Bosch

Így került a személyautókba dízelmotor - ez a két márka volt az úttörő

2025.04.27.

Az 1970-es évekig dízelmotorokat szinte kizárólag generátorokba, hajókba és haszongépjárművekbe szereltek, személyautókban ez az erőforrás ritka kivételnek számított. A nagy áttörést az elosztószivattyú Bosch által kifejlesztett nagyüzemi gyártása hozta el, az új technológia megnyitotta az utat ahhoz, hogy a dízelmotorok a személygépkocsikban is elterjedjenek.

Az elmúlt évtizedben világszerte egyre több elektromos autó szeli az utakat és várhatóan belátható időn belül ez a meghajtási mód kiszorítja a belső égésű motorokat. Utóbbiak komoly tradíciókat mondhatnak magukénak, a dízelhajtás története több mint egy évszázadra nyúlik vissza.

A Bosch 1927 végén kezdte meg a haszongépjárművekbe szánt dízel technológia sorozatgyártását, és ezzel több, mint negyedével csökkentette a tüzelőanyag-fogyasztást. Ugyanebben az évben jelentek meg az első kísérleti dízel személygépkocsik, az első sorozatgyártású dízelautót pedig alig egy évtizeddel később mutatták be a nagyközönségnek.

Az első dízelüzemű autók azonban mérsékelt sikert arattak. Sokan kifogásolták például azt, hogy nagyon zajosak és a benzinüzemű rokonaikhoz képest gyenge a teljesítményük. Komoly érv volt azonban mellettük az alacsony fogyasztás, ez pedig felkeltette az autóipar érdeklődését.

Az 1970-es évekig ezzel együtt lényegében megingathatatlan maradt az az elképzelés, hogy a benzinmotorok a személygépkocsiknak, a dízelmotorok pedig a teherautóknak és a munkagépeknek valók. Sokáig ezért csak a Peugeot és a Mercedes-Benz volt az a két gyártó, amely dízelautókat is gyártott. Ezek lomhának számítottak, egy ilyen modellnek átlagosan 35 másodperc kellett ahhoz, hogy álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsuljon. A másik komoly piaci hátrány a dízelautók ára volt: a soros szivattyús technológia miatt határozottan a felső árkategóriába tartoztak.

Fél évszázaddal ezelőtt azonban a dízelautók új lendületet kaptak. 1976-ban, miután bemutatták a Golf dízel változatát, a Volkswagen megrendelésállománya dinamikusan nőni kezdett. Ez a lépés egyben reakció volt az 1973-as olajválságra is, amely nyilvánvalóvá tette az iparosodott világ számára az olajfüggőséget és azt, hogy takarékoskodni kell az erőforrásokkal, különösen a motorizált közlekedésben.

A szivattyútechnológia forradalma hozta el az áttörést

Ahhoz, hogy a technológia megfizethető legyen, a Bosch egy teljesen új rendszert fejlesztett ki és kezdett el gyártani 1975-től. Ez a soros szivattyú helyett az elosztószivattyún alapult.

A kis motorterekbe is beépíthető, olcsó és könnyű szivattyú fejlesztését már jó egy évtizeddel korábban, 1962-ben megkezdték, amikor a Bosch megszerezte a szükséges műszaki dokumentációt. A gyártásuk azonban ekkor még bonyolult, tesztelésük pedig időigényes volt.

Ráadásul a konstrukciót rendkívül költséges volt a különböző hengerszámokhoz igazítani és a megbízhatóságukkal is komoly problémák akadtak. A Bosch ezért továbbfejlesztette a technológiát, amely 1975-re állt készen a nagyüzemi gyártásra.

Az első dízel Golf megjelenésével új időszámítás kezdődött

A Boschon belül „VE” típusnéven ismert rendszer a dízel hajtáslánc demokratizálásának kulcsa lett. Ez az új technológia végre jelentősen csökkentette a dízel hajtásláncokhoz kapcsolódó magas költségeket. Nem volt meglepő, hogy a legtöbb európai gyártó követte a Volkswagen példáját és elkezdett dízelautókat kínálni.

A számok jól szemléltetik az új technológia sikerét. 1975-ig ugyanis a Bosch évente mintegy 550 000 soros szivattyút gyártott, tíz évvel később az elosztószivattyúból viszont már 2,8 milliót.

Ez a fejlődés azonban elsősorban európai jelenség volt, amelyet akkoriban a VW Golf takarékos, 50 lóerős motorjának és persze a Bosch technológiájának köszönhetett. A dízelüzemű járművekkel egyértelműen olyan vásárlókat céloztak, akik számára az elsődleges szempont az alacsony fogyasztás volt a nagy teljesítmény helyett. Ők általában kis- vagy kompakt autót engedhettek meg maguknak.

Még 20 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a dízelmotorok elérjék a benzinmotorok teljesítményszintjét, és hogy az olyan technológiák, mint a common rail, sokkal csendesebbé és gazdaságosabbá tegyék őket. Mindezek eredményeként a dízelautók az ezredforduló táján egyes országokban már 50 százalék feletti piaci részesedést értek el.

A common rail rendszer megjelenése újabb áttörést hozott

Európában a dízelmotorok eladásai mára meghaladták a csúcsot, és az elektromos hajtásláncokkal kell versenyezniük. Nem utolsósorban azért, mert ezek helyileg károsanyag-kibocsátásmentesek lehetnek, és így hatékonyabban járulhatnak hozzá az éghajlatváltozás mérsékléséhez. A két hajtáslánc-típusnak azonban van egy közös vonása: a Bosch mindkét technológiai út mentén bebizonyította, hogy képes a megfelelő koncepciókat a megfelelő időben kifejleszteni.

Forrás: boschblog.hu

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....