autógyár
Háromnapos romániai úton vett részt minap egy magyar szakújságírókból álló csapat, a Ford 6000 alkalmazottat foglalkoztató krajovai gyárát látogatták meg. Egy mozgalmas, erős munkanap várt rájuk, és a vállalkozóbb kedvűek dolgozhattak is a szerelőszalagon. (Gyárlátogatásunk első részét itt olvashatják.)
Egy fehér Ford a szerelősoron.
Györke Orsolya, a Ford Magyarország kommunikációs vezetője már jóval az indulás előtt méretet vett az utazókról, s ezek közül legnagyobb jelentősége a cipőnek volt. Az utcait ugyanis szigorúan lecseréltették velünk egy pár munkabiztonság szempontjából kifogástalan lábbelire. Nekem a plusz fél szám bejött, de aki alulbecsülte, vagy akkora lába volt, hogy éppen csak belepréselte a cipőbe, az a kolléga már nem mosolygott felhőtlenül a nap végén.
Részletes biztonsági eligazítást kaptunk, aminek végén hangsúlyozták, hogy üzemlátogatásunk idejére nem terveznek riadót, vagyis, ha megszólalnak a szirénák, az nem próba lesz, hanem bizony éles, és akkor gondolkodás nélkül rohanjunk a 1-es kapuhoz.
A dolgozók 46 százaléka nő.
2012 óta készül itt az 1,0 literes EcoBoost motor, ezen kívül jelenleg az EcoSport és a Puma modelleket gyártják Krajovában közös szerelőszalagon. Az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek a gyárban: üzembe helyeztek több mint 600 robotot, javítva ezzel egyebek között a karosszéria-, a prés- és a fényezőüzem munkáját. De az emberi kézre továbbra is szükség van, és nem is kevésre. A 6000 dolgozó 46 százaléka nő, nekem ennél is magasabb arányúnak tűnt a szebbik nem szerepvállalása.
Egyetlen nappal voltunk csupán Valentin után, a munkapadokon a szerlősorok melletti polcokon temérdek friss virágot láttunk. Próbáltam megfejteni, hogy van-e speciális női munka, de ilyet nemigen találtam, szinte mindenütt egymás mellett dolgoztak a férfiak és a nők. És számos praktikus eszköz segíti az esélykiegyenlítést.
Egy nappal Valentin után. A szerző fotója.
Más autógyáraknál már bevett gyakorlat, hogy az egyszerűbb munkafolyamatokra beállítják a szalag mellé az újságírókat is, persze nagyon szigorú felügyelet és ellenőrzés mellett. A Ford hazai, tehát román zsurnalisztákkal már szervezett ilyen programot, határon túlról érkező nemzetközi csapatnak még nem, ez a megtiszteltetés a magyarokat érte.
Én most először voltam ilyenen és úgy képzeltem, hogy mutatnak 4-6 csavart, hogy azt kell levegő- vagy elektromos nyomatékkulccsal betekerni. Úgy, hogy amikor az rendesen meg van húzva, a szerszám tetején a piros kis lámpa zöldre vált. Ezt azért nehéz elhibázni, ha egy újságíróra jut egy gyári ember is.
A magyar delegáció "megtekint".
Érdekes, hogy ennél egyszerűbb és bonyolultabb feladatot is kaptak a vállalkozó kedvűek a csapatunkból, akik közül az egyik legszorgalmasabbnak Györke Orsolya bizonyult, aki szükség esetén anyagot – szélvédőt – mozgatott, különböző folyadékokkal töltötte fel az autót, márkajelzést, feliratot tett fel. De a legkényesebb feladat, amit rábíztak, az az alvázszám beütése volt. Jó, nem ő rakta sínbe egymás után az acél karaktereket, azt a helyiek sem így csinálják, viszont kezelte, helyére igazította a szerkezetet, ami utána automatikusan beütötte a küszöb környékére az alvázszámot.
Györke Orsolya szélvédőt mozgat.
Minden munkafolyamatba vitt izgalmat az, hogy a szalag folyamatosan mozgott és ha “bénázott” volna a segéderő, le kellett volna állítani a sort. Ilyen kényszerintézkedésre nem emlékszem. Én némi és régi autószerelői múlttal a kevésbé vállalkozó kedvűek csapatát erősítettem, de azért nem húztam ki magam teljesen a munkából. Van egy fázis a szerelősor legvégén, amikor először indítják be az autót, először lép működésbe a zsírúj EcoBoost motor – na, itt segítetem. Egy fehér, törökországi megrendelőnek készülő autót indítottam be, a művelet hibátlanul sikerült, az autó saját kerekein gördül le a sorról… Ez amúgy átlagosan 67 másodpercenként történik meg.
Török megrendelésre készült az autó. A szerző fotója.
Nagyon sok munkafázisnál alkalmaznak robotot a gyártósoron, nekem a leglátványosabb az volt, amikor az első és hátsó szélvédőt tették be a helyére. Ahogy egyenletesen körbe felvitték a ragasztóanyagot, ahogy a “pisztoly” végéről letörölték a maradék masszát és így tovább. Érdekes, hogy a hátsó szélvédő annnyival kisebb, hogy annak mozgatásához, adagolásához elég volt az emberi kéz, az elsőnél már segített a gép. Miután vegyesen érkezett a Puma és az EcoSport, az üvegeknek is így kellett következniük.
Jártunk a motor összeszerelő üzemben is, itt nem “segítettünk” be a gyártásba. Természetesen itt is bőven dolgoztak robotok, persze a sok szorgos kéz mellett. A csarnokba már előszerelt hengerfejek érkeztek, de ez az előszerelés sok más alkatrészre is igaz volt. Normál esetben 47 másodpercenként készül el a valóban hatékony soron egy vadonatúj motor.
Pillanatkép a motorgyártásból.
Ez a háromhengeres, egyliteres erőforrás jó ideig ott lesz még a Ford kínálatában, de Krajovában is készülnek már a jövőre. Jelenleg is építkeznek, 300 millió dolláros beruházással készítik fel az üzemet egy új kishaszonjármű 2023-as gyártására. A modell kínálatában a 2024-ben bemutatkozó, elektromos változat is szerepel, ami az első olyan sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtású autó lesz, ami Romániában készül.
Ezzel Krajova lesz a harmadik európai Ford üzem, ahol ilyen járművek készülnek. Nemrégiben nagy összegeket invesztált a márka a Kölni Villamosítási Központba és a Ford Otosan törökországi Kocaeli gyárába. Krajovával újra egyértelmű jelét adják annak, hogy haszongépjárművek vásárlóit egyre gyorsuló iramban szeretnék átvezetni egy nulla károsanyag-kibocsátású Európába.
Krajovában is készülnek már a jövőre.
A külön nem jelzett fotók forrása a Ford Magyarország.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!