Hőkamera teszt
Igazságügyi gépjármű szakértőként merült fel először bennem, hogy milyen sok helyen tudnám én is hasznát venni egy jó hőkamerának. A probléma csak az volt, hogy külön kamerát nem nagyon bír el a költségvetés, a mobilomat pedig nem szerettem volna lecserélni olyanra, amiben ez a funkció is benne van. Egyrészt szeretem a mostani készülékem, másrészt annyiszor azért nem kell a hőkamera funkció, hogy ezért kompromisszumot kössek.

Egy Volvo nyergesvontató hőkamerás képe
Végül egy videóban láttam meg a megoldást
Egy hazai autós influenszer videójában tűnt fel az az eszköz, amit mindig is kerestem. Ők a Topdon TC001 típusú mobiltelefonra csatlakoztatható készülékkel dolgoznak. Na, mondom, ilyen lesz nekem is. Meg is érkezett a gyártótól a készülék, most pedig szeretném elmesélni az eddigi tapasztalataimat.
De mire fogom használni?
Egy hőkamerának általánosságban nagyon sok felhasználási területe van. Legfőképpen épületgépészetben használják, remek módja annak kiderítésére, hogy a házból hol szökik a drágán előállított meleg, vagy milyen hőviszonyok miatt penészedik a szoba fala.
Én alapvetően autókkal foglalkozom és egy nagyon különös baleset kapcsán tartott járművizsgálat közben jöttem rá, hogyan lehetne megelőzni a jövőben ilyeneket. Ennek a megoldásnak egyik eleme a hőkamera.
Történt ugyanis, hogy egy nyerges szerelvény pótkocsijának egyik kereke menet közben minden előzmény nélkül felrobbant. A kamionnal meg tudtak állni, de a keréktárcsa és a gumiabroncs jelentős pusztítást végzett az infrastruktúrában, ráadásul összetört egy Tesla-t és egy VW-t is: az anyagi kár jelentős.

A pótkocsit vizsgálva megállapítható volt, hogy a fék, vagy a csapágy felől jelentős hőfejlődés lehetett, ami a féktárcsát rendszeresen átmelegíthette, míg az egyszer csak széttörött és kész volt a baj. Szakvéleményemben miután a megállapítást leírtam javasoltam a félpótkocsik üzemeltetőjének, hogy a szakszerű fékjavítás mellett vezessenek be rendszeres hőkamerás ellenőrzést a telephelyre visszaérkező pótkocsiknál, mert az ilyen melegedéssel járó hibák így könnyen felszínre kerülhetnek.

A kisebb hőmérsékletkülönbségek jól kijönnek a képről. Itt minden rendben.
Nagy öröm volt, hogy a Topdon TC001-est én is bevethettem élőben legutóbb, amikor egy félpótkocsi műszaki állapotát kellett dokumentálnom. Egy 30 km-es próbaút után már ugrottam is le a kamionról, hogy frissen fotózhassam a pótkocsi futóművét túlmelegedés után kutatva. Szerencsére ez a pótkocsi nem melegedett.
Vásárlás előtti használtautó-vizsgálatok
Rendszeres olvasóim tudják, hogy több mint 10 éve írom lapunk Mesél a szakértő rovatát, ahol cégünk vásárlás előtti használtautó vizsgálataiból szemezgetek. A hőkamera itt is hozott változást, sőt, fejlődést.
Mert a „mocskos papír mindent elbír” alapon leírhatnánk bármit egy kocsiról, de jobb’ szeretem, és lássuk be biztosabb lábakon áll a dolog, ha azt valamilyen méréssel, diagnosztikai adattal alá tudom támasztani.

Ha valaki nem ismerte volna fel, akkor ez egy Dacia Duster ülésfűtése, ami tökéletesen működik.
Tipikusan ilyen, hőmérséklettel kapcsolatos állapotjellemző az ülésfűtés és a szellőzőrendszer. Körülbelül 10 másodperccel az ülésfűtés bekapcsolása után, amikor még kézzel egyáltalán nem érezhető a fűtőszálak működése, a hőkamera már egészen pontosan megmutatja, hogy működik-e a kényelmi funkció. Ráadásul baromi érdekes az elkészült kép is.
Ugyanilyen látványos, és bizonyító erejű a klíma működésével kapcsolatban, hogy ha hőkamerával lefotózom a szellőzőrostélyokat. Nem csak egy állítás a levegőbe, hogy valami gond van a légkondival, hanem látható bizonyítékot is tudok róla szolgáltatni.

Süvít a klíma!
Applikáció persze kell hozzá
A Topdon TC001 egy csinos fekete-kék dizájnú dobozban érkezik, gondosan zsugorfóliázva. A 14x10x5 centis dobozban egy keményfedelű cipzáras kis tokot találunk, benne szivacságyban pihen maga a hőkamera.

Túl sok leírás nincs hozzá, magyar nyelven pedig semmi, de egyáltalán nem okoz gondot az üzembe helyezés. A kamerából egy szabványos USB-C csatlakozó áll ki, amit közvetlenül a telefonra tudunk rádugni. Ekkor fel is ajánlja, hogy töltsük le a kamerához tartozó applikációt, a Topinfrared nevű programot.
Néhány kattintás és tulajdonképpen üzemkész a rendszer. Ahhoz azonban, hogy minél pontosabb értékeket kapjunk, minden mérés előtt el érdemes beállítani néhány környezeti paramétert. A legfontosabb a környezeti hőmérséklet beállítása. Én úgy tapasztaltam, hogy – bár tized Celsius fok pontossággal lehet beállítani az értéket – elég, ha nagyjából, érzetre belőjük a hőfokot. Pl. külső helyszíni méréskor az időjárás applikációból leolvasott értéket. Aztán fontos még, hogy megadjuk, nagyjából milyen távolságban van a tárgy, amit fotózni szeretnénk. Ez a beállítás tapasztalataim szerint nem sokat változtat a végeredményen, de azért, ha egyszer 20 centiről, egyszer meg másfél méterről mérünk, érdemes ezzel is foglalkozni.
Egész jó eredmény, de csak álló kép
A programban aztán a képkészítés részbe érve lehetőségünk van fotók, de videók rögzítésére is. A fényképek 1.080x1.440 pixel felbontásúak lesznek. Az elkészült képeken jobboldalt megjelenik egy színskála, amelyen a képen látható tartomány jelenik meg. Praktikusan a meleg részek piros-narancssárga árnyalatban, a hidegebbek lila-kék színekkel.

Mercedes-Benz W210 E270 CDI kipufogórendszer
Az állandóan aktív elemző a kép szélsőértékeire fel is tesz egy-egy „+” jelet és odaírja mellé a pont mért (becsült) hőmérsékletét is. Az ülésfűtésről készült képen például a kocsi utasterének elemei 17, a fűtött ülésrész 31 fokos, a légkondis képen a befújt levegő hőmérséklete 10 fokos, de sokkal szemléletesebb, amikor az egyik oldali fűtéscsap éppen kiakadt és a jobboldali rostélyon 33, míg a baloldali 7 fokos levegő érkezett az utastérbe.
A képek álló formátumra vannak optimalizálva, és hiába forgattam el a készüléket a feliratok orientációja maradt a régi. Ezen gondolom lehet segíteni egy szoftverfrissítéssel, de az is könnyen lehet, hogy simán tudja, csak én bénáztam valamit.
A videók hasonló kinézetűek lesznek, csak mozgókép formátumban.
Játéknak drága
Akármennyire is tudományos célokra szereztem be a készüléket, nem maradhatott el, hogy a kollégát, a gyerekeket, vagy akármi mást (telefontöltőt, vízforralót, stb) fotózzak vele, de meg kell mondanom, bármennyire is szórakoztató, azért mókára túl drága még a TC001 alapmodell is.

Hülyeségre mindig jut idő: kollégám az autók között
Ennek a belépő eszköznek az ára jelenleg a cég európai honlapján 93.700,- Ft. Nyilván sok mindenhez lehetne viszonyítani, de aki például rájön, hol illan el a meleg a lakásából, vagy bármilyen más területen meglátja, hol termelődik felesleges hő, annak hamar meghozhatja az árát, pláne, ha munkájában tudja rendszeres alkalmazni. Már alapmodell is képes -20 és +550 fokos felületek érzékelésére, mindezt 0,1 fokos finomsággal és 2 fokos pontosságot ígérve.
A gyártó egyébként a terméket kínálja iOS kompatibilitással, önmagában működő verzióban, és a kínálat egészen a csaknem hatszázezer forintos vadászati célra ajánlott termékekig tart.