Bemutató

Hyundai IONIQ 5 – a vágy villamosa

2021.10.15.

Nem Tennessee Williams színművéről van szó, hanem egy vágykeltő villanyautóról, amely irányt mutat a műfaj lehetőségeinek kiaknázásával.

A villanyautók még nem igazán találták meg saját stílusukat, többnyire úgy néznek ki, mintha egy benzines kocsiból kidobták volna a hajtóművet, elektromossal váltva fel. A Hyundai elektromobilitási almárkája, az IONIQ, ezzel szemben, koncepcionálisan látott munkához. Csak rá kell nézni első típusára, az IONIQ 5-re: ez nem eddigi modellek toldozása-foltozása, hanem bátor és teljes paradigmaváltás.

Elsőként alkalmazza a Hyundai saját fejlesztésű globális, elektromos, moduláris platformot (E-GMP). Felépítése szokatlan: négy és fél méteres hosszúságon belül óriási a három méteres tengelytáv, ami nagy belső teret eredményez, a fordulókör megnövelése árán. Az akkumulátortelep a padló alá került. A padlóváz két villanymotorral szerelhető fel (ilyet próbáltam ki), összkerékhajtáshoz.

A forma olyan, mintha különösebb pepecselés helyett sitty-sutty kardcsapásokkal alakították volna ki letisztult, éles vonalait. Noha kompakt autónak mondják, méreteivel és tömeghatásával (kéttonnás) valójában a középkategóriába sorolható. Hatásos geg az ajtó síkjába besimuló, de zárnyitáskor kézre állóan kiemelkedő kilincs, a parametrikus pixel lámpák elöl-hátul, a vezetőtámogató rendszereket kiszolgáló érzékelő-sziget a hűtőmaszk helyén, és az áramvonalas 20 colos könnyűfém keréktárcsák.

Belseje is szakít a tegnappal, inkább a holnapba helyez minket. Tágas, finom kidolgozású, rafinált kényelmű, elöl is átjárható sík padlóval (hosszirányban 140 mm-en mozgatható padlókonzol). A hátsó ülések előre-hátra csúsztathatók, lefektetve bőséges (527/1587 literes) poggyászteret adnak. Sőt elöl is van egy tárolórekesz, ahol elfér például a vastag töltőkábel. Műszerfalnak már aligha nevezhető a két 12 colos érintőképernyő. Az IONIQ 5 tetejét a Vision egyetlen hatalmas, megtámasztás nélküli üvegpanelje alkotja.

Érdekes újdonság, hogy miközben egyéb villanyautók gazdáját a lemerülés réme aggasztja, az IONIQ 5, még adhat is áramot 110/220 voltos dugaszoló aljzatáról, külső elektromos készülékek működtetésére, például Pedelec kerékpár akkujának töltésére.

Az autó kétféle akkuval (58 és 72 kWh), és egy vagy két villanymotorral (hátsókerék-, illetve összkerékhajtás) választható. Az utóbbi hátsó motorjának teljesítménye 120 vagy 155 kW, az elsőé 53 vagy 70. Az egymotoros kivitel 125 vagy 160 kWh-ra képes. Nyomatékhiányra sem lehet panasz: a 605 vagy 350 NM minden igényt kielégít. Miképp a menetdinamika is: a százra gyorsulás ideje a nagyon sportos 5,2 és a még mindig élénk 8,5 másodperc között változik, mindegyik csúcssebessége elektronikusan határolt 185 km/óra. Szép dolog, hogy koreai villanyautó után 1600 kilós utánfutót lehet akasztani.

Az IONIQ 5 akkumulátora az iparágban általánosnak mondható 400 helyett dupla feszültségű: 800 voltos. Ez, 350 kW-os egyenáramú villámtöltővel társítva rendkívül gyors regenerálást tesz lehetővé, mindössze 18 perc alatt 10-ről 80 százalékra. Nem egészen öt perces töltéssel 100 kilométernyi hatótávolság nyerhető. Ez már remek, de hogy mennyire domboríthat, hatótávban és energia visszanyerésben, benzines és dízeles márkatársaival szemben az autó, az már csak attól függ, hogy hol, milyen töltési lehetőség áll rendelkezésre, és, hogy kell-e ott várakozni. 230 voltos otthoni konnektorról viszont egy napig, illetve 30 óráig is eltarthat a művelet. Általános probléma ez: a villanyautók fejlődése megelőzi az infrastruktúráét.

Ahogy várható volt, az IONIQ 5 teljes kapcsolódási lehetőséget kínál, sokféle online szolgáltatással, és vezetőtámogató arzenáljában benne van minden elképzelhető. Csak néhányat kiemelve: a szélvédőre vetített kijelzés, autópálya asszisztens, intelligens sebességtartó automata, sávkövető és táblafelismerő rendszer, távfény-asszisztens, aktív holttér-figyelő, 360 fokos parkoló kamera.

Érthetően nagy várakozással ültem be a kétmotoros, összkerékhajtású, szuper felszereltségű próbakocsiba. Amikor az indítógomb megnyomására felélednek a monitorok, szinte számítógépes játékkonzol előtt éreztem magam. Később is megmarad valamennyi e hatásból, hang semmi (mintha kikapcsoltam volna a hangszórót), és a vezetési érzés is szintetikus egy kissé. Az elektromos szervokormány alig ad visszajelzést az autó kanyardinamikájáról, elfordítási erőszükséglete végig egyenletes, viszont szeret visszatérni középállásba – enyhe „kiverődött csapágyú biciklikormány” effektussal. Mértéke nem zavaró, csak észrevehető. Hepehupásabb burkolatú országúton komfortosan rugózik és biztosan fekszik az IONIQ 5, nem zökken ki iránytartásából. Nagyon tetszett, hogy indexeléskor nem pityegés figyelmeztet esetleges másik járműre vagy akadályra, hanem a megfelelő oldali kamera képe jelenik meg a szemem előtt.

A gyorsulás nagyon rendes, nem kell attól tartani, hogy zöld lámpára az első sorból indulva megaláz a szomszéd kocsi. Háromféle menetmód választható egyszerű gombnyomással: Eco, Normal és Sport. Már az elsőben is élénken lehet menni, de nem éreztem olyan nagy különbséget közöttük, mint vártam. Nyilván ügyel a vezérlés a hatótávra, amely elégedettségre adott okot: 19,5 kWh/km energiafogyasztással, a szabályos limiteket általában betartva mentem 140 kilométert városban, autópályán, jó minőségű és harmadrendű országúton, és a végére is maradt 200 kilométernyi hatótáv. Ebben szerepet játszhatott, hogy maximumra állítottam a regeneráló lassítást, így szinte alig néha kell a fékre lépni, saját mozgási energiájával tölti magát az autó.

Tehát valódi „vágy villamosa” a Hyundai IONIQ 5, sokakban kelthet bírvágyat, hogy egy nagyon menő, modern prémiumautóval járhassanak, villanthassanak, de népautó aligha lesz, a nívójának megfelelő, állami támogatással csökkentve is 13 és fél, illetve 21 millió forint közötti skálán mozgó ár miatt. Ezenkívül a töltőhálózattal kapcsolatos megfontolások határolhatják be vevőkörét. Aki viszont ezt választja, úgy érezheti, hogy a holnapban jár.

Fotó: a szerző és Hyundai

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.08
Kemény és továbbra is népszerű kategóriában villantotta meg újdonságait Budapesten az Opel. ..
2021.12.08
- Már ötven új jegykiadó automata áll az utasok rendelkezésére, a 2022 júliusig tartó programban....
2021.12.08
- Az MVM Mobiliti Kft. összesen 71 elektromos töltőt telepített a Jedlik Ányos Terv keretében 2018-....
2021.12.08
Csütörtökön és pénteken is az ország számos megyéjében várható ónos eső, majd havazás. A Magyar....
2021.12.08
Az év utolsó közös tesztjén minden zsűritag - Katona Mátyás, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Miklós-....
2021.12.08
A svájci hatóság körözte a Volvo XC90 típusú személygépkocsit, az atót a Szabolcs-Szatmár-Bereg....
2021.12.08
- Magyarországon hozza létre első, Dél-Koreán kívüli gyárát a lítum akkumulátorokhoz szükséges....
2021.12.08
 Halálos közlekedési baleset történt az 5402-es számú úton, Harkakötöny térségében teljes....
2021.12.08
A GR Yaris szolgált a Toyota új tanulmányautójának alapjául: a japán autógyártó leleplezte a....
2021.12.08
Egyenlő jogok a mobilitásukban korlátozott, vagy egyéb fogyatékkal élő embereknek is a....