Ford haszonjárművek
Mozgolódik a haszongépjármű piac, legalábbis az elmúlt hónapok történései ezt igazolják. Új és megújult modellek jelentek meg, mely magával hozta az ágazat technológiai innovációját is. Bizonyos értelemben nem véletlen a kabát újra gombolása, hiszen az elmúlt években felfutó kishaszongépjármű piac a deklarált adatok szerint megtorpanást mutat, így senki nem ülhet a babérjain.
A kategórián belüli fejlődés egy sor – eddig csak - személyautókban is megtalálható technológia adoptálását is jelentette, melynek permanens ráhatásaként a kishaszonjárművek pilótaállásai könnyen kezelhető komfortos munkahellyé avanzsálódnak. Ez a változás pedig szinte magával hozta azt is, hogy az úgynevezett kisbusz változatok mellett, a kisebb személyszállító mutációi, nota bene nagy családi autó formációi is egyre nagyobb és fontosabb teret nyernek a kínálatban, ami további célcsoport szélesítést is eredményezett. A nüánsz tehát minimálisra zsugorodott a teher és személyszállító verziók között.
A Ford 2012-ben kezdte meg a paletta hosszantartó offenzíváját. A „Big Bang-re” keresztelt stratégia keretében teljes mértékben megújult a márka kishaszonjármű portfóliója.
A Big Bang stratégia részeként elkülönítettük (Tourneo) és teherszállító (Transit) modellcsaládot, bevezettük a legkisebb, személyautó alapokra épülő Courier modellcsaládot, és teljesen megújítottuk a Connect modelleket – nyilatkozta Papp Zoltán, a Ford Magyarország haszongépjármű igazgatója. A program keretében a Ford szétválasztotta a 1 tonnás és 2 tonnás Transit családot, így alakult ki a Custom (V362) modellcsalád és maradt meg a klasszikus Transit elnevezése a legendás 2 tonnás (V363) modellcsaládnak. Természetesen ebben a haszonjármű kategóriában kiemelt jelentősége van a használat során jelentkező költségeknek is, és büszkén jelenthetjük ki, hogy a DEKRA 2017-es tanúsítványa alapján a Ford haszongépjárművei a legkisebbtől a legnagyobb kategóriáig ismét első helyen végeztek az 1 kilométerre vetített üzemeltetési költségek terén.
A Fordnak meghozta az eredményeket a lépésváltás, hiszen a 2012-es piaci hetedik helyéről 2015-ben az első helyre ugrott és 2016-ban sem lépett le a dobogó legfelső fokáról. Magyarországi viszonylatban egy évtől eltekintve piacvezető. 2017-ben pedig az eddigi 27,3 százalékkal abszolút rekordokat ért el.
A tesztnap felvetésének elméleti részében számos most bevezetett újdonsággal ismerkedhettünk meg, melynek talán legfontosabb eleme a régi 2.2 TDCi dízelmotorokat leváltó vadonatúj 2.0 Ford EcoBlue erőforrás debütálása. A 100-240 lóerős teljesítménytartomány között elérhető aggregát a kishaszonjárművek mellett a személyutókban is megtalálható lesz majd. Az új EcoBlue minden tekintetben jelentősen felülmúlja a korábbi gázolajos testvérét.
20 százalékkal nagyobb nyomatékra képes, mint elődje. A 340 Nm már 1250/perc fordulaton a rendelkezésre áll, ami elasztikus kezelhetőséget biztosít akár a városi, akár országúti forgalomban. Az EURO VI normát teljesítő motornak ultra alacsony a károsanyag- és a zajkibocsátása és nem utolsó sorban 13 százalékkal jobb az üzemanyag fogyasztása az elődhöz képest.
A 2,0 literes Ford EcoBlue motor először 105, 130 és 170 lóerős kivitelekben készül a haszongépjárművek számára. A paletta később bővül csak ki a 200 és a feletti teljesítményszinttel, illetve egy kisebb 1.5 literes űrtartalmú erőforrás is megjelenik majd a választékban.
A megjelenő új motor mellett a Tourneo Custom személyszállítója sport opcióval bővül. A 170 lóerős EcoBlue erőforrással szerelt jármű 8 üléses, hosszú és rövid tengelytávval is elérhető. A hajtásláncában alternatívaként választható a hatsebességes SelectShift automataváltó és a kategória egyedüli lehetőségeként a hátsó légrugózás is a kínálat részét képezi.
A szervezők a tesztút logisztikáját úgy állították össze, hogy mindenkinek legyen lehetősége minden modellt kipróbálni a Rangertől, a legnagyobb kisáruszállítóig. A Ford konvoj impozáns látványt nyújtott, amiben tematikailag elkülönült az áruszállító és a személyszállító verzió.
Az idő és a megtett kilométerek érthető módon csak minimális betekintést engedhettek egy-egy autó mindennapi használhatóságába. A legfontosabb tény talán még is az, hogy az áruszállító verziók is ugyanazt a vezetési komfortot, asszisztenciát nyújtják, mint személyszállító társaik.