közlekedébiztonság

Így nem ütöd el a bringást, gyalogost

2024.04.28.

Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia.

Nagy test, nagy élvezet, és persze nagyobb kockázat, különösen az európai utakon, ahol a közlekedésben résztvevő gépjárművek között a tehergépkocsik aránya csak három százalék, miközben a közúti balesetek 15 százalékáért felelősek.

A tehergépkocsik létfontosságú szerepet játszanak a termelésben és logisztikában, ezért a biztonsági eszközök fejlesztése segíthet a statisztika javításában, és persze a vészhelyzetek, balesetek számának csökkentésében.

Ezért tesz egyre többet a Euro NCAP, mely nemzetközi közlekedésbiztonsági szakértőknek és az iparági közönségnek is bemutatta, hogy milyen elemeket vesz figyelembe a jövőbeni tehergépkocsik biztonsági minősítésekor, hogyan kívánja értékelni és összehasonlítani a kamionokat.

A kamionsofőr nehezen észleli a bringást   Forrás: EuroNCAP

Az adatok azt mutatják, hogy Európa-szerte aránytalanul magas a tehergépkocsik által okozott halálos balesetek száma. Az Euro NCAP jövőbeni minősítési rendszere a jelenlegi uniós tehergépjármű-biztonsági előírásoknál gyorsabban halad, miközben az innovációt is ösztönzi, és egyensúlyt teremt a különböző európai haszongépjármű-ágazatok igényei között.

A program keretében jelentős állomásához érkezett a Euro NCAP Truck Safe minősítési rendszer, ami azért fontos, mert a tehergépkocsik mérete és tömege miatt nagyobb a halálos balesetek kockázata, különösen a veszélyeztetettebb többi úthasználó esetében.

A volán mögül alig látszik az autók között bóklászó gyerek Forrás: Mercedes

Az Euro NCAP szerint a kamionokat jobban fel kell szerelni életmentő   technológiákkal, különösen az ütközéselkerülés, az észlelés és a baleset utáni mentés szempontjából. A szakmai tapasztalatok azt mutatják, hogy a személygépkocsikra az elmúlt évtizedben kidolgozott és bevált vizsgálati módszerek hasznosíthatók a jövő biztonságosabb kamionjainak tervezéséhben.

Az NCAP24-en rendezvényhez csatlakoztak az ágazat legfontosabb szereplői, a járműgyártók, köztük a DAF, a Scania, a Volvo és a ZF, melyek bemutatták a legkorszerűbb technológiáikat.

Bringás bábú és kamion teszt   Forrás: EuroNCAP

A fejlesztések eredményeit a fórumon ismertette Dr. Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára: Az elmúlt 12 hónapban szorosan együttműködtünk a járműgyártókkal a tesztek kidolgozásában, és konzultáltunk az érdekelt európai felekkel, köztük a forgalmazókkal, fuvarozókkal, biztosítókkal, városi hatóságokkal, jogalkotókkal és stratégiai közúti szervezetekkel, hogy teljes mértékben megértsük a tehergépjárművek és az utak biztonságosabbá tételének összetettségét.

A jövőbeli Truck Safe minősítés ösztönözni fogja a jó biztonsági teljesítményt mind a városokban, mind az autópályákon, és lehetővé teszi az üzembiztonság és a költségek optimalizálását. Az új szabályozási követelmények arra kényszerítették a gyártókat, hogy növeljék járműveik biztonságát. Célunk, hogy a személygépkocsiknál elért sikereket a megismételjük a teherautóknál is.

Látványos és a hétközapokon veszélyes bemutató    Forrás: Mercedes

Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója: A tehergépkocsik és a veszélyeztetett úthasználók közötti balesetek jelenleg az összes halálos kimenetelű uniós baleset 25 százalékát teszik ki; a gyalogosok és a kerékpárosok ennek több mint negyedét.

A tehergépkocsi-balesetek jelentősen eltérnek az útviszonyok típusától (városi vagy országúti), valamint az ütközési partnertől (személygépkocsi, vagy közúti jármű) függően. Az új tesztek a való világbeli ütközéseket utánozzák, és arra ösztönzik a gyártókat, hogy ezeknek megfelelően alakítsák járműveik biztonsági berendezéseit.

A fejlesztések között egyre több olyan eszköz szerepel, mely a sofőr figyelmetlensége ellenére is elkerüli a vészhelyzetet, mert felügyeli a járművet, vagyis olyan figyelő rendszert és autonómiát kap, hogy szükség esetén magától lassít, léfékez a kamion.

Automata vészfékrendszerrel magától megáll az autó   Forrás: EuroNCAP

Az Euro NCAP által értékelt legfontosabb biztonsági technológiák

Intelligens sebességadaptáció (ISA/ Intelligent Speed Adaptation)

A sebesség az egyik legfontosabb tényező a baleseteknél és bár a tehergépkocsik az autópályákon rendelkeznek sebességkorlátozóval, ezek nem akadályozzák meg a gyorshajtást más úttípusokon.

Az ISA képes automatikusan leolvasni a sebességkorlátozást és szabályozni a jármű sebességét, ami azt jelenti, hogy a járművezető az útra koncentrálhat, és nem kell aggódnia a szabálysértés miatt.

A rendszer kamerák és GPS-térképek segítségével azonosítja a helyes sebességhatárt, és figyelmezteti a vezetőt, ha túllépi a határt, vagy akár meg is akadályozza, hogy a teherautó gyorsítson. Ezek a rendszerek még az autópályákon és az autóutakon látható alkalmi/változó sebességkorlátozásokat is képesek leolvasni.

Autonóm vészfékezés (AEB/Autonomous Emergency Braking)

Az AEB-t néhány éve már felszerelik a tehergépkocsikra, és az elülső részen elhelyezett radarokat, olykor kamerákat használ az ütközés tárgyának azonosításához. Ezek hatékonysága azonban elmaradt a személygépkocsikénál, melyeknél 40 százalékkal csökkent az ütközések száma.

A Euro NCAP számítása szerint ezek a rendszerek jobbak is lehetnének, és a személygépkocsiban ülők halálos áldozatainak számát 9 százalékkal, a tehergépkocsiban ülők akár 17 százalékkal is csökkentenék az olyan baleseteknél, amikor a kamion hátulról belerohan egy másik járműbe.

Ez nem csak a konvojban hirtelen változó sebességű haladáskor, hanem álló, vagy lassabban haladó autó megközelítésekor is életmentő lehet.

Veszélyeztetett úthasználók (AEB VRU/Vulnerable Road Users)

Az Euro NCAP 2016 óta teszteli gyalogosoknál az AEB-t, amivel minden új autó képes reagálni és fékezni az átkelő gyalogosokra, felnőttekre és gyerekekre. A kamionok között egyelőre csak egy szériamodell rendelkezik olyan rendszerrel, ami egyesíti a kamera/radar-adatokat és figyelmezteti a vezetőt, vagy akár automatikusan fékez. Pedig ezzel a tehergépkocsi-gyalogo balesetek egyharmada megelőzhető.

Az Euro NCAP célja, hogy minden gyártó szereljen teherautóiba olyan AEB-rendszert, ami nemcsak az átkelő gyalogosokat, hanem a kerékpárosokat, robogósokat is észleli.

Sávtartó rendszerek (LSS/Lane Support Systems)

Az útról letérő, vagy a szemközti sávba áttérő tehergépkocsik az egyjárműves balesetek halálos áldozatainak 40 százalékát, a frontális ütközések 4 százalékát okozzák. A sávtartó rendszerek megakadályozhatják ezeket a baleseteket és bár az új járműveken kötelező a figyelmeztetés, az Euro NCAP olyan rendszereket vizsgál, amelyek a jármű aktív kormányzásával képesek megakadályozni a sávból való kilépést.

Sávtartó asszisztens (LKA/Lane Keep Assist)

A sávtartó rendszerek kamerák segítségével azonosítják a fehér vonalakat és az útszéleket, ahol nincsenek fehér vonalak, csökkentve ezzel a fáradtságot és megelőzve az elalvásos baleseteket.

Vannak olyan balesetek, amelyeknél a teherautók kialakítása is közrejátszik, például a fülkék magasan vannak az úttesttől, ami jó vezetési pozíciót biztosít, segíti a jármű manőverezését, de megnehezíti a kamion közelében lévő gyalogosok és kerékpárosok észlelését. Az ilyen jellegű ütközések a halálos balesetek 6 százalékát teszik ki, és két típusra oszthatók: amikor a tehergépkocsi a kerékpáros útvonalán keresztül a közeli oldalra fordul, amikor a gyalogost akkor ütik el és amikor a teherautó elindul.

A tehergépkocsi-gyártók reakciója, hogy növelik a közvetlen kilátást, amit alacsonyabb fülkével, nagyobb szélvédővel és az utasajtóban alacsonyan elhelyezett ablakokkal próbálnak javítani.

Az Euro NCAP olyan rendszereket fog tesztelni, amelyek képesek felismerni a kerékpárossal vagy gyalogossal való ütközés veszélyét és gyorsabban beavatkoznak, mint ahogy azt a figyelmes sofőr tenné. A fáradtságot nem ismerő rendszerek a jármű elején és oldalán elhelyezett érzékelőket használnak, amelyek aktívan pásztázzák ezeket a holttereket.

Belső képernyőkön a külső visszapillantó kamerák képei Forrás: Volta

Fontos részei a rendszernek a kamerák: az elektronikus tükrök csökkentik a légellenállást, miközben nagy látómezőt biztosít, kisebb képtorzulással, bizonyos esetekben még a látószöget is képesek a vezetési helyzethez igazítani, ami biztonságosabbá teszi a nyerges/pótkocsis manőverezést.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....