felmérés

Így bringázik Magyarország 2025

2025.10.13.

Bár a magyar lakosság 60 százaléka szokott kerékpározni, sokan még mindig csak jobb körülmények között ülnének gyakrabban nyeregbe – derül ki a Magyar Kerékpárosklub megbízásából, az Aktív Magyarország támogatásával készült országos reprezentatív kutatásból. A 3000 fős online felmérést az Idea Intézet végezte 2025 nyarán.

 

A felmérés szerint a magyar felnőttek 60 százaléka használ kerékpárt, minden ötödik szinte naponta, és 10 százalék számára ez az elsődleges közlekedési mód. A lakosság 27 százaléka közlekedési célból is rendszeresen biciklizik.

Molnár Péter, az IDEA Intézet vezető elemzője a sajtótájékoztatón kiemelte:

 „A teljes kutatás 150 oldal terjedelmű, ebből ez a kiadvány foglalja össze a legfontosabb adatokat és trendeket. Sztereotípia, hogy csak a fiatalok kerékpároznak: az 50-es és 60-as korosztályban is magas a biciklizők aránya. A 30-as és 40-es korosztály egy kicsit kevesebbet teker, de ez élethelyzeti sajátosságokkal magyarázható.”

A ritkábban bringázó felnőttek többsége – a teljes népesség 16 százaléka – gyakrabban kerékpározna, ha biztonságosabbak lennének a körülmények. A nők 69 százaléka kedvezőbb közlekedési feltételek mellett választaná többször a biciklit. A válaszadók szerint a legnagyobb akadályt a rossz közlekedési kultúra és a balesettől, illetve lopástól való félelem jelenti.

Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős államtitkár hozzátette:

 „Hozzám is eljutnak azok a kritikák, miszerint a kerékpározóknak kötelezővé kellene tenni a jogosítványt, de a kutatásból is látszik, hogy a kerékpározók 77 százaléka rendelkezik jogosítvánnyal, és 70 százalékuk autótulajdonos is.

A nemzetközi statisztikák szerint pedig ahol többen kerékpároznak, ott kevesebb a súlyos baleset. Ha a közlekedésbiztonságban előrelépést akarunk, növelnünk kell a kerékpározók számát is – természetesen megfelelő képzéssel együtt.”

A kerékpárosok átlagosan 11,5 kilométert tekernek naponta, Budapesten ez 13,6 kilométer. A válaszadók közel fele támogatná a forgalomcsökkentő intézkedéseket a gyalogosok és biciklisek védelmében, és a kerékpározók fele szerint az államnak és az önkormányzatoknak több forrást kellene biztosítani a fejlesztésekre.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke hangsúlyozta:

 „Annyira közel vagyunk Hollandiához, hogy kár lenne veszni hagyni ezt a lehetőséget. Az, hogy a lakosság 60 százaléka valamilyen gyakorisággal kerékpározik, óriási potenciált jelent. Az emberek részéről már megvan a tömegigény a kerékpározásra – most a döntéshozókon a sor, hogy ehhez megteremtsék a feltételeket és a fejlesztéseket.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.19
Egymásnak ütközött két kamion és egy személyautó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán,....
2025.11.19
Egy további repülőgéppel 18 tagúra bővíti a Budapesten állomásozó flottáját a légitársaság, a jövő....
2025.11.19
A Toyota idén is kitett magáért a SEMA Show-n. Ez az a Las Vegas-i autós őrület, ahol minden évben....
2025.11.19
Rust városában a polgárok a közelmúltban népszavazáson döntöttek a városközpontban bevezetendő 30....
2025.11.19
A brit közlekedés jövője nem a múlt árnyékában, hanem a technológia fényében születik újjá –....
2025.11.19
A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait....
2025.11.19
Autóversenyzők és mintegy félszáz társuk ellen indult büntetőeljárás 1,2 milliárd forintos adóhiány....
2025.11.18
Miközben a Toyota-csoport csúcsán lévő Century globális luxusikonná válik, a Lexus elengedi a....
2025.11.18
Egészen hihetetlen, de ennyiszer futott neki az elméleti vizsgának egy tanuló Angliában. Meglepő....
2025.11.18
A MotoGP 2025-ös idényének BMW M Különdíját Marc Márquez nyerte el, aki ezzel a guruló trófea....