turisztika
Életre szóló élményekkel gazdagodhat az ember ősszel is: nekem speciel az egyik kedvenc évszakom. Most nincs Párizs, így be kell érni a belföldi kiruccanásokkal. De ez rendjén van, arról nem is beszélve, hogy minél többet járom a világot, annál inkább ráeszmélek, hogy milyen gyönyörű ez a Magyarország és hogy mennyi mindent kell még felfedeznem benne.
1. rész. Az úticél a több mint 700 esztendős Cseszneki Vár, amely önmagában is szép, azonban a vonzáskörzetében is sok-sok érdekesség található. Miért éri meg közel két órát levezetni? Alább a válasz.
Hogyan készülj?
270 kilométer tisztán az út oda-vissza. Tankolj rendesen, ellenőrizd a folyadékszinteket, az olajszintet és a gumiabroncsok nyomását is. Legyen B terv defekt esetére. Van assistance szolgáltatásod vagy melyik autómentő céget hívod vész esetén? Ugye kéznél van a láthatósági mellény, praktikusan a könyöklőben vagy az ajtózsebben, hogy még véletlenül se csapjanak el, amikor vadat gázolva nuku világítás nélkül éppen kikászálódtál az autóból?
Forrás: Google Maps
Merre menj?
Én inkább a kertek alatt autóztam szemben a Google Maps javaslatával. A 811-es úttal kezdve Székesfehérvárig. Ott a körgyűrűn irányt változtatva a 81-es főutat választottam, Bodajk, Dudar, majd Csesznek. Óvatosan tessék botorkálni bármely kisebb falu felé, mert némelyik út elég rossz és a 40-es tempó sok rajtuk. Olaszfalu térsége mély nyomot hagyott bennem ilyen szempontból, de a változó karakterisztikájú, gáztöltésű lengéscsillapítókban is.
Hogyan vezess?
Csak lazán, semmi sietség. Sok a baleset. Legyél előzékeny! Előre készülj, hogy lassú teherautók, idióta előzők borzolják a kedélyedet. De erős maradsz, hiszen pontosan tudjuk, hogy a pofátlanító akciók nagyban zajlanak, radaroznak agyba-főbe. A fehérvári körgyűrűnek nagy a vendégszeretete, úgy vannak hangolva a lámpák, hogy mindegyiknél megállhass. Az eddig csodás átlagfogyasztás értéke sajnos itt elkezd majd romlani.
Az úticél és vonzáskörzete
A Cseszneki Várban nagyjából minimum fél órát lehet eltölteni. Két felnőtt részére nem volt drága a belépő, (talán összesen 1500-2000 forint?) cserébe gyönyörű panorámát, tiszta mosdót, kicsi kiállítást is kaptunk. A helyieket és a KRESZ-t tiszteletben tartva az ingyenes várparkolóban tettem le az autót, ahonnan 2 perc a vár maga, amely egész évben nyitva áll reggeltől sötétedésig.
Aki esetleg meg akarna aludni, annak javaslom Zircen a Rézkakas fogadót, amely egész évben kedvező árakon áll nyitva a vendégek előtt. Könnyű olcsó szobához jutni. Innen nincs messze Csesznek, helyben természettudományi múzeum és arborétum is található, illetve apátság és zirci sör egészíti ki a listát. Bakonybél, Cuha-völgy, Várpalota, Veszprém, Pannonhalma, Herend, Csopak és Tihany sem egy nagy távolság, mindenhol programokkal – nyilván ősszel azért szerényebb felhozatallal.
Autózz örömből is!
A kiruccanás értéke autós szemszögből is igen nagy. A 82-es és 73-s főutak Veszprém és Csopak felé jó állapotban vannak. Jóizűen lehet autózni 90-es tempóval. Fontos kimozdulni a városból, mert ilyenkor lehet ráérezni az autózás tényleges mivoltára: nem arra van tervezve a járgányod, hogy egész nap araszolj vele a városban. Azt fogod észrevenni, hogy szépen leesik a fogyasztás – jééé, hogy mégsem csalnak annyit a gyártók ezzel? -, jó haladni, és egy komolyabb autó esetében itt tudsz igazán szembesülni azzal, hogy milyen élmény suhanni. Nem a pesti gödrökben érzed hasznát a sok szilentnek otthont adó, bonyolult és drága fenntartású kettős keresztlengőkaros felfüggesztésnek, se nem a dízeled részecskeszűrőjének, ami sosem tud kitisztulni. De az ötméteres, parkoláskor nehézkes kocsitest és a masszív felépítés sem nyer értelmet városban, azonban pikk-pakk ráébredsz, itt nagyon is otthon érzi magát a járgányod.
Manapság ezt fontosnak tartom kihangsúlyozni, mert szeretünk vagy kénytelenek vagyunk puritán autókat is megvenni. Elvisz A-ból B-be, és városban tényleg baromi kicsi a különbség bármelyik típus között. Pedig ha minden felhasználó tudná, hogy a városi használat 3-szor, 4-szer jobban igénybe veszi a kocsit... Nem erre lett kitalálva. De akkor mire?
A válasz: például arra, amit az alábbi két főúton, tisztán vezetve átélsz. Itt előjönnek a különbségek, megjelenik az élményfaktor, és hirtelen értelmet nyer az esetleg drágább típusod. Van sebesség, peregnek a kilométerek. Ajánlom!
A Vártúrák cikksorozatban Somló, Döbrönte, Sümeg, Szigliget, Csobánc, Nagyvázsony, Veszprém és Várpalota állomásokat is megemlítjük azoknak, akik rákaptak az autós kiruccanásra és várnézésre. Folytatás következik!