fejlesztések

Full, lágy és plug-in hibrid – a Vitesco Technologies a fenntartható jövő felé halad

2022.03.28.

Ahogyan az autóipar eltántoríthatatlanul az elektrifikáció felé robog, egyre többet hallani a hibrid és elektromos hajtású autókról. A debreceni Vitesco Technologies a legmodernebb erőátviteli technológiák nemzetközi fejlesztőjeként és gyártójaként nagy hangsúlyt fektet az elektromobilitásra, a full, lágy és plug-in hibridekhez is előállít alkatrészeket. Az egyes hajtásrendszerek között viszont nem egyszerű eligazodni. Cikkünkben a hibrid és elektromos hajtású autók működési alapjaival foglalkozunk. 

Az európai autóipar sosem látott változásokon megy keresztül, amelynek fókuszában a deciliterek és grammok állnak ­– a cél az, hogy az egyes járművek fogyasztása és károsanyag-kibocsátása minél szerényebb legyen. A teljes iparágat átható és törvényhozói oldalról erősen támogatott transzformációra a beszállítói kör is „válaszol”, a német Vitesco Technologies debreceni gyárában például a villamosított hajtásrendszerek legtöbb fajtájához előállítanak valamilyen nélkülözhetetlen komponenst. De mégis mit jelentenek a gyakran hallott kifejezések?

Először is, a hibrid hajtás annyit takar, hogy a belső égésű erőforrás (lehet benzines vagy dízel) mellett egy elektromos egység (villanymotor), és utóbbit energiával ellátó, az indítóakkumulátornál jóval nagyobb kapacitású telep is található az autóban.

A full hibridekben, vagy sok gyártónál öntöltő hibridként aposztrofált járművekben úgy méretezik a villanymotort és az akkumulátort, hogy bizonyos körülmények között tisztán elektromos hajtás is megvalósulhasson, ebben fontos szerepet játszik a fékenergia-visszanyerés. Például hosszú lejtmenet vagy intenzív gyorsítás után az akkumulátor eléri a teljes töltöttséget, így aztán indulásnál vagy kis sebességnél haladva a villanymotor önmagában is képes mozgatni az autót. Amint a töltöttség egy bizonyos szint alá csökken, a belső égésű motor beindul – ez a körforgás az összes hibridre jellemző.

A plug-in hibrideknél az előbbieket annyival kell kiegészíteni, hogy külső forrásból lehet tölteni a telepcsomagot, amely akár ötször nagyobb kapacitású is lehet, mint a hagyományos full hibrideké. A nagyobb akkumulátorhoz erősebb villanymotort lehet kapcsolni, így sok plug-in hibrid elektromosan is el tudja érni a 130 km/órás tempót, a legjobbak pedig akár 100 km-es emisszió nélküli hatótávot tudnak. 

A harmadik nagy alkategória a mild, vagyis lágy hibrideké. Ezek az autók kizárólag a villanymotor által hajtva nem tudnak haladni, ugyanakkor egy speciális megoldás felel azért, hogy a belső égésű motor minél kevesebbet fogyasszon. Ennél a rendszernél általában egy 48V-os akkumulátort találunk az autóban, amely plusz energiával látja el az önindító/generátor egységet. A Vitesco Technologies rendszere szíjhajtáson keresztül támogatja és tehermentesíti a belső égésű motor munkáját – Debrecen a 48V-os rendszerek fellegvárának számít, többek között feszültségátalakítókat is gyártanak.

Európában azonban egy idő után egészen biztosan a tisztán elektromos hajtású járművek kerülnek főszerepbe. Itt szó sem lehet belső égésű motorról, ezek a modellek helyi károsanyag-kibocsátás nélkül képesek haladni a nagy kapacitású akkumulátorok jóvoltából. A modern villanyautóknál hatalmas (akár 4-500 kg-os), nem ritkán 100 kWh kapacitású akkumulátort alkalmaznak, amelyek több elektromotort is elláthatnak energiával.  

Magyarázat

FHEV (Full Hybrid Electric Vehicle) - full hibrid

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) - konnektorból is tölthető hibrid

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) - lágy hibrid

BEV (Battery Electric Vehicle) - tisztán akkumulátoros-elektromos hajtás

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....