e-mobilitás

Gondolatjel – Áramütött autóipar

2020.10.11.

Az autóipar nemcsak azért fontos, mert előállítja kedvencünket, a kocsinkat, hanem Európa gazdaságának egyik húzóágazataként is. Ezt rendíti meg a politika makacs ragaszkodása az automobilizmus villamosításához.

Európa-szerte jelentősen visszaesnek az újautó-értékesítések. Ennyivel kevesebb pénzük lenne az embereknek a koronavírus-járvány következtében? Lehet ez is egy tényező, de csak sokadik a sorban. A legfőbb az autóvásárlók elbizonytalanodása, elkedvetlenedése és kiváró hozzáállása.

Fotóillusztráció. Nyilvános töltő egy Aldi üzlet előtt. Fotó: Aldi

Évtizedeken alatt megszoktuk, hogy közlekedésünk, egyéni mozgásszabadságunk alapja a belsőégésű motoros gépkocsi. Akár benzines, akár dízel. A hetvenes évek elején jött a riasztó felismerés a kipufogógáz mérgező, illetve ahogy később kiderült, klímabefolyásoló hatásáról. Azonnal reagált az ipar, fejlesztésekkel, katalizátorokkal a korábbi töredékére szorították le a károsanyag-kibocsátást. Az, hogy még ma is számottevő a széndioxid-termelés, nem egyedül a járművek konstrukciójának tulajdonítható, hanem a luxusigények kielégítésének: túl sok az autó, feleslegesen nagyok a motorteljesítmények, a ténylegesen szükségesnél lényegesen több a fölösleges kamionfuvar. Ezek az anomáliák tökéletesen megfelelnek a profitéhes autógyártók érdekének és az EU egyik szent tehenének, az emberek, áruk és a tőke szabad mozgásának.

Sokan tulajdonítják az uniós politikának kontinensünk leértékelődését a világszínpadon, és Nyugat-Európa halmozódó feszültségeit. Most csak az autóiparral foglalkozom, annak példáján bemutatva, hogyan lövi magát lábon földrészünk. A „zöldek” elkezdték kongatni a környezetvédelmi vészharangot, egymás után hoztak ki mind aránytalanabb költséggel elérhető új kipufogási határértékeket, amelyeknek egyre kisebb a hatásuk, hiszen már a nagyon kicsiből faragcsálunk le még kisebbet. Be is ütött a krach, a dízelbotrány, amely mind anyagilag, mind presztízsében megrázta a német autógyártást, besározta emblematikus márkáit, és óriási hitelvesztést okozott világszerte – máig nem zárultak le a kártérítési- és büntetőperek.

Benzintank mutató helyett töltöttségi szint.

Büdös a dízel? Álljunk át villanyautóra – adták ki a zöldek következő lózungot, mit sem törődve azzal, hogy ehhez sem a technika, sem a technológia nem áll rendelkezésre. Az akár hétmázsányi, de nevetségesen kis hatótávot biztosító, és az autó értékének akár felét kitevő akkumulátor gyártásának és üzemeltetésének negatív környezeti hatásait tudatosan elhallgatva – pedig egy villanyautó élettartamra vetített ökológiai mérlege rosszabb is lehet egy korszerű dízelénél – adminisztratív eszközökkel erőltetik az elektromosítást. Árkedvezményt sajtolnak ki a gyártóktól, adópénzből szubvencionálják a vásárlásokat, ingyenes parkolást biztosítanak, sőt nemes egyszerűséggel kitiltanak belsőégésű motoros járműveket bizonyos zónákból. De még a pálya ilyen mértékű lejtése sem hozott áttörést, a gyengeelméjűként kezelt, de valójában ésszerűen gondolkodó autóvásárlók zöme továbbra is kitart a hagyományos és bevált hajtásmód mellett. Na, erre jött az újabb orvtámadás a magasztos szabadságelvek ellen: fizessenek büntetést az autógyártók a limitet meghaladó emissziójú járműveik után. Ez már a birkák nyilvánvaló beterelése a karámba.

ID.3 A Volkswagen új ikonja lehet. Fotó: Porsche Hungaria

Mi a következmény? Sokféle, egyik kártékonyabb, mint a másik. Az autógyártók városi villanyautókkal és hibridekkel rukkolnak ki, az előbbiek jószerivel csak második, harmadik kocsinak alkalmasak, tehát a pazarlást növelik, a túl bonyolult és drága utóbbiakat az állami támogatások kihasználásáért veszik meg, gyakorta egyáltalán nem is használva a konnektorról tölthetőséget. Megjelent egy új autójelleg: a három-négyszáz vagy még több lóerős rendszerteljesítményű, zöld rendszámos „környezetkímélő” luxuskocsi, amely szemérmetlenül nyílt felrúgása a fennen hirdetett szép elveknek. De ilyenekből még csak kevés kerül forgalomba, akárcsak tisztán elektromos Teslából vagy a többiből.

Az emberek nem hülyék, nem akarnak fejest ugrani egy kipróbálatlan, de nagyon drága dologba. A garanciaidőkből sejthető, hogy a lítiumion-akkuk használható élettartama nyolc év körül lehet. Ki fog megvenni egy ilyen idős villanyautót vagy hibridet, és mennyit ad majd érte, ha reális az esély, hogy már csak az eredeti kapacitás töredékére számíthat, és nemsokára új akkut vehet bele, többért, mint amennyit az egész kocsiért kiadott. Amúgy is gyanakvóvá teszi a vásárlóközönséget, hogy a tartós fogyasztási cikknek minősülő gépkocsira vonatkozó előírások egy autó-életciklusnál rövidebb idő alatt változhatnak meg jelentősen.

Ahogy manapság úgy akarnak küzdeni önkormányzatok a légszennyezés ellen, hogy forgalomtechnikai intézkedésekkel elveszik kedvünket az autózástól, az EU ámokfutása a régi járgány újra cserélésétől tántorít el. Amúgy is egyre terjed a tapasztalat, hogy nagyobb értékű iparcikkből tartani kell a meglevőt, ameddig csak lehet, mert a kapható, drágább új silányabb minőségű, és ezt mosógép, nagyképernyős tévé mellett autókról is vélik.

Eredményképp kezdenek átszállni a városi népek saját kocsijukból tömegközlekedésre, biciklire, mikromobilitási eszközökre (villanyroller és társai), és ha kevesebbet fut az autó, akkor tovább is tart. Akárhányszor tolja az arcunk elé a reklám, hogy ez a remek hibridautó akár harminc kilométert is megtesz tisztán elektromosan, és alig fél órát kell állni a töltőoszlopnál, mindezt potom tízmillióért, kevesen rohannak az autószalonba lecsapni egy ilyenre. A fiatal generációk egyre kevésbé vágynak saját kocsira, nincs egyszerű egyenes út előttük, mint annak idején, amikor csak azt kellett eldöntened, hogy benzines vagy dízel kell. Most annyi az alternatíva, mindegyik jelentős műszaki-gazdasági vagy mesterségesen csinált hátrányokkal, hogy komoly mértékben csökkent a vásárlási hajlandóság. Mármint Európában. Kína és a Távol-Kelet meg röhög rajtunk. Hajrá EU!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....