval, Justinnal - ami a nevét onnan kapta, hogy Just In Time készült el három hét alatt - állt rajthoz a 2008-as idényben. A Hockenheimringen megrendezett német versenyen második helyezést értek el az újonc csapatok között, pár héttel később pedig az olasz versenyen vettek részt, ahol az FRC-001 néhány Ferrari mérnök elismerését is kivívta. Erőteljesre sikerült tehát a bemutatkozás, ami elég magasra tette a lécet a későbbi elvárásokat illetően.

A következő idényben már több mint ötvenen vettek részt a csapat munkájában, amelynek eredményeképp megszületett a második benzines versenyautó, az FRC-002, ami a csapat logója után a Cube nevet kapta. Ez mintegy 50 kilogrammal könnyebb, és a műszaki megoldások terén is kifinomultabb lett elődjénél, azonban a rendelkezésre álló szűkös idő miatt a viselkedését nem sikerült tökéletesen kiismerni a futamok előtt.   A valamelyest gyengébb versenyszereplés azonban nem vetette vissza a csapatot, sőt, ha lehetséges, még lelkesebben vágtak neki a 2010-es szezonnak.

A BME FRT történetének egyik fontos mérföldkövét képviseli a harmadik versenyautó, amelyre gyakran csak DiVA-ként hivatkoznak. Az FRC-003 nem csak esztétikusabb lett, hanem műszaki felépítésében is komoly változások történtek: teljesen új struktúrájú futómű került bele, a váltót a kormány mögé helyezték, megújult a kipufogórendszer, a hajtásrendszer és a differenciálmű is, valamint jobb minőségű anyagokkal dolgoztak a csapattagok. Ezek mind jelentős fejlődést eredményeztek a menetdinamika terén, és így a csapat egyértelműen az élmezőny felé vezető útra lépett.

Az előző három év tapasztalatai alapján 2011-re egy 20%-kal könnyebb, mindössze 225 kg-os versenyautót alkottak, amihez az eddigieknél nagyobb, 85 lóerős teljesítmény párosult. Az FRC-004, vagy közismertebb nevén Maula, összes részegysége javult a korábbiakhoz képest, ami meg is mutatkozott a sprintfutamokon. Az Silverstone-ban rendezett angliai versenyeken a legjobbak között szerepelt az Acceleration versenyszámban, míg pár hónappal később a győri versenyhétvége harmadik leggyorsabb nevezőjének bizonyult.  A csapat ugyanebben az évben erőforrásainak egy részét egy elektromos versenyautó építésére fordította, amelynek alapját az FRC-002 adta. Az autó megalkotásában mindössze kilenc ember vett részt, ám így is sikeres lett a projekt, hiszen a torinói futamon elnyerték a legjobb újonc címet.

A Maulában rejlő potenciál miatt 2012-ben a csapat nem kezdett egy teljesen új benzinmotoros autó tervezésébe, hanem a már meglévő koncepció tökéletesítésére, finomítására törekedett. A hosszú tesztelési fázis lehetővé tette, hogy az autó finombeállításai megfelelőek legyenek a különböző versenyszámokra, ezzel biztosítva a sikeres versenyszereplést. Az FRC-005 beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és kiemelkedő sikereket ért el mind a németországi, mind pedig a magyar futamokon. Maula előnyös tulajdonságait azonban nem csak a benzinmotoros versenyautónál kamatoztatta a csapat, hiszen azzal párhuzamosan a második elektromos hajtású autó, az FREC-002 fejlesztése is zajlott. Ebben az esetben a cél az előző évi teljesítmény megtartása volt a tömeg minimalizálása mellett, amit a csapattagok minden várakozást felülmúlóan teljesítettek, hiszen 430 kg-ról 257 kg-ra csökkentették a versenyautó tömegét. Az autó vázának és futóművének tervezésekor az FRC-004-et vették alapul, amit egy tisztán elektromos erőátviteli rendszerrel egészítettek ki.

A tavalyi évben a BME Formula Racing Team a fennállásának eddigi legnagyobb mérnöki kihívását teljesítette: megépítette Magyarország első monocoque karbon kompozit vázzal rendelkező versenyautóját, amihez a csapattagok a legkorszerűbb technológiákat alkalmazták. Az FREC-003 - amely a köztudatba Michaela néven került be - tervezése során az egyik fő szempont a teljesítmény és tömeg arányának további javítása volt, így 255 kg-ra jutott 120 kW. A súlycsökkentést elsősorban kompozit alkatrészek használatával érte el a csapat, a hajtást leszámítva az autó 75%-a karbon kompozitból készült. Az FRT eddigi legjobb eredményeit érte el a 2013-as koncepcióval, a csehországi verseny alkalmával harmadik helyen futott be a sprinten, a magyar versenyen összetett második helyezést ért el az elektromos kategóriában, valamint a dobogó legfelső fokára állhatott az energiafelhasználás és a műszaki tervezés versenyszámokban.

Michaela az elődjéhez hasonlóan rengeteg potenciállal rendelkezik még, így a csapat 2014-es koncepciójának középpontjában ismét a továbbfejlesztés és tökéletesítés áll. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne jelennének meg újítások az FREC-004-en: aerodinamikai csomaggal egészítik ki, a súlycsökkentés érdekében további alkatrészek készülnek majd karbon kompozitból, valamint valósidejű telemetriával és intelligens hajtásszabályozással is büszkélkedhet majd.

És hogy mit hoz a jövő? A csapat egyre komolyabb sikereket ért el az elektromos autókkal, és a mezőnyből is sok csapat tér át az alternatív hajtású versenyautók építésére. Ugyanakkor a háttérben folyamatosan zajlik a benzinmotor fejlesztése, így az FRT-nek több opciója is lesz az elkövetkezendő évekre.

Mindenesetre a Műegyetem hallgatói a nyár során a Hockenheimringen és a Győr-Gönyű Kikötőben bizonyíthatják be ismét, hogy a külföldi csapatoknál kisebb költségvetésből dolgozó BME Formula Racing Team ténylegesen a Formula Student élmezőnyébe tartozik.

Archív fotók az elmúlt évi versenyről

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....