Zéró emisszió

Hidrogénhajtással is bemutatta a Toyota az egyik legvadabb sportautóját

2022.01.07.

A GR Yaris szinte zéró emissziójú kísérleti példánya, a H2 ugyanazt a hajtásláncot használja, mint a kereskedésekben kapható normál változat, csak éppen hidrogént kell beletankolni benzin helyett.

A Toyota 2021 decemberében mutatta be kísérleti hidrogénüzemű belsőégésű motortechnológiáját a többszörösen díjnyertes, a sportautó- és ralirajongók körében igen népszerű GR Yarisban. Bár a kék matricázású, befalazott hátsó oldalablakú hot hatch tanulmány üzemanyaga, üzemanyagtartályai és tankolási folyamata a Miraiból, a Toyota Magyarországon is kapható üzemanyagcellás modelljéből ismert, a két autó között alapvető különbség van a hidrogén felhasználását illetően.

Míg ugyanis a Mirai az üzemanyagcellákban kémiai reakciót alkalmaz az (elektromos) energia előállítására, addig a kísérleti GR Yaris H2 megtartotta a benzines normál verzió G16E-GTS kódnevű, 1,6 literes, háromhengeres turbómotorját, csak az benzin helyett immár hidrogénnel üzemel. Ezt úgy érték el a Toyota mérnökei, hogy a módosították az üzemanyag-ellátó és befecskendező rendszert, valamint megerősítették a motorblokkot a durvábban zajló égési folyamat miatt. Állítólag a hidrogénüzemű motor ugyanolyan élvezetesen vezethető, mint benzinüzemű társa. Sőt, mivel a hidrogén hat-hétszer gyorsabban ég, mint a benzin, a gázreakciók még spontánabbak.

Nagy előnye a 2017 óta fejlesztett technológiának, hogy a hidrogén égésekor kevés nitrogén-oxid keletkezik. Emellett az égéstérbe óhatatlanul bejutó, minimális mennyiségű kenőolaj elégésekor keletkezik némi szén-dioxid is, ám ennek mennyisége elhanyagolható. Ahogy a hidrogén üzemanyagcellánál, a motor üzemeltetésének elsődleges mellékterméke az ártalmatlan vízpára.

Nem tagadja a Toyota, hogy a hidrogénüzemű belső égésű motortechnológia még a fejlesztés és kísérletezés korai szakaszában tart, ezért még nem áll készen a sorozatgyártásra és a kereskedelmi forgalmazásra. Viszont az is tény, hogy a Toyota kísérleti versenyautója, a GR Yaris H2-vel azonos motort használó Corolla Sport máris jó teljesítményt nyújt a Super Taikyu versenysorozatban, Japánban.

A hidrogénnel üzemelő túraautó a világ egyik legnehezebb futamán, a Fuji 24 óráson esett át a tűzkeresztségen tavaly májusban, és pár apróbb műszaki hiba ellenére célba is ért: több mint 1500 km-t tett meg, pedig óránként kétszer kellett kiállnia tankolnia a nagynyomású hidrogéntartály kis mérete miatt. A Toyota Gazoo Racing leánycsapata, a Rookie racing által üzemeltetett versenyautót többek között a Le Mans-i győztes Kamui Kobayashi és a Morizo álnevet használó Akio Toyoda is vezette a hosszútávú versenyen.

„Megtettük az első lépést, hogy fejleszthessük és versenyeztethessük a hidrogénüzemű motorunkat, vállalva a kihívást. Elképzelem, hogy a dolgok egy kicsit másképp fognak kinézni 10 év múlva, de remélem, hogy az emberek visszatekintenek majd erre, és látni fogják, hogy pozitívan álltunk hozzá a munkához, és élveztük minden pillanatát” – nyilatkozta a Toyota elnöke.

Azonban a közismerten autósport-rajongó Toyoda nem csak azért támogatja a fejlesztéseket, mert így relatíve olcsón lehetne átállni a tiszta közlekedésre, hanem azért is, mert így a jövőben is fel lehetne használni a benzinmotorok fejlesztése során felhalmozott jelentős know-how-t, és a motor pörgetésével, valamint a sebességváltással járó vezetési élményről, valamint az izgalmas hanghatásokról sem kellene lemondani.

Thiebauld Paquet, a H2 hajtáslánc főmérnöke az Autocarnak azt nyilatkozta, hogy „hasonló hatékonyságot” ér majd el a hidrogénes GR Yaris, mint a benzines társa, de a teljesítményadatokat nem árulta el.

A Toyota éves Kenshiki fórumára időzített sajtóbemutató után Paquet így nyilatkozott a brit lapnak: „Amikor beindítottuk a teremben, keletkezett egy kis vibráció és zaj, így mindenki számára egyértelmű volt, hogy milyen hangja van. Ez volt az egyik dolog, amit be akartunk mutatni: az üzem-anyagcellás technológiához képest, ami nagyon halk, még mindig át lehet vinni ezt az érzést a motorsportból, ahol igazán lehet hallani és érezni az autókat.”

„Ez azonban még csak egy tanulmány. Az ötlet az, hogy a sport segítségével feltárjuk a gyermekbetegségeket és rájöjjünk, hogy hogyan tudjuk felgyorsítani a fejlesztést, és hogyan tehetjük gyorsan jobbá a technológiát” – tette hozzá.

Fotó: Toyota

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.01
A kisvárdai nyomozók gyors felderítés után kilenc gépjármű megrongálásával gyanúsították meg a....
2023.02.01
Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.   ..
2023.02.01
Tavaly több mint duplájára nőtt a polgári repülőterek utasforgalma Németországban a szövetségi....
2023.02.01
A Rheinmetall prémium gyártókat lát el kontaktorokkal – írja az automobilwoche.de   ..
2023.02.01
Január utolsó előtti napján 90 helyett 176 km/h-val előzött egy sofőr, a rendőrök kiszűrték a....
2023.02.01
Gyári adatok alapján nem jobb semmiben az új full hibrid Suzuki S-Cross, mint az eddigi lágy hibrid....
2023.02.01
A brit autóértékesítők meghatározó szakmai kiadványa, a Car Dealer magazin 2022-ben a Peugeot 208....
2023.02.01
Őrizetbe vettek nyolc kormánytisztviselőt, akik a gyanú szerint vesztegetési pénzt fogadtak el egy....
2023.02.01
Március 10-én kiderül, mely autók győznek az Év Magyar Autója 2023 verseny különböző kategóriáiban....
2023.02.01
Egyre több szó esik autók vezetőtámogató és önvezető funkcióiról, ezt szerettem volna jobban....