Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Szombat reggelre behavazódott a fél ország, főleg a Dunántúlon alakult is tekintélyes vastagságú hótakaró, valahol a 10 centimétert is elérte. A békességet, nyugalmat sugárzó, hófehér téli táj lenyűgöző látvány, de ha valaki éppen útnak indult volna, bosszankodhat a behavazódott utak miatt, és türelmetlenül várja, hogy a hókotrók munkába lendüljenek. Ám nem mindegy, milyen útról és mekkora hóról van szó, a hóeltakarítás ugyanis pontos forgatókönyv szerint zajlik.
Ezer járművel takarítja a havat a közútkezelő
A Magyar Közút országosan mintegy 32 ezer kilométernyi közúton és közel ezer kilométer kerékpárúton végez hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Erre a feladatra egy nagyjából ezer járműből álló flottájuk van. Átlagosan egy munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut. Minden más út – további mintegy 140 ezer kilométer – önkormányzati kezelésben van, és Budapesten sem illetékesek.
Ezer járművel végzi a téli munkákat a közútkezelő (Facebook/Magyar Közút)
Talán csak kevesen tudják, de fontos, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja a 3-5 centimétert. Ennél vékonyabb hótakaró esetén csak sózásra van lehetőség, és így megelőzhető, hogy az autók által összetömörített hó a burkolatra fagyjon.
Ilyen sorrendben végzik a hóeltakarítást:
Csúszásmentesítés az utakon és a járdákon
Fontos útszakaszokon megelőző sózást is végez a közútkezelő, ami elsősorban a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra.
A só – azaz a nátrium-klorid – hatékonyan olvasztja a jeget, de csak -8 fokig, ezért alacsonyabb hőmérsékleten más anyagra van szükség. Ilyenkor többnyire kalcium-kloridot szórnak az utakra oldat vagy granulátum formájában. Ez több jeget olvaszt, és tartósabb a hatása, mint az útszóró sóé. Még -25 foknál is képes megolvasztani a jeget, és kevésbé fordul elő, hogy az olvadt jég a hőmérséklet csökkenésével visszafagy. Hátránya, hogy drágább.
Amíg az utakon a közútkezelő és az önkormányzatok feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, addig a járdákon ez az ingatlantulajdonos dolga. Ha valaki elcsúszik és megsérül a síkos járdán, akár kártérítést is követelhet. Családi házaknál, üzleteknél viszonylag egyszerű a helyzet, kire hárul a hóeltakarítás, társasházaknál pedig általában a takarítással megbízott cég feladata a hólapátolás is.
Jöhet a hólapát, de a járdán ne használj sót!
Sajnos sokan a mai napig sóval csúszásmentesítik a járdát, pedig az csak az úttesten használható. A fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet kimondja: a közterületeken – az úttestek kivételével – csak olyan anyag használható síkosságmentesítésre , amely nem veszélyezteti a fák és bokrok egészségét. A rengeteg kiszórt só súlyos károkat okoz az élővilágban, a növények számára pedig azért veszélyes, mert elvonja a vizet.
Sózás helyett inkább lapátoljuk el a havat, és ha mindenképpen szükséges, használjunk valamilyen környezetkímélő csúszásmentesítő anyagot. Szórhatunk homokot, faforgácsot vagy fahamut a járdára, de a boltokban kapható zeolitos anyagok vagy a kalcium-klorid is hatékony megoldás.
Tilos hókotrót előzni!
Tilos hókotrót előzni! – hívta fel a figyelmet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., mert az elmúlt időszakban több baleset is történt havat eltakarító járművek előzése miatt. A KRESZ-ben is szreplő előzési tilalom arra vonatkozik amikor több sávban, egymás mellett, azonos irányba haladnak a hókotrók.
Ne előzd meg a hókotrókat! (Fotó: Facebook/Magyar Közút)
Ilyenkor a belső sávban dolgozó hókotró megy elöl, onnan ekézi a havat a külső sávba, ahonnan a mögötte haladó másik hókotró tolja le a havat az útról. A balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében ezért arra kérnek mindenkit, hogy ne előzzék meg a munkagépeket, és tartsanak tőlük megfelelő követési távolságot.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!