hangvezérlés

A hangvezérelt információs szórakoztató rendszer is zavarja a vezetést

2015.10.26.

Az autók hangvezérlésű információs szórakoztató rendszere lehetővé teszi ugyan, hogy a sofőr két kézzel tartsa a kormányt, de a figyelmet azért elvonja a vezetéstől.

A telefonhívásra, a rádió bekapcsolására vagy egyebekre vonatkozó hangos utasítás kiadása után még akár 27 másodpercbe telik, amíg a sofőr teljes figyelme ismét a vezetés felé fordul. Ha az autó óránként 40 kilométeres sebességgel halad, ezalatt három futballpálya hosszúságát teszi meg - állapította meg két csütörtökön megjelent tanulmány, amelyeket az AAA amerikai közlekedésbiztonsági alapítvány hozott nyilvánosságra.


A tanulmányokat az Utahi Egyetem készítette az AAA megbízásából. A kutatók idei autómodellek különböző hangvezérelt rendszereit vizsgálták és hasonlították össze. Az információs szórakoztató (infotainment) rendszerek a Chevrolet Equinox, a Buick Lacrosse és a Toyota 4Runner modellekben bizonyultak a legkevésbé zavaróknak, mert ezek intuitívabbak voltak, és jobban megértették a hangos utasításokat. A Ford Taurus, Chevrolet Malibu, Volkswagen Passat, Nissan Altima, Chrysler 200 és Hyundai Sonata modellekben található rendszerek kevésbé jól szerepeltek a teszten.

A Mazda 6-os modellben található infotainmentrendszer bizonyult a legzavaróbbnak: a működtetés több lépcsőből áll, kevésbé jó a hangfelismerése, és hosszabb ideig tart, amíg végrehajt egy feladatot. Például egy rádióállomás kiválasztásához előbb ki kell mondani, hogy "frekvencia", majd a csatorna számát. A kutatók megállapítása szerint a gyakorlat nem tette könnyebbé a rendszerek használatát. A tesztekben résztvevő 257 személy öt napra vihette haza a kocsikat, de azok a funkciók, amelyek elsőre nehéznek bizonyultak számukra, nem lettek könnyebbek pár nappal később sem.


A legkevésbé figyelemelvonó rendszer is legalább 15 másodpercre gyengítette a sofőr összpontosítását a vezetésre. Az idősebb sofőröknek tovább tartott, amíg ismét teljesen koncentrálni tudtak, mint a fiatalabbaknak. A hangvezérlésű mobilozás esetében úgy találták a kutatók, hogy a Google Now könnyebben reagált és hajszálnyival kevésbé zavaró volt, mint az Apple Sirije vagy a Microsoft Cortanája. Joel Cooper, az egyetem kutató pszichológusa elmondta: a hangvezérlésű rendszerek elég merevek, arra kényszerítik a felhasználót, hogy nagyon speciális utasításokat adjon a különböző feladatok végrehajtására.

A megfelelő parancs kiadása esetén is előfordul, hogy a rendszer nem érti meg, és ha a rendszer nem működik, a vezető figyelmét az vonja el, hogy megpróbálja kideríteni, miért. Egyszerűen nem elég jók; biztonságosabb alternatívát ígérnek, de nem mindig ennek megfelelően működnek – foglalta össze Cooper. A Mazda gyártója azt ígérte, hogy a 2016-os Mazda 6-os, és más új modellekben már fejlettebb rendszert alkalmaznak, amely minimalizálja a figyelem elvonását.

A Cooper arról is beszélt, hogy következő kutatások során a hangvezérelt és a hagyományos, kézzel irányított infotainmentrendszereket is összehasonlítják majd. Az AAA a törvényhozókkal és a kormányhivatalokkal is megosztja a kutatások eredményeit. A szervezet felhívta az autósok figyelmét arra, hogy kellő körültekintéssel használják a hangvezérelt rendszereket, akkor is, ha az autó rövid időre megáll.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.01
A kisvárdai nyomozók gyors felderítés után kilenc gépjármű megrongálásával gyanúsították meg a....
2023.02.01
Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.   ..
2023.02.01
Tavaly több mint duplájára nőtt a polgári repülőterek utasforgalma Németországban a szövetségi....
2023.02.01
A Rheinmetall prémium gyártókat lát el kontaktorokkal – írja az automobilwoche.de   ..
2023.02.01
Január utolsó előtti napján 90 helyett 176 km/h-val előzött egy sofőr, a rendőrök kiszűrték a....
2023.02.01
Gyári adatok alapján nem jobb semmiben az új full hibrid Suzuki S-Cross, mint az eddigi lágy hibrid....
2023.02.01
A brit autóértékesítők meghatározó szakmai kiadványa, a Car Dealer magazin 2022-ben a Peugeot 208....
2023.02.01
Őrizetbe vettek nyolc kormánytisztviselőt, akik a gyanú szerint vesztegetési pénzt fogadtak el egy....
2023.02.01
Március 10-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2023 verseny különböző kategóriáiban....
2023.02.01
Egyre több szó esik autók vezetőtámogató és önvezető funkcióiról, ezt szerettem volna jobban....