Magyar Honvédség

Ilyen volt a Kecskeméti Repülőnap

2021.08.31.

Nyolc év után tért vissza hazánk égboltjára a Kecskeméti Repülőnap. Ki voltunk éhezve az utánégetők hangjára, és a talaj dübörgésére - hát most megkaptuk a magunkét.

Csak számolgattam vissza, és nem akartam felfogni, hogy már 8 éve volt az utolsó Kecskeméti Repülőnap. Pedig mintha csak tavaly lett volna, hogy kint sátraztunk a reptér mellett napokig, hogy egyetlen érkező repülőgépről, és gyakorlásról se maradjunk le. Minden nagyon más volt akkoriban: mi fiatalabbak (és talán lelkesebbek is) voltunk, és mivel a Kecskeméti Repülőnap állandó program volt kétévente, akkor még nem is sejtettük, hogy jó ideig elköszönhetünk ettől az élménytől.

Egy olyan élménytől, aminek minden percére a mai napig emlékszem, és most végre újra átélhettem a 2021-es Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai bemutató keretében. Amit minden nehézség ellenére újra sikeresen meg tudott rendezni a Magyar Honvédség és az 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis. Mindezt egy világméretű pandémia, és az újra fellobbanó afgán konfliktus kellős közepén is sikerült abszolválniuk, maximum a résztvevők számán lehetett érezni, hogy ez az év most bizony más, mint a többi.

Azért kijelenthetjük, hogy nem indult könnyedén az esemény, és erről talán mindenki értesült a hírekben. Szombaton sokan órákig álltak tömött sorokban, hogy eljussanak a kijelölt parkolókba. Voltak, akik inkább visszafordultak. Mi ebből okulva a hajnali órákban érkeztünk a bázisra, és semmilyen fennakadást nem tapasztaltunk a parkolás során. Külön kiemelném, hogy a buszoztatás mennyire gördülékenyen ment. Hiába volt néha végeláthatatlan a sor, rendkívül jól haladtunk, ami a katonák irányátásának is köszönhető volt – ezzel a résszel nem is volt gond.

A távolságokkal már annál inkább. A sajtós parkolót sikerült a legmesszebbre tenni, ezért alsóhangon 8 000 lépés simán bennünk volt, mire elértünk az első fotópontig. Ugyanakkor ezt a parkolót nem csak mi, de további több száz autóval érkező néző is használta, így nem miattunk panaszkodom, hanem a többi család miatt, akiknek ugyanezt kellett végiggyalogolniuk, miközben széket, napernyőt vagy esernyőt nem vihettek be a bázis területére.

Szerencsére idén kegyesebb volt az időjárás, mint 8 éve. Délelőtt napos, délután felhős idő volt mind a két napon, amit a 2013-as kánikula után szerintem senki sem bánt. Ráadásul a Royal Air Force Typhoon bemutató pilótája elárulta, hogy az éjszakai esőzés miatt rendkívül sűrű, párás volt a levegő, ezért alakulhattak ki rendkívül látványos páraleválások a repülőgépek szárnyain, ráadásul ilyen közegben még hangosabb az utánégető. „Ugye éreztétek, ahogy dübörög alattatok a talaj? Na, az ezért volt!” – tette hozzá nevetve.

Tényleg mozgott a föld, a dobhártyánk beleremegett, és olyan bemutatókat láthattunk, amik világszinten is egyediek, többek között a Turkish Stars vagy a Saudi Hawks csapatától, de úgy gondolom, hogy a magyar pilóták is rendkívüli showt raktak össze. Megtekinthettük azokat a szállítógépeket, amik pár napja még Kabulban menekítették ki a NATO tagokat, és a menekülteket, és olyan programmal is elkápráztattak minket, ahol összehangoltan vizsgálhattuk meg a légi és a szárazföldi csapatok munkáját.

Szujó Zoltán, és a szakértők kommentálása csak tovább emelte az esemény színvonalát. Egy pokrócra kifeküdve, a kivetítőket és a mögötte elhaladó repülőket csodálva volt csak igazán nagy élmény ez a show. Aztán lehetett aláírásokra vadászni a csapatoknál. Úgy gondolom, hogy mindenki elégedetten távozhatott, a repülőgép spottereket is ide értve. Ugyanis egyáltalán nem mondható szokványosnak itt Európa keleti régiójában, hogy egy légi bázis ennyire nyitott lenne, és ennyire odafigyelne a repülést kedvelő közösség minden kívánságára.

Nagyszerűen felismerték, hogy az igényes fotók által könnyebben eljuthatnak olyanokhoz, akik esetleg a Honvédség kötelekében képzelik el jövőjüket, és megszólíthatnak egy teljesen új közeget is. Most ismét szükségük van utánpótlásra, holott egy olyan légi bázison dolgozni, ahol két Airbus A319 és két Dassault Falcon 7X mellett jó néhány Gripen vadászgép is állomásozik, nem lehet annyira rossz élmény. Ráadásul most először megcsodálhattuk annak a KC-391-es taktikai szállítógépnek a prototípusát is, amiről 2020 novemberében írt alá szerződés a Magyar Honvédség, és ami szintén az 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison fog állomásozni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
Kamion és személykocsi ütközött Hajdú-Bihar vármegyében – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
A mexikói autóipar történetének egyik legsikeresebb hónapját tudhatja magáénak: idén áprilisban 14....