kormánymű

Ha úgy érzed, valami gond van a kormánnyal

2025.06.13.

Akkor nem vagy egyedül, de van megoldás

Autós szaklap vagyunk, nem közéleti. Ha félreértetted a cikk címét, az nem mi a hibánk. Azért vagyunk itt, hogy folytassuk a korábban megkezdett kormánymű kisokosunkat azzal a résszel, amiből kiderül, mi történhetett, ha úgy érzed, hogy a kormányzás nem az igazi.

Mozog, tehát kopik

A kormánymű természetesen mozgó alkatrészeket (is) tartalmaz. Ennek megfelelően az egymáson súrlódó alkatrészek a leggondosabb állapotmegóvás esetén is kopnak. A folyamat vége, hogy az illesztési hézagok megnőnek, a hézagokon a hidraulikus folyadék, vagy a kenőanyag szivárogni, fogyni kezd. A folyamat némiképp magát is gyorsítja, mert a kopás során szabaddá váló darabkák tovább gerjesztik.

Az elhasználódás bizonyos fázisában már használat közben is érezhetővé válik a megnövekedett holtjáték, a rendellenes zaj és a nehézkesebb működés.

A víz igazi veszedelem

A kormányművek legtöbb alkatrésze vasból készül. A vas hajlamos a korrózióra, ezért a kormányműveket védeni kell a víz bejutásától. A kormányművek házai emiatt festve vannak, a bevonat jól védi az öntöttvas házat kívülről. A házba be- és abból kilépő alkatrészek pedig tömítve vannak, sőt az axiális csuklókon, a rúd és a ház között gumiharangok vannak a védelem érdekében.

A kormányművek rendszeres, értő ellenőrzése ezért kiemelten fontos az élettartam meghosszabbítására. Még talán egy éves ellenőrzési ciklus sem elég gyakori a kormányművek állapotának kontrolljára, mert a bejutó víz akár napok alatt is képes kivégezni a szerkezetet, ugyanis a képződő vasoxidhoz a vasat magából az alkatrészből nyeri a folyamat.

Érdemes minden adandó alkalommal ellenőrizni a víz elleni védelem alkatrészeit és a legkisebb hiba esetén azonnal beavatkozni. Máskülönben az a hiányzó anyag a garázsnyelven lógásnak nevezett meghibásodáshoz vezet.

Ezekkel a működési rendellenességekkel nem csak az a baj, hogy rendkívül bosszantóak, hanem balesetveszélyesek is. Igaz, extrém példa, de egy végletekig elhanyagolt kormánymű akár meg is szorulhat és akkor a vezető képtelen elkerülni az ütközést.

Sokáig a csere volt a gyógyír

A kormányművek nem a legegyszerűbb alkatrészek közé tartoznak. Az összeszerelt kormánymű minden oldalról le van zárva, megbontása, szétszerelése idő és szakértelem igényes. Sokáig nem is nagyon volt megtalálható – és elfogadott – a kormánymű felújítás, de szerencsére ez egy jó ideje már másképpen van.

Felújítás és újra hasznosítás

Magyarországon sajnos nagyon öreg az autóállomány, az átlagos kor kb. 16 esztendő. A személyautó kormányművek várható élettartama valahol a 300.000 km környékére tehető, ezen pedig már jónéhány hazai autó túl van. Mire egy autó kormányműve tönkre megy, addig maga a kocsi már egy gyári, új kormánymű árának mindössze 3-4 szeresét érheti. Gazdaságossági szempontból nonszensz.

Ezért a szakembereknek valamilyen megoldást kellett találniuk a problémára, ez pedig nem más, mint a felújítás, az újrahasznosítás. Önmagában a kormányművek mozgó alkatrészei nem javíthatók, hanem azokat mindenképpen ki kell cserélni. Viszont a ház a legtöbb esetben megmenthető, ha nem deformálódott, vagy törött el. A kiszerelt alkatrészek pedig anyagukban újrahasznosíthatók. Azok, akik kellő tapasztalattal rendelkeznek a kormányművekkel kapcsolatban pedig rájöttek, hogy új, akár a gyárinál tartósabb fogaslécek, fogaskerekek beépítésével és a tömítések, csuklók cseréjével újra kifogástalan állapotba tudják hozni a kormányműveket.

A cseredarab

A folyamat az ügyfél szempontjából is úgy lesz a leghatékonyabb, ha nem az történik, hogy leadja a kormányművet és vár, amíg elkészül, hanem ha a szolgáltató már egy minősített felújításon átesett, garanciális darabot tud adni neki a polcról.

Az ár tekintetében pedig úgy gazdaságos, ha a kiszerelt darabot, mintegy beszámítják az árba. Ezt nevezik cseredarabos alkatrészvásárlásnak és ezt a megoldást nagyon sok értékesebb alkatrész esetében alkalmazzák a márkaszervizek is.

A Silverstone.hu Kft. munkatársai szinte tökéletesre fejlesztették ezt a folyamatot, amely az ügyfél szemszögéből a következő: ha eljött a kormánymű csere ideje (azaz az autótulajdonos észleli a hibát), a szerviz, vagy a tulajdonos kiszereli a járműből a hibás alkatrészt és rendel tőlük egy másikat. Az egyeztetett időpontban a futár megérkezik a felújított, kiváló minőségű és azonnal beépíthető kormányművel, ezzel egyidőben átveszi a cseredarabot.

Arról, hogy milyen folyamatok, minőségbiztosítás, garancia és árak vannak a szolgáltatás mögött, sorozatunk következő részében lesz szó.

Cikkünk megjelenését a kormanymu24.hu támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....