gumi

Havonta kéne ellenőrizni a gumik állapotát

2015.02.21.

Hat év elteltével még a használatlan gumiabroncsokat is érdemes leselejtezni, mert azok egy idő után elöregszenek. Ez az idő a tárolás módjáról, az időjárási viszonyoktól és a használat módjától egyaránt függ, ezért érdemes havonta legalább egyszer ellenőrizni a gumik állapotát és légnyomását.

A Ford kutatásai szerint hat év elteltével mindenképpen érdemes lecserélni a gumiabroncsokat, függetlenül attól, mennyire kopottak vagy újszerűek, ami még a használatlan abroncsokra is igaz. Éppen ilyen fontos, hogy az autósok a gumik megfelelő karbantartásáról se feledkezzenek meg. A gumik egy idő után elöregszenek: ez az idő a tárolás módjáról, az időjárási viszonyoktól és a használat módjától, vagyis a terheléstől, a sebességtől és az abroncsnyomás mértékétől is függ.

A gumik öregedését felgyorsíthatja a magas külső hőmérséklet, illetve a napsugárzásnak történő fokozott kitétel épp úgy, mint az, ha gyakran szállítunk nagy terheket az autóval. Az öregedés egyértelmű jele a futófelületen vagy a gumi oldalfalán megjelenő repedés. Ám nem minden jel ismerhető fel ilyen könnyen.

Havonta legalább egyszer ellenőrizni kellene a gumik futófelületét is. A gumival egybeöntött kopásjelzők akkor válnak láthatóvá, amikor a futófelület barázdáinak mélysége 2 mm-re csökken. A kopásjelzők ilyenkor egyenletes, sík gumicsíkként húzódnak keresztben a barázdán. Ha a barázda mélysége már csak 2 mm, az abroncsot le kell cserélni. Az abroncsok ellenőrzésénél a következőkre fontos odafigyelni:

·         A gumi oldalfalán keressük meg a DOT-kódot, aminek négy utolsó számjegye jelzi a gyártás időpontját. Az első két szám a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig az évet adja meg. Ha például 0408 látható a kódban, akkor az abroncs a 2008-as év negyedik hetében készült

·         Ha a kód három számjegyre végződik, akkor a gumiabroncs 2000 előtt készült, és mindenképpen le kell cserélni

·         Keressen az elöregedésre utaló jeleket, például repedéseket a futófelületen és az oldalfalon, vagy bármilyen deformációt az abroncs felületén

·         Távolítsa el a futófelület barázdái közé szorult kavicsokat, üvegszilánkokat és egyéb apró tárgyakat

·         Ellenőrizze a szelep szárát, hogy lát-e rajta szivárgást okozó lyukat vagy repedést

·         Keressen az abroncs oldalán repedéseket, vágásokat, horzsolásokat, dudorokat vagy nagyméretű kopást; ha belső károsodásra gyanakszik, az abroncsot szereltesse le és vizsgáltassa meg szakemberrel

Hogyan befolyásolja a vezetési stílus az abroncs elhasználódását?

A vezetési stílus az abroncs állapotát is befolyásolhatja. A gyakori járdázás és a kátyúkon való áthajtás nemcsak a gumikat károsíthatja, hanem a futóműbeállításra is hatással lehet. Ha menet közben úgy érzi, hogy az autó oldalra húz, az azt is jelezheti, hogy a futómű beállítása elmozdult – ennek következtében pedig sokkal gyorsabban kopik a futófelület.

Az autó kezelési kézikönyvének Karbantartás fejezetében megtalálja a gumiabroncsok rotálásának, vagyis kerekenkénti felcserélésének ajánlott idejét. Ennek révén a futófelület egyenletesebben kopik, és javul a gumik teljesítménye. A rotálás után ellenőrizze – és szükség esetén állítsa be helyesen – az abroncsnyomást. A nyomás pontos értékét a biztonsági tanúsítvány címkéjén olvashatja el, ami a vezetőoldali A-oszlop ajtózsanérjánál, az ajtó zárszerkezeténél, vagy az ajtó pereme és a zárszerkezet találkozásánál található.

A tél veszélyei

A külső hőmérséklet a gumiabroncsban lévő levegő nyomását is befolyásolja: ha a hőmérséklet 10 fokkal csökken, ezzel arányosan a levegő nyomása 1 psi értékkel lesz alacsonyabb. Ezért különösen fontos, hogy az autósok télen legalább havonta ellenőrizzék a gumikat, és szükség esetén újra beállítsák a biztonsági tanúsítvány címkéjén feltüntetett abroncsnyomást.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....