Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Hóeltakarítás: az autópályáktól a járdákig

2022.01.23.

Milyen menetrend szerint zajlik a hóóeltakarítás az utakon? Milyen anyaggal lehet csúszásmentesíteni a járdákat? Havazás utáni tudnivalók Tóbiás és Balambér mai kalandjában. 

Szombat reggelre behavazódott a fél ország, főleg a Dunántúlon alakult is tekintélyes vastagságú hótakaró, valahol a 10 centimétert is elérte. A békességet, nyugalmat sugárzó, hófehér téli táj lenyűgöző látvány, de ha valaki éppen útnak indult volna, bosszankodhat a behavazódott utak miatt, és türelmetlenül várja, hogy a hókotrók munkába lendüljenek. Ám nem mindegy, milyen útról és mekkora hóról van szó, a hóeltakarítás ugyanis pontos forgatókönyv szerint zajlik. 

Ezer járművel takarítja a havat a közútkezelő

A Magyar Közút országosan mintegy 32 ezer kilométernyi közúton és közel ezer kilométer kerékpárúton végez hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Erre a feladatra egy nagyjából ezer járműből álló flottájuk van. Átlagosan egy munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut. Minden más út – további mintegy 140 ezer kilométer – önkormányzati kezelésben van, és Budapesten sem illetékesek. 

Ezer járművel végzi a téli munkákat a közútkezelő (Facebook/Magyar Közút)

Talán csak kevesen tudják, de fontos, hogy  a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja a 3-5 centimétert. Ennél vékonyabb hótakaró esetén csak sózásra van lehetőség, és így megelőzhető, hogy az autók által összetömörített hó a burkolatra fagyjon. 

Ilyen sorrendben végzik a hóeltakarítást: 

  • Először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a hóeltakarítást és a síkosságmentesítést. 
  • Ezt követik a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak.
  • Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra. 

Csúszásmentesítés az utakon és a járdákon

Fontos útszakaszokon megelőző sózást is végez a közútkezelő, ami elsősorban a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra. 

A só – azaz a nátrium-klorid – hatékonyan olvasztja a jeget, de csak -8 fokig, ezért alacsonyabb hőmérsékleten más anyagra van szükség. Ilyenkor többnyire kalcium-kloridot szórnak az utakra oldat vagy granulátum formájában. Ez több jeget olvaszt, és tartósabb a hatása, mint az útszóró sóé. Még -25 foknál is képes megolvasztani a jeget, és kevésbé fordul elő, hogy az olvadt jég a hőmérséklet csökkenésével visszafagy. Hátránya, hogy drágább. 

Amíg az utakon a közútkezelő és az önkormányzatok feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, addig a járdákon ez az ingatlantulajdonos dolga. Ha valaki elcsúszik és megsérül a síkos járdán, akár kártérítést is követelhet. Családi házaknál, üzleteknél viszonylag egyszerű a helyzet, kire hárul a hóeltakarítás, társasházaknál pedig általában a takarítással megbízott cég feladata a hólapátolás is. 

Jöhet a hólapát, de a járdán ne használj sót!

Sajnos sokan a mai napig sóval csúszásmentesítik a járdát, pedig az csak az úttesten használható. A fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet kimondja: a közterületeken – az úttestek kivételével – csak olyan anyag használható síkosságmentesítésre , amely nem veszélyezteti a fák és bokrok egészségét. A rengeteg kiszórt só súlyos károkat okoz az élővilágban, a növények számára pedig azért veszélyes, mert elvonja a vizet. 

Sózás helyett inkább lapátoljuk el a havat, és ha mindenképpen szükséges, használjunk valamilyen környezetkímélő csúszásmentesítő anyagot. Szórhatunk homokot, faforgácsot vagy fahamut a járdára, de a boltokban kapható zeolitos anyagok vagy a kalcium-klorid is hatékony megoldás. 

Tilos hókotrót előzni!

Tilos hókotrót előzni! – hívta fel a figyelmet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., mert az elmúlt időszakban több baleset is történt havat eltakarító járművek előzése miatt. A KRESZ-ben is szreplő előzési tilalom arra vonatkozik amikor több sávban, egymás mellett, azonos irányba haladnak a hókotrók.

Ne előzd meg a hókotrókat! (Fotó: Facebook/Magyar Közút)

Ilyenkor a belső sávban dolgozó hókotró megy elöl, onnan ekézi a havat a külső sávba, ahonnan a mögötte haladó másik hókotró tolja le a havat az útról. A balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében ezért arra kérnek mindenkit, hogy ne előzzék meg a munkagépeket, és tartsanak tőlük megfelelő követési távolságot.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....