utánpótlás

Hogyan lehet OT rendszámos az autóm? (3.rész)

2022.11.14.

Az idei évtől alapjaiban változott meg a muzeális minősítés rendszere. De nemcsak a vizsga folyamata változott, hanem rendszer szintű komplex átalakulás zajlik. Az interjúsorozatban minden fontos kérdésre választ kaphat az olvasó, ha tehát érdekli az OT vizsga, akkor érdemes most is velünk tartani, vendégem Berezvai Gábor, a Magyar Autóklub Oldtimer szekciójának igazgatója. Az előző részeket itt, és itt találja. Jelen cikkünket a sorozat részeként érdemes elolvasni.

Hogyan működik az átmeneti időre történő kivonás?

A korábbi „előminősítésben” több hiba is volt: sem a jogi, sem a szabályzati része nem volt kellőképpen megalapozott és kidogozott. A hatályos új rendszerben nem előminősítés van, hanem az ügyfél a kormányablakban átmeneti időre történő kivonást tud kérvényezni. Az ideiglenes kivonás 1 évre szól, amit mindig újítani kell. Az átmeneti időre történő kivonás (elvileg) öt évre vonatkozik, de gyakorlatilag a jogszabály is azt mondja, hogy egy ilyen járműre úgy kell tekinteni az ötödik év után, mintha végleg forgalomból kivont státuszt nyerne el. Tehát ha lejárt az öt év, utána sem kerül vissza automatikusan forgalomba, hanem egy tetszhalott állapotba marad, nincs forgalomba helyezve. Nem is kerül addig forgalomba helyezésre, amíg az ügyfél nem indítja el ezt a folyamatot, (tehát vagy sima műszaki vizsgával, vagy muzeális minősítéssel és műszaki vizsgával újra forgalomba nem helyezi a járművet). Addig viszont ebben az állapotban van, és nem kell teljesítményadót illetve kötelező biztosítást fizetnie. Viszont ahhoz, hogy ezt a kérelmet befogadja az okmányiroda, szükség van a muzeális minősítő szervezet (Magyar Autóklub) ellenjegyzésére. 

Az ügyfél letölti a holnapunkról a „Későbbi muzeális jellegű járműként történő üzemeltetéséről szóló nyilatkozat” elnevezésű dokumentumot (3. számú melléklet kérelem) és vállalja azt, hogy megfelelő helyen tárolja, majd megküldi nekünk a szükséges iratokat, ezt a szervezet ellenjegyzi, amivel a tulajdonos már elmehet az okmányirodába és kivonathatja a forgalomból átmeneti időre a járművet.

De csak akkor, ha a szóban forgó autó 30 év körüli?

Nem. Korábban volt egy kikötés, hogy 20-30 év körüli legyen a jármű, de ma már nincs ilyen kötelem. Viszont nem gondolom, hogy egy 10 éves autót valaki így vonna ki a forgalomból.

De megteheti?

Nincs egyértelmű tiltás, hogy ezt megteheti-e, mert így külön nem mondja ki a jogszabály. De megmondom őszintén, hogy nem tartom életszerűnek és nem is keresnek minket ilyen kérésekkel, hogy egy 10 éves autót 20 évre kivonjanak a forgalomból.

És ha valaki befektetési céllal vesz meg egy autót?

Szerintem az nem is helyezi forgalomba, és 8 éves autót egyébként igen kevesen szoktak félre tenni. A lehetőség célja az, hogy az alatt az idő alatt, amíg a járművet felkészítik a muzeális minősítésre, addig a tulajdonost ne terheljék a biztosítási, és adófizetési tételek. Ezt erre találtak ki. Ha ezt valaki megkerülné, akkor azt mindenképpen tudnia kell, hogy itt a tervezett cél az OT rendszám birtoklása. Természetesen telefonáltak már hozzánk hasonló felindulásból, hogy a jármű birtoklásának költségeit csökkentsék. Általában az első kérdésem, hogy milyen járműről van szó, illetve mi a cél? Ha a válasz az, hogy nem szeretne adót fizetni, akkor azonnal ki is ábrándítom az érdeklődőt azzal, hogy a teljesítményadó töredéke lesz annak a költségnek, amit a járműre kell költeni az OT vizsgához. Ezzel általában le is zárjuk az ilyen irányú spekulációkat. De ha valaki arról mesél, hogy egy szép állapotú járművet szeretne majd tulajdonolni, akkor én már érzem, hogy ő elkötelezett, és elindul ezen az úton.

Már OT rendszámos járművet is ki lehet vonni az előminősítéshez?

Igen. Ha az OT rendszámos jármű előző tulajdonososa elhanyagolta az autót, és vannak rajta hibák, ami miatt a következő vizsgán már nem biztos, hogy átmenne, akkor nincs megtiltva, hogy átmeneti időre kivonhassa.

Milyen költségekben kell gondolkodni, egy 30 év körüli, nálunk nagy számban előforduló autó esetében, ami jól megőrzött állapotban futna neki az OT minősítésnek?

Mind időben, mind összegben egységben kell gondolkodni. Nézzünk egy képzeletbeli „ráfordítás” potmétert, aminek egyik vége a muzeális minősítéshez alkalmas jármű, másik végén a fellelt állapot van. Ha nagyon olcsón vesszük meg, akkor rengeteg időt, és pénzt költök el, hogy megugorjuk ezt a szintet. De ha egy jól megőrzött autót veszünk, akkor sokkal kevesebb időt, és pénzt kell rákölteni ahhoz, hogy eljussunk erre az állapotra, igaz, ott a kiindulási ár is magasabb. Valaki imádja megvenni a lehető leglepusztultabb roncsot, ami már szinte nem is emlékeztet az autóra, majd szinte a nulláról megépíti újra. Míg másvalaki már megvesz egy eleve OT-s járművet, és tulajdonába kerülve azt boldogan használja. Ő megfizeti mások anyagi, és időbeli ráfordítását.

De az sem mindegy, hogy a restaurálás milyen technikai színvonalon, és hozzáértessél, lelkesedéssel valósult meg. Mert ez a megvásárlásnál nem feltétlen látszik.

Ma, amikor valaki egy OT-s autót vásárol, a tulajdonosváltás miatt nem kell újra muzeális minősítést elvégeztetni, mint 2022 előtt. Az új tulaj bejelenti a tulajdonosváltozást, mi kiadunk egy igazolást arról, hogy ő eleget tett a tulajdonosváltás bejelentési kötelezettségnek. Ez az igazolás teszi lehetővé, hogy átírassa a járművét, de nem jelent új minősítést. Én jó szívvel javaslok olyan adásvételi szerződést, ahol az új tulajdonos akkor fizeti ki a jármű vételárát, ha az megfelelt egy muzeális minősítésen, így elkerülhető az ilyen jellegű későbbi probléma. Előfordult már olyan, hogy minősítés után három évvel, más motorral, más színben került elő a jármű. Hogy közben mi történhetett vele, nem biztos, hogy látjuk. Persze, ha megjelenik egy találkozón vagy börzén kínálják eladásra, akkor a minősítésben résztvevő három szervezet is láthatja, és ha bizonyítható a jogszerűtlen átalakítsa, akkor jogosult a minősítő szervezet, hogy visszavonja a minősítést. Igen, mindennek van értéke. Hasonló a helyzet egy átlagos autónál is, aminek 1,5 éve volt a műszakija, de jelenleg például a fék már nem működik, akkor hiába van érvényes műszakija, mert az eltelt időszakban a jármű állapotváltozása nagyban függ a tulajdonostól és az időtől is.

Mivel árthatunk a legtöbbet egy veteránautónak? Nézzük át a minősítés költségeit. És romboljuk le azt a tévhitet, hogy sok autó megbukik a veteránvizsgán. Ilyen témákkal folytatódik interjúnk legközelebb.

Addig pedig kövessenek minket Facebook oldalunkon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.02
A HangZóna mai vendége Meggyesfalvi Tamás r. alezredes, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság....
2023.02.02
A mai napon megtartották a bértárgyalások első fordulóját az Audi Hungariánál, melynek keretében az....
2023.02.02
Az amerikai Rivian céget a Tesla lehetséges kihívójának tartották. De a fiatal gyártó már régóta....
2023.02.02
Baleset történt az M1-esen, Hegyeshalomnál - írja a Katasztrófavédelem. Egy sávon halad a forgalom....
2023.02.02
Interjú Bartal Tamással, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkárával. ..
2023.02.02
A Honda a mai sajtótájékoztató keretein belül ismertette hidrogénüzletágával kapcsolatos....
2023.02.02
A brit Shell olaj- és gázipari cég rekordnyereséggel zárta a 2022-es évet - derült ki a társaság....
2023.02.02
A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is....
2023.02.02
Ausztriát beborítja a hó. Az Osztrák Autóklub – ÖAMTC – felszólította az autósokat, hogy csak....
2023.02.02
Európa legnagyobb autókereskedői több autót adnak el évente, mint egész Magyarország teljes éves új....