Formula Student

Így ment Zoé pilótával és pilóta nélkül: magyar Formula Racing Team

2023.09.19.

Egy autóval két kategóriában indult és eredényes évet zárt a BME FRT csapata, mely már 2024-re készü.

Egyre népesebb a magyarországi Formula csapatok mezőnye, a hazai lehetőséget is kihasználva már hat egyetemi team állt rajthoz az idei szezonban a Hungaroringen hetedszer rendezett Formula Student East versenyen.

A legjobb eredményt a legrégebbi és legsikeresebb BME Formula Racing Team érte el, de ott volt a győri Arrabona Racing Team, a BME Motorsport, a Civis Rcing Team, a KEFO Motorsport és az Obuda University Racing Team. Egy kivételével a csapatok benzinmotoros géppel versenyeztek, a BME FRT elektromos és elektromos-önvezető autóval is indult, Zoé mind a négy kereke villanymotorokkal hajtott.

A Hungaroringen idén negyven ország közel háromszáz csapatából 84 kapott indulási lehetőséget, a BME Formula Racing Team megszerezte az Endurance és a Dynamic overall első helyét, illetve az elektromos kategóriában az összesített negyedik helyet. Szóval jól sikerült a bemelegítés a hazai futamra, korábban a Red Bull Ringen rendezett Formula Student Ausztria Endurance kategóriájában harmadikok, összesítettben negyedikek lettek.

Mi az a Formula Student?

A nemzetközi hallgatói konstrukciós versenyen saját fejlesztésű, belsőégésű, elektromos és pilótás, vagy önvezető járművekkel indulnak az egyetemista csapatok. A versenysorozatot 1981-ben a tengerentúlon hozták létre mérnöki és gazdasági tanulmányokat folytató diákoknak, hogy egy olyan formula versenyautót konstruáljanak, amelyet nem csupán megépítenek, de a piaci bevezetésére vonatkozó koncepcióját is elkészítik.

Egy ilyen életszerű projekt egész éves munkát, kitartást, innovatív hozzáállást, elméleti és gyakorlatorientált felkészülést követel a csapatok tagjaitól. A Formula Student tehát kipróbált, agilis szakembereket nevel, ebből pedig a sorozatot és autóépítést támogató iparvállalatok is profitálnak.

Verseny forgatókönyv

Néhány fejezet a legsikeresebb magyar Formula Student csapat idei krónikájából, a forgatókönyvön keresztül megismerhető a versenylebonyolítás.

Az ausztriai Spielbergben megrendezett Formula Student Austria-n indult az FRT hivatalos szezonja, az autótervezés, építés és tesztelés után jön a puding próbája, mely ami a helyszínre utazással kezdődik.

A BME Formula Racing Team operatív csoportjából Puha Katalin szolgált az autószektor forrásául: a praktikus okokból két részre vált csapat egyike még az utolsó körös tesztelésen vett részt itthon, a másik társaság már a külföldi verseny helyszínén dolgozott szálláscsinálóként, a regisztrációt követően felállították a sátrakat, majd meleg étellel várták a többieket.

Napló 1: Red Bull Ring

A vasárnap reggeli pakolást után következet a gépátvétel, ami szigorú műszaki és biztonsági ellenőrzést jelent. Első állomás az akkumulátor Scrutineering volt. Itt akadtak hibák, így nem minden ment a tervek szerint, ezért ezt a versenyszámot csak a nap végén tudták teljesíteni. A nap része volt a Pre Inspection, valamint a Driver Egress, utóbbi lényege, hogy vész esetén a pilóta képes-e 5 másodperc alatt kiszabadulni az autóból.

Hétfőn a csapat elfoglalta a kijelölt bokszot, majd megkezdődött a Mechanical, illetve Electrical Scrutineering. Mível akadtak módosítani valók, ezért ezt csak a keddi napon tudták befejezni. Közben folyamatosan ment a statikus versenyszámokra való felkészülés.

Kedden jól sikerült az Engineering Design versenyszám, ezt a Cost And Manufacturing követte, amely után Zoe visszakerült a bokszba, ahol sikerült megkapni a Mechanical és Electrical Scrutineering matricát. Ezek után a következett a Dynamic Scrutineering, melyen először megmérték, majd ellenőrizték Zoét, hogy paraméterei megfelelnek-e az előírásoknak.

Ezután jött a borulást imitáló Tilt teszt, az esőpróbán a szigetelést is ellenőrizték, majd következett a fékteszt. A Business Plan Prezentációval párhuzamosan a gyakorló zónában az egyik pilótának lehetősége volt néhány körre. A másnapi versenyszámokra készülve a pilóták végig sétáltak a pályán, ahogy azt a Forma 1-ben és a többi futamokon is megszokott.

Szerdán megkezdődtek a dinamikus versenyszámok, először az Acceleration, ahol a versenyautónk a 75 méter hosszú, egyenes pályaszakaszon kell gyorsulnia. A Skidpad-en mindkét magyar pilótának sikerült jó teljesítenie, ellentétben Autocross számmal.

Csütörtökre már csak egyetlen versenyszám, az Endurance maradt, melyen a a BME FRT harmadik lett, miközben az összesítettben épphogy lemaradtak a dobogóról, és negyedik helyen zártak.

A csapat értékelése szerint a Formula Student Austria-n való szereplésük messze nem volt tökéletes, ugyanakkor a rengeteg visszajelzésnek köszönhetően sokat tanultak.

Napló 2: Hungaroring, Hochkenheimring

Hasonló forgatókönyv működött a következő versenyen is, ám a Formula Student Austriával ellentétben a Hungaroringen megrendezett Formula Student Easten a csapatnak lehetősége volt önvezető kategóriában is próbára tennie magát. Nem sikerült fényesre, de gőzerővel kijavították a hibákat, hogy jobban szerepeljenek a németországi Formula Student Germany-n.

Nem ment minden könnyen a Hockenheimringen, de az FRT megszerezte a Trackdrive harmadik és a manuális Skidpad negyedik helyét.

Néhány lap a németországi krónikából.

A kötelező tesztek teljesítése után következett az első dinamikus versenyszám, mégpedig a Skidpad, önvezető kategóriában. Első próbálkozásnál sajnos Zoe számos bóját elvitt. Ám ez nem csak az autó hibája, mert kiderült, hogy előzetesen kijelölthöz képest szabálytalanul lett felrakva a pálya, ezért a csapat újabb lehetőséget kapott. Sajnos a második nekifutás sem volt sokkal sikeresebb, harmadszorra viszont a Zoe nevű elektromos autónak autonóm módban is sikerült teljesítenie a feladatot.

Befejezve az önvezető versenyszámok sorát, a BME Formula Racing Team történelmében először sikerült végigmennünk egy verseny során a Trackdriveon, mégpedig nagyon szép idővel. Ugyancsak ezen a napon került sor a manuális Autocrossra is, amelyet szintén sikerült abszolválnia csapatunknak.

Vasárnapra egyetlen teljesítésre váró versenyszám maradt, az Endurance. A pálya bejárását követően jól teljesítették a szezon utolsó megmérettetését, ám az utólagos ellenőrzésen egy hiba miatt kizárták a csapatot a versenyszámból.

A Formula Student Germany a Formula Student versenysorozat egyik legkompetitívebb állomása.

Minden évben rengeteg csapat vesz részt a Hockenheimringen, így különösen elismerésre méltó a Trackdrive harmadik helyezés. Manuális kategóriában Skidpaden negyedik helyen zártak, Autocrosson nyolcadikok lettek, pedig rosszul indult a rajt, mert eltört a futómű, amit gyors javítás és gépátvételi ellenőrzés után rajtolhattak.

Nem teljesen valósultak meg idei terveik, (összesített első hely megszerzése, valamint dobogóra állás önvezető kategóriában), ennek ellenére nem szomorkodnak és gőzerővel készülnek a következő szezonra és álmaik megvalósítására.

Ehhez elengedhetetlen az emberi erőforrások fluktuációja, valamint a csoportokon belüli és azok közötti oktatás, mellyel a csapattagok magasabb járműszintű hozzáértéssel rendelkeznek majd.

Máris megkezdték az ötletelést, elindult a koncepciós fázis, hogy jövőre még jobban szerepeljen a legrégebbi és legeredményesebb magyar Formula Student csapat, a BME Formula Racing Team.

Aranka, Maula és Zoé

A BME Formul Racing Team első versenyautója, a benzinmotoros Maula 2008-ban készült.

2011-ben elektromosra váltottak: az FRC-001-es kódú gép 5,2 mp alatt gyorsult 75 km/h-ra, az Aranka becenevű Formula versenyautó tömege 425 kg volt.

Legújabb modelljük, a FRED-003-as kódú pehely súlyú villámszörnyeteg: a 192 kg-os Zoé álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsul százra, oldalgyorsulása 2,5 G, leszorító ereje 109 km/h tempónál 1884 N.

Fotók: FRT

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....