gumiabroncs

Internetes kereskedelem – megbolydult az abroncspiac

2013.11.20.

Rossz magyarsággal szerkesztett honlapokon külföldi csomagküldő kereskedőktől vásároljuk ismeretlen nevű gyártó új, esetleg használt termékét azért, hogy olcsón megússzuk a gumigarnitúra cserét. Ha rosszul spórolunk, az életünkkel játszunk.

„Gumik, nagyon kicsi áron Európának az 1. Internetkereskedőjétől” – így hirdeti magát honlapján a német gumimulti, amely áfával és szállítási költséggel együtt kínálja annyiért az abroncsot, mint a sarki gumis. Első pillantásra nem is rossz üzlet, hiszen a termék pontosan körülírható, számos méret- és egyéb tulajdonsága nemzetközi normák szerinti. Vagyis aki tudja, hogy mit akar venni, az jó eséllyel nem nyúl mellé.

A gond csak ott van, hogy az abroncsok gyári paraméterei nagyon is szerteágazóak, és ezeket a gumis szakmában ismert rövidítések és csoportosítások segítségével tüntetik fel az abroncsok oldalfalán. Ráadásul feketén feketével – még tapasztalt autósnak is komoly feladat kibogarászni a méretet, a sebesség kódját, a gyártási időpontot. Aki nem képezte ki gumisnak magát, az jobban jár, ha profi segítségét veszi igénybe a kiválasztásnál. Hogy mást ne mondjuk, mi van, ha a megrendelt és leszállított garnitúrát nem lehet feltenni a meglévő felnire?


Az életünk múlhat a jó gumin

De ha a méretet el is találjuk, jó néhány kérdésre kell felelnünk. Sokan esküsznek a téli- és nyári kerék csereberéjére. Ilyenkor mondjuk könnyűfém felnin feszül a sportos nyári papucs, acélon a szolidabb téli garnitúra. Az éppen pihenő sort tároltatni kell, aminek megvan a maga költsége, cserébe a dupla garnitúra abroncs hosszabb élettartamot ígér. A másik véglet a négy évszakos gumik használata. Azoknak ajánlható, akik télen leállítják az autót arra a néhány hétre, amikor megmarad a hó, és nem járnak magas hegyekbe, és egyáltalán kevés kilométert autóznak.

Ha eldöntöttük, milyen típusú gumit veszünk, választanunk kell számtalan gyártó közül. Három kategóriába sorolhatjuk ezeket. Az ismert világmárkák termékei drágák, 100 ezer forint alatt nem ússzuk meg a négy gumit, cserébe nem tévedhetünk nagyot. A „B” kategóriás márkák többnyire a nagyok tulajdonában vannak, és a korábbi modellek még mindig elég megbízható technikáját kínálják, jó esetben féláron. Végül ott vannak a „noname” márkák, köztük sok kínai, távol-keleti, bizonytalan teljesítménnyel. Ezek, valamint a használt vagy felújított abroncsok a legolcsóbbak, egy Golf méretű személyautó esetében kerekenként 10 ezer forint nagyságrendben vehetők meg.

És persze van még egy mód: hogy az autós a nyári gumival próbálja meg átvészelni a telet. (Aki ebben bízik, jó ha tudja, hogy a nyári gumi fékútja hidegben a kétszerese téli abroncsénak.) A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) adatai szerint az autósok fele választja ezt a lehetőséget. A téligumi használók jelentős része pedig igyekszik minél olcsóbban megúszni a dolgot. Bármilyen hihetetlen, de az online áruházak kínálnak olyan használt gumit, melynek a profilmélysége csak 1-2 milliméterrel nagyobb, mint a minimálisan szükséges 4. A gumiboltokban pedig komoly hajtóvadászatot folytatnak a megrendelők a sose hallott – hol keleti, hogy angol hangzású – márkanevű abroncsok iránt.

Rábai Dániel, a HTA elnöke, a Continental ügyvezető igazgatója abban bízik, hogy a téli gumik használata 5 százalékkal nő a kommunikációs kampányuk eredményeként. Tájékoztatása szerint az év első hat hónapjában 1,3 millióról 10,1 százalékkal esett vissza a személyautókra eladott gumiabroncsok száma Magyarországon, míg Európában 6 százalékos csökkenést mutattak ki június végéig.

Jámbor Gyula
Magyar Nemzet

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....