Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Hóeltakarítás: az autópályáktól a járdákig

2022.01.23.

Milyen menetrend szerint zajlik a hóóeltakarítás az utakon? Milyen anyaggal lehet csúszásmentesíteni a járdákat? Havazás utáni tudnivalók Tóbiás és Balambér mai kalandjában. 

Szombat reggelre behavazódott a fél ország, főleg a Dunántúlon alakult is tekintélyes vastagságú hótakaró, valahol a 10 centimétert is elérte. A békességet, nyugalmat sugárzó, hófehér téli táj lenyűgöző látvány, de ha valaki éppen útnak indult volna, bosszankodhat a behavazódott utak miatt, és türelmetlenül várja, hogy a hókotrók munkába lendüljenek. Ám nem mindegy, milyen útról és mekkora hóról van szó, a hóeltakarítás ugyanis pontos forgatókönyv szerint zajlik. 

Ezer járművel takarítja a havat a közútkezelő

A Magyar Közút országosan mintegy 32 ezer kilométernyi közúton és közel ezer kilométer kerékpárúton végez hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Erre a feladatra egy nagyjából ezer járműből álló flottájuk van. Átlagosan egy munkagépre 40–50 kilométernyi szakasz jut. Minden más út – további mintegy 140 ezer kilométer – önkormányzati kezelésben van, és Budapesten sem illetékesek. 

Ezer járművel végzi a téli munkákat a közútkezelő (Facebook/Magyar Közút)

Talán csak kevesen tudják, de fontos, hogy  a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja a 3-5 centimétert. Ennél vékonyabb hótakaró esetén csak sózásra van lehetőség, és így megelőzhető, hogy az autók által összetömörített hó a burkolatra fagyjon. 

Ilyen sorrendben végzik a hóeltakarítást: 

  • Először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a hóeltakarítást és a síkosságmentesítést. 
  • Ezt követik a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak.
  • Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra. 

Csúszásmentesítés az utakon és a járdákon

Fontos útszakaszokon megelőző sózást is végez a közútkezelő, ami elsősorban a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra. 

A só – azaz a nátrium-klorid – hatékonyan olvasztja a jeget, de csak -8 fokig, ezért alacsonyabb hőmérsékleten más anyagra van szükség. Ilyenkor többnyire kalcium-kloridot szórnak az utakra oldat vagy granulátum formájában. Ez több jeget olvaszt, és tartósabb a hatása, mint az útszóró sóé. Még -25 foknál is képes megolvasztani a jeget, és kevésbé fordul elő, hogy az olvadt jég a hőmérséklet csökkenésével visszafagy. Hátránya, hogy drágább. 

Amíg az utakon a közútkezelő és az önkormányzatok feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, addig a járdákon ez az ingatlantulajdonos dolga. Ha valaki elcsúszik és megsérül a síkos járdán, akár kártérítést is követelhet. Családi házaknál, üzleteknél viszonylag egyszerű a helyzet, kire hárul a hóeltakarítás, társasházaknál pedig általában a takarítással megbízott cég feladata a hólapátolás is. 

Jöhet a hólapát, de a járdán ne használj sót!

Sajnos sokan a mai napig sóval csúszásmentesítik a járdát, pedig az csak az úttesten használható. A fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet kimondja: a közterületeken – az úttestek kivételével – csak olyan anyag használható síkosságmentesítésre , amely nem veszélyezteti a fák és bokrok egészségét. A rengeteg kiszórt só súlyos károkat okoz az élővilágban, a növények számára pedig azért veszélyes, mert elvonja a vizet. 

Sózás helyett inkább lapátoljuk el a havat, és ha mindenképpen szükséges, használjunk valamilyen környezetkímélő csúszásmentesítő anyagot. Szórhatunk homokot, faforgácsot vagy fahamut a járdára, de a boltokban kapható zeolitos anyagok vagy a kalcium-klorid is hatékony megoldás. 

Tilos hókotrót előzni!

Tilos hókotrót előzni! – hívta fel a figyelmet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., mert az elmúlt időszakban több baleset is történt havat eltakarító járművek előzése miatt. A KRESZ-ben is szreplő előzési tilalom arra vonatkozik amikor több sávban, egymás mellett, azonos irányba haladnak a hókotrók.

Ne előzd meg a hókotrókat! (Fotó: Facebook/Magyar Közút)

Ilyenkor a belső sávban dolgozó hókotró megy elöl, onnan ekézi a havat a külső sávba, ahonnan a mögötte haladó másik hókotró tolja le a havat az útról. A balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében ezért arra kérnek mindenkit, hogy ne előzzék meg a munkagépeket, és tartsanak tőlük megfelelő követési távolságot.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.16
A Hyundai és a Motional közösen fejlesztik az IONIQ 5 alapú robottaxit, amelyet fejlett autonóm....
2022.05.16
Sopronból, Győrből, Budapestről, de számos más nagyvárosból és a környező országokból is érkeznek....
2022.05.16
A sorozatgyártást előkészítő utolsó finomhangolási fázisba lépett a BMW M GmbH első hálózatról....
2022.05.16
Bárki is nyeri meg a 7-Eleven nyereményautóját, mostantól nem lesz gondja arra, hogy hova tegye a....
2022.05.16
Az ABB Robotics bemutatja a világ első, robotfestésű, műalkotásnak minősülő “art car” autóját. ..
2022.05.16
A világ lakosságának több mint a fele jelenleg városi területeken él és ez az arány az emberiség....
2022.05.16
A Renault Rosszija részvényei Moszkva város, a Renaultnak az Avtovazban lévő részesedését pedig az....
2022.05.16
A tisztán elektromos hajtású Niro EV 460 kilométeres hatótávolságot kínál és a plug-in hybrid is....
2022.05.16
Megrongálták Nyíregyházán, a KRESZ-tanpályán kihelyezett közúti jelzőtáblákat – írta a police.hu. ..
2022.05.16
Két kategóriában is magyar győzelem született a motorcsónakosok Hydro GP világbajnoki sorozatának....