páncélozott autó

Golyóálló nagyágyú: sokat bír a páncélozott Cadillac Escalade

2019.04.16.

Páncélóriás egyenesen Amerikából. A jó öreg acél mellett golyóálló kompozit is szerepel terítéken, csak hogy haladjunk a korral, a súlycsökkentés jegyében. A „hullaszállító” Cadillac azért így is testes egyed, mind méretre, mind pedig tömegre.

Noha 2019-re leépítést tervez az anno erősen válságsújtott detroiti gyárában a GM, a tavalyi évben azért jól sáfárkodtak az árrésen az egyes modellek esetében. A Cadillac nagyágyúit sok átépítő cég is kedveli, és jelen cikkünkben éppen egy ilyen páncélozott kivitelt mutatunk majd be nagy vonalakban.

A Cadillac Escalade csúcsmodell esetében újdonságot jelent, hogy a hagyományos, acélra alapozó elgondolással szemben számos helyen karbonszál-erősítésű kompozitot használtak fel a mérnökök. A biztonsági szint megugorja a legszigorúbb elvárásokat, a könnyű és nehézfegyverek széles tartományát lefedi az átépítés.

A ballisztikus üveg nemcsak vastagabb a sima gyári autóüvegnél, hanem többrétegű szendvics szerkezete van. Az akril, polikarbonát és ólomkristályos üveg 5 centiméter vastagságú maximum, ez a változat egy mesterlövész puska igen nagy sebességű golyójától is képes megóvni minket. Az energiaelnyelés a fokozatos, tervezett rétegleválással valósul meg. Az üveg és az akril lelassítja a töltényt, mozgási energiájának nagy részét felemészti, ezzel párhuzamosan a belső polikarbonát réteg pedig meggátolja a lövedék utastérbe való behatolását. De ez azért továbbra sem az elnöki bunker a -52. szinten, amely bejárati üvegét 1 cm-ről percekig folyamatosan lövik, és meg sem kottyan neki.

A ballisztikus védőpanelek ultra-könnyű, szintetikus, laminált anyagokból állnak. Ezek előnyös tulajdonsága, hogy mintegy 60%-kal könnyebbek és 10%-kal erősebbek a golyóálló acélnál. Az illesztési technika és a könnyített anyag 360 fokos védelmet, valamint minimális többletsúlyt eredményez, amely nem utolsó szempont a rugózás, a fékezés és a gyorsítás-végsebesség-hatótáv szempontokat figyelembe véve. Amúgy továbbra is a jó öreg V8-as benzinmotor morog a motorháztető alatt, de azért a felfüggesztést és a fékeket is alaposan áthangolták a nehezebb járműhöz mérten.

A csúcs csomagban aknadetektor, sokkolós ajtókilincsek és paprika spray kifújása is szerepel, mint érdekesebb tétel. A defekttűrő abroncs, az egyedi szellőztetőrendszer és a szirénák sem hiányozhatnak – hangosbeszélővel társítva.

A főegységek védelme is szerepel az extralistán: nevezetesen a motort, a hűtőrendszert, az üzemanyagtankot, az akkumulátort és a vezérlőegységeket is óvják pluszban. Erről jutnak eszembe a katonai járgányok hengerfalának kenésére vonatkozó szigorú előírások. Az olajteknő sérülését követően a motor kenése átmenetileg megoldott az üzemanyaggal, vagyis amíg jár a motor, még képes mozgásra a harckocsi vagy jeep, a leállítást követően viszont azonnal összesül a henger és a dugattyú. Ugyan külön fejezetet lehetne nyitni a speciális, katonai hajtó- és kenőanyagokról, ezek tárgyalása nem tartozik jelen írásba. Menet közben nyomjunk valaki orra alá egy kis füstöt, hogy nehezebb legyen követni minket?

És eközben a belső? Ugyanolyan nagyvonalú helykínálatban és luxusban. Hatalmas TV, wifi, közvetlen segélyhívó vonal, kódolt kommunikációra való lehetőség, rejtett fegyvertár, éjjellátó… és a prémium fotelek, anyagok. A magas szintű védelem és a nyugodt, gondtalan utazás megtestesítése egy csomagban.

Mert ezek a fiúk értik a dolgukat, és akár a repülőtértől kezdve végig kísérnek a háborús zónákon át. Célba fogsz érni – és ennek legfőbb eszköze ez a Cadillac, amely a legújabb anyagtechnológiát kapta meg. A cégalapítók maguk is harcosok voltak a legdurvább terepeken (Szomália, Afganisztán), majd veterán éveikre ilyen jellegű átépítések és utaztatások levezénylését vállalják Kanadában. Testük védelméről akár lövedékre golyóálló mértékig keményedő folyadék gondoskodik – hogy egy-egy mondatig még tovább folytathassuk a fizikaórát.

Korábbi, Amikor 5 tonna páncél véd című cikkünkben egy Pullman S-osztályt vizsgáltunk, amely bővelkedik golyóálló acélban és még tankelhárító aknának is ellenáll. Noha a hosszított Mercedes inkább státusszimbólum, ez a Cadillac Escalade jobb irányíthatóságot biztosít terepen és jobban vizsgázik éles helyzetekben, és ne feledjük: igazi újdonsága a karbonszálas kompozit, amely könnyebb és erősebb az acélnál. 105 millió forintért drága egy ilyen járgány, ami megvédi az életed?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....