felmérés

Így autózik a magyar, ön kilóg vagy beleillik a képbe?

2016.05.11.

A Robert Bosch Kft. kutatása alapján, a 2008-as gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente pontosított, reprezentatív képet kaphatunk arról, hogyan alakulnak hazánkban az autóhasználati szokások.

Ez a kép az autóval rendelkezők arányától az autók átlagos korán és futásteljesítményén át az autótulajdonosok társadalmi és demográfiai csoportjainak meghatározására is kiterjed. A kutatást a Bosch megbízásából idén is a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet végezte 2016 első negyedévében, 2400 fős minta személyes megkérdezésével. A minta életkor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli magyar lakosságra nézve.

A fotó csak illusztráció.

2016-ban a magyar háztartások 44 százalékában találunk autót: a háztartások 39 százaléka egy, 5 százalékuk pedig kettő vagy kettőnél több gépjárművet használ. Az autók jellemzően saját tulajdonúak, céges autót csak a háztartások töredékében, mindössze 2 százalékában találunk.

Autóhasználat Magyarországon iskolai végzettség, kor, nem, jövedelmi viszonyok és lakóhely szerinti megoszlásban

A kutatás pontos képet ad az autóhasználatról a legmagasabb iskolai végzettség alapján: a diplomások kimagasló aránya (62 százaléka), míg a legfeljebb 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezők kevesebb, mint egynegyede (18 százaléka) gépjármű-tulajdonos. Érdekes megfigyelni ugyanezt az arányt a középfokú végzettséggel rendelkezők és a szakmunkások körében: utóbbiak 42 százaléka, az érettségizetteknek pedig 53 százaléka rendelkezik autóval. Az életkor szerinti megoszlás alapján is megtudhatjuk, hogy 2016-ban kik vesznek részt a magyar közlekedésben: hazánk fiataljainak (a 18 és 29 év közöttieknek) csaknem fele, pontosan 45 százaléka él autót használó háztartásban, a 30 és 39 év közöttiek 51 százalékának, a 40 és 49 év közöttiek 54 százalékának van autója. A kor előrehaladtával ez az arány megfordul: az 50 és 59 év közöttiek 48 százaléka, a 60 éves és annál idősebb honfitársainknak kevesebb, mint egyharmada (30 százalék) rendelkezik autóval.

A háztartási jövedelem-kategória szerinti megoszlás 2016-ban sem okozott nagyobb meglepetést: az alsó jövedelem-kategóriába tartozók kicsivel kevesebb, mint egyharmada (32 százaléka), az alsó-közép kategóriás jövedelműeknek pedig a 41 százaléka rendelkezik autóval. A felső-közép kategóriás jövedelműeknek idén csak egy százalékkal kisebb aránya, 40 százaléka mondta magát gépjármű-tulajdonosnak, míg ugyanez az arány a felső-kategóriás jövedelműek körében 53 százalék.

Érdemes kiemelni, hogy míg a Budapesten élőknek alig több mint egyharmada (35 százaléka), addig a községek lakóinak csaknem fele (45 százalék) autó-használó. Ugyanez az arány a városban élők esetében 46 százalék.

A Bosch kutatása szerint 2016-ban Magyarországon a hölgyek 37 százaléka, míg a férfiak 52 százaléka rendelkezik gépjárművel.

Az autók átlagos életkora

Az autóállomány az elmúlt két évben csaknem egy évvel lett öregebb, az autók átlagos életkora 2016 elején 13,2 év. 2016-ban egészen fiatal (0 és 2 év közötti) autót használó honfitársainknak mindössze 2 százaléka, 3 és 5 éves kor közötti gépjárművet is csak 9 százalékuk használ. A magyar autósok harmada (33 százalék) 6 és 10 éves kor közötti, míg csaknem fele (49 százalék) 11 és 20 év közötti járművel közlekedik. Az élemedett korú, 20 év feletti autót használók aránya idén 7 százalék.

Az autók átlagos futásteljesítménye

A magyar autók átlagos futásteljesítménye 2016-ban évi 16 ezer kilométer. A legtöbb autós (38 százalék) évente 5 és 10 ezer kilométert, 28 százalékuk pedig évente 11 és 20 ezer kilométert tesz meg a járművével. Az évi 5 ezer kilométer alatt autózok aránya mindössze 11 százalék, a 20 ezer kilométernél többet közlekedőké pedig 16 százalék.

Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a budapestiek és az érettségizettek körében. Csökkenés csupán a vidéki városokban élők, a 40-49 évesek és a diplomások körében volt tapasztalható.

Trendek a gazdasági és pénzügyi válság óta eltelt években

A Robert Bosch Kft. 2008 óta idén immár ötödik alkalommal hozta nyilvánosságra a magyar autóhasználati szokásokra vonatkozó országos, reprezentatív kutatásának eredményeit. A kétévente elvégzett kutatás rendkívül pontosan követi a 2008-as válság óta eltelt időszak ez irányú változásait.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....