turisztika

Itthon otthon: Vártúrák - Ide kirándulj autóval ősszel - 1. rész

2020.10.03.

Talán nem karanténban ülve olvasod írásomat éppen. Lehet, hogy mire befejezed, másnaptól lesz kijárási korlátozás. Ki tudja? Akárhogy is legyen, érdemes velem tartani, mert jó kis program elébe nézünk az alábbi vártúrás cikkben.

Életre szóló élményekkel gazdagodhat az ember ősszel is: nekem speciel az egyik kedvenc évszakom. Most nincs Párizs, így be kell érni a belföldi kiruccanásokkal. De ez rendjén van, arról nem is beszélve, hogy minél többet járom a világot, annál inkább ráeszmélek, hogy milyen gyönyörű ez a Magyarország és hogy mennyi mindent kell még felfedeznem benne.

1. rész. Az úticél a több mint 700 esztendős Cseszneki Vár, amely önmagában is szép, azonban a vonzáskörzetében is sok-sok érdekesség található. Miért éri meg közel két órát levezetni? Alább a válasz.

Hogyan készülj?

270 kilométer tisztán az út oda-vissza. Tankolj rendesen, ellenőrizd a folyadékszinteket, az olajszintet és a gumiabroncsok nyomását is. Legyen B terv defekt esetére. Van assistance szolgáltatásod vagy melyik autómentő céget hívod vész esetén? Ugye kéznél van a láthatósági mellény, praktikusan a könyöklőben vagy az ajtózsebben, hogy még véletlenül se csapjanak el, amikor vadat gázolva nuku világítás nélkül éppen kikászálódtál az autóból?

Forrás: Google Maps

Merre menj?

Én inkább a kertek alatt autóztam szemben a Google Maps javaslatával. A 811-es úttal kezdve Székesfehérvárig. Ott a körgyűrűn irányt változtatva a 81-es főutat választottam, Bodajk, Dudar, majd Csesznek. Óvatosan tessék botorkálni bármely kisebb falu felé, mert némelyik út elég rossz és a 40-es tempó sok rajtuk. Olaszfalu térsége mély nyomot hagyott bennem ilyen szempontból, de a változó karakterisztikájú, gáztöltésű lengéscsillapítókban is.

Hogyan vezess?

Csak lazán, semmi sietség. Sok a baleset. Legyél előzékeny! Előre készülj, hogy lassú teherautók, idióta előzők borzolják a kedélyedet. De erős maradsz, hiszen pontosan tudjuk, hogy a pofátlanító akciók nagyban zajlanak, radaroznak agyba-főbe. A fehérvári körgyűrűnek nagy a vendégszeretete, úgy vannak hangolva a lámpák, hogy mindegyiknél megállhass. Az eddig csodás átlagfogyasztás értéke sajnos itt elkezd majd romlani. 

Az úticél és vonzáskörzete

A Cseszneki Várban nagyjából minimum fél órát lehet eltölteni. Két felnőtt részére nem volt drága a belépő, (talán összesen 1500-2000 forint?) cserébe gyönyörű panorámát, tiszta mosdót, kicsi kiállítást is kaptunk. A helyieket és a KRESZ-t tiszteletben tartva az ingyenes várparkolóban tettem le az autót, ahonnan 2 perc a vár maga, amely egész évben nyitva áll reggeltől sötétedésig.

Aki esetleg meg akarna aludni, annak javaslom Zircen a Rézkakas fogadót, amely egész évben kedvező árakon áll nyitva a vendégek előtt. Könnyű olcsó szobához jutni. Innen nincs messze Csesznek, helyben természettudományi múzeum és arborétum is található, illetve apátság és zirci sör egészíti ki a listát. Bakonybél, Cuha-völgy, Várpalota, Veszprém, Pannonhalma, Herend, Csopak és Tihany sem egy nagy távolság, mindenhol programokkal – nyilván ősszel azért szerényebb felhozatallal.

 

Autózz örömből is!

A kiruccanás értéke autós szemszögből is igen nagy. A 82-es és 73-s főutak Veszprém és Csopak felé jó állapotban vannak. Jóizűen lehet autózni 90-es tempóval. Fontos kimozdulni a városból, mert ilyenkor lehet ráérezni az autózás tényleges mivoltára: nem arra van tervezve a járgányod, hogy egész nap araszolj vele a városban. Azt fogod észrevenni, hogy szépen leesik a fogyasztás – jééé, hogy mégsem csalnak annyit a gyártók ezzel? -, jó haladni, és egy komolyabb autó esetében itt tudsz igazán szembesülni azzal, hogy milyen élmény suhanni. Nem a pesti gödrökben érzed hasznát a sok szilentnek otthont adó, bonyolult és drága fenntartású kettős keresztlengőkaros felfüggesztésnek, se nem a dízeled részecskeszűrőjének, ami sosem tud kitisztulni. De az ötméteres, parkoláskor nehézkes kocsitest és a masszív felépítés sem nyer értelmet városban, azonban pikk-pakk ráébredsz, itt nagyon is otthon érzi magát a járgányod.

 

Manapság ezt fontosnak tartom kihangsúlyozni, mert szeretünk vagy kénytelenek vagyunk puritán autókat is megvenni. Elvisz A-ból B-be, és városban tényleg baromi kicsi a különbség bármelyik típus között. Pedig ha minden felhasználó tudná, hogy a városi használat 3-szor, 4-szer jobban igénybe veszi a kocsit... Nem erre lett kitalálva. De akkor mire?

A válasz: például arra, amit az alábbi két főúton, tisztán vezetve átélsz. Itt előjönnek a különbségek, megjelenik az élményfaktor, és hirtelen értelmet nyer az esetleg drágább típusod. Van sebesség, peregnek a kilométerek. Ajánlom!

A Vártúrák cikksorozatban Somló, Döbrönte, Sümeg, Szigliget, Csobánc, Nagyvázsony, Veszprém és Várpalota állomásokat is megemlítjük azoknak, akik rákaptak az autós kiruccanásra és várnézésre. Folytatás következik!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....