használt autó

“Honda Accordot vettem használtan, jól tettem?"

2020.08.01.

Olvasónk nagy álma vált valóra a legfrissebb Accorddal, amit még kapni lehetett Európában. Mire érdemes figyelni a használt autós vásárlásnál, milyen tételekkel számoljunk?

"A magyar használt autó piac a koronajárvány közepén... Érdekes kettősség rajzolódott ki az árakban, mivel messze nem az összes ársávban történt meg a várva-várt árzuhanás. Valahol másfél-kétmillió környékén jókat tudtam alkudni, de ettől felfelé 5-6 millióig szépen kitartották árukat a modellek. Természetesen ki lehetett jönni még jobban a sztoriból, ha beragadt új autót sikerült kifogni 11 helyett 8 millióért. Nem volt tehát magától értetődő és általános az árváltozás sehol sem. Minél több nálad a készpénz, annál könnyebb alkudni, de őszintén, 100 ezres foglalót szívesebben bukok, mint látatlanba elsőre a vételár 10%-át letenni foglalónak, ahogyan azt egyes kereskedők gondolják. 

Sokat elárul egy kereskedőről, hogyha nem engedi átvizsgálásra elvinni az autót, vagy a forgalomból kivont állapotra való tekintettel legalább helyszíni, hozzáértővel való átvizsgálást is megtilt, vagy húzza a száját - így nincs pl. festékvastagság-mérés. Jobb az ilyet elkerülni, de természetesen továbbra is a varázslatos magyar használt autó piacról és minden hájjal megkent kereskedőkről beszélünk, vagyis túl nagy csodát ne várjunk.

Mit jelent a használt autó?

A nevében benne van, hogy használt. Ki így, ki úgy használta, jó gazda és kevésbé jó gazda járgányával is találkoztam. Mivel használt, nem új, tehát nyugodtan szertefoszolhat az illúziónk, hogy minden tekintetben hibátlan autót vásárolunk majd, nem kell rákölteni, patika az állapot, sehol egy karc, vezetett a szervizkönyve, magyar forgalombahelyezésű, valós a kilométer, karambolmentes, azonnal elvihető - és persze olcsó is. Valahonnan engedni kell annak, aki nem tud fél évet elszórakozni a használt autó vásárlással, mert úgysem fog együtt állni az összes csillag egy hét leforgása alatt. Alapvetően igaz, hogy nem kilométert, hanem állapotot vásárolsz, és így 240 ezer kilométerrel is ki lehet fogni jobbat, mint 180 ezerrel.

184 ezer kilométert mutat a kilométer óra. Bele sem ültem, máris az első gondolatok: jól használva a régebbi Accordunk kuplungja ennyit bírt, ami nagyon szép eredmény. Illetve e körül lengéscsillapítókat is cseréltettünk anno - akkor elég rosszak voltak még az utak. Ez az alapfelállás. Több százezres tétel lóg a levegőben, és még csak a kilométer óra állását olvastam le.

Kötelező szerviz 20 ezrenként - a fejemet rá, hogy elmaradt a 180 ezres olajcsere, így könnyebb elpasszolni. Plusz 80 ezer forint márkaszerviz árakon. Tegyük fel, azért legalább ímmel-ámmal megvolt az olajcsere a garancián túli időszakban is, de vajon tudták a szakik, hogy milyen speckó iridiumos gyertyák mennek ebbe az újgenerációs szívómotorba? A négy darab 26 ezer.

Nem tudták, mert a koromól és korrózióból látszik, hogy nem voltak cserélve 120 ezer kilométernél. Féltengely gumiharang tömítés 30 ezer, váltó szuszogócső fejtömítés 2 ezer forint. Kell egy új, balos kormányösszekötő! A szilentek elöl egyelőre még jók, hátul kettő lassan csereérett. Gömbfejek rendben. Még néha mintha picit rázna gyorsításnál, lehet, hogy a féltengely csuklók is beszállnak a buliba 160 ezerért kb., hogyha ezek után még mindig fennáll a probléma. Nem játszunk a felújítással, plusz párban cseréljük. De hékás, várjuk ki a végét, mert 300 ezer kilométernél utóbbi nem jött elő még anno, haladjunk csak sorjában.

Négy új nyári gumi felrakással együtt 170 ezer. Sajnos a webshopok legjobb árai köszönnek vissza a mezei kereskedőknél is, csoda nincsen. Defekttűrő erre nem javasolt a nyomásérzékelő hiánya miatt, de azért Continental vagy Bridgestone legyen? A nagy nevek mellett a Hankook, a Pirelli és a Goodyear is szóba jöhet természetesen a 35-45 ezres ársávban. Meglepetésemre a Goodyear B-s üzemanyaghatékonyságot és A-s vízenfutást tud, így azonnal felgumiztattam pénteken zárás előtt 15 perccel. Ez is csak egy idegölő játszma, mert a használt gumi akár veszélyes is lehet, illetve utána kell menni. Pont nagyon nem a legnépszerűbb és a legolcsóbb a 225/50/R17-es méret. A kevésbé felszerelt Accordokhoz 215 és 205 mm széles gumi jár, de ezen így nem akartam spórolni. Majom és banán esete.

Úgyis évekig meglesz ez a szett, magamnak fektetek be ismét. Ilyen ez a komplett vásárlás is. Egy hét alatt így is belebetegtem, nyugtalan alvás, telefonok, látogatás, átverések: a legnehezebb téma egy férfi életében a jó használt autó vásárlása. De persze néha jókat is nevettem a kamuzásokon. Aki Accordon nőtt fel, nehéz megetetni vele bármit. A gumizásra sem tudsz heteket várni, illetve amikor tényleg kell egy munkaeszköz, egy autó, időkorláton belül kell a lehető legjobb döntést meghozni. A lehető legjobbat. A fenti álomfelsorolás összes eleme úgysem teljesül rövid időn belül.

A gumizáson felül a tankolás is zsebbenyúlós sztori mindig. 65 liter százas benzinnek megkérik az árát, szóval 30 ezer felé kanyarít a számla minden alkalommal - cserébe 900-ezer kilométert is el lehet autózni egy tankkal. 6-7 literes fogyasztás egy régebbi szívómotortól, amely 156 lóerővel mozgat majdnem másfél tonnás testet? Lenyűgöző, hogy milyen kultúrált a hétköznapi körökben tényleg elég alacsony fordulaton, illetve mire képes 5 ezres fordulat felett.

Életem legnagyobb hondás csalódása pozitív értelemben - a régebbi kivitel után csak egy nehezebb Accordot láttam a katalógus lapján egy lóerővel erősebb motorral. Képről kezdetben sütött a lomhaság, bár amióta megvan, állítom, hogy ennél gyorsabb autó nem kell nekem. Ja, és nem vagyok öreg.

Üléspozíció memória, prémium hifi 10 hangszóróval és 6 lemezes CD-tárral, USB-vel, Bluetooth-szal, bőr üléssel, napfénytető, bi-xenon fényszóró aktív kanyarfénnyel, kék lábtérvilágítás. A digitklíma, a nagy csomagtartó és a kiváló ergonómia mindegyik kivitelből ismert már. Nem süt középen a hülye tablet, sima a haladás, lágyan ring és kanyarban jól támaszkodik az Accord a kettős keresztlengőkaros felfüggesztésen elöl. Végre egy középvezetői autó, amit nem nyomkodni kell, hanem hajtani és minél többet menni vele, félpercenként nagyokat váltani, élvezni a motorhangot, az ülések ívét, a bőr illatát és a masszív válltámaszt. Nem folytatom, az Accordosok ezt jól ismerik. Az élménynek az ára is megvan, köztudott, hogy ez volt a Hondák csúcsa abban az időben, így a tankolás, a szerviz, a gumizás is pénztárca igényes, ezzel nyilván számolni kell már a megvételkor.

Külön öröm számomra, hogy sikerült egy klasszikust kifogni a régi szép időkből. Most hondás rendszámkeret (4400 Ft), új szőnyegek (20 ezer Ft) a következő, később küszöbjavítás (sok), első és hátsó műanyag hasburkolat (250 ezer Ft), majd a teli fényezés (sok) és a bőrözés (pár tízezer Ft) apró javítása következik. Műszaki vizsga hamarosan (20 ezer Ft).

A totó: nem feltétlenül tud mindent egy mezei szerelő kilométerre lebontva. Vajon melyik alkatrészt hány kilométerenként kell cserélni? Nekem megéri a kevesebb aggódást, ha márkaszerviz szolgáltatásait veszem igénybe, mert ott töviről hegyire ismernek mindent. Neked?

Végezetül pedig: jó vétel volt? Majd kiderül pár ezer kilométer múlva, hogy van-e bármi hibája. Ezek a Hondák nagyon jól bírják. A lehető legkörültekintőbben jártam el, és véleményem szerint a lehető legjobb döntést hoztam meg az aktuális kínálat mellett és a rendelkezésemre álló idő alatt."

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.04
Még a Mercedes csapat vezetőit is meglepte, hogy mennyivel ment három keréken a drámai befutót hozó....
2020.08.04
Halálos baleset történt kedd hajnalban az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető szakaszán, Győr....
2020.08.04
Németországban mindent megtesznek a gyártók, hogy fellendítsék az új autók iránti keresletet.....
2020.08.03
Egy összehasonlító teszt keretében két sikeres vetélytársával mérettetett meg a Peugeot....
2020.08.03
Talán okosabb lett volna megállni a rendőri ellenőrzésen. ..
2020.08.03
Borislav Hegedusic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.08.03
A sávját sem tudta tartani, jobbra-balra kacsázva közlekedett az a kamionos, akit az autópálya....
2020.08.03
Egyszerre két világszinten is vezető bajnokságban áll ki az egyenjogúság mellett fekete autóival a....
2020.08.03
A Volkswagen Csoport és márkái üzletmenetét súlyosan érintette a Covid-19 világjárvány 2020 első....
2020.08.03
Már gyárilag is bőséges hellyel szolgálnak a ŠKODA modelljei utasaik és csomagjaik számára, a....