Honda NSX

Japán svácji óra Amerikából – az NSX motorja - 2. rész

2019.07.05.

Folytatás következik!  A főszerepben továbbra is egy kivételes szinvonalú V6-os benzinmotor.

Kétségtelenül az NSX motorjának robbantott "ábrája" ragadta meg leginkább az ember tekintetét, amint belépett a Honda Heritage Centerbe. Igazság szerint nemhogy belülről nem látja túl gyakran földi halandó a szupersportautót, de meztelenül, illetve motorját teljesen szétkapva aztán végképp nem.

A japán márka amerikai kutatásfejlesztő részlege tervezte meg az NSX-et. Természetesen dolgoztak rajta japánok, szép számmal vannak itt kint Raymondban is, de mégis nagy szó, hogy itt álmodták meg a nagyját. És ezt itt is gyártják Amerikában, egyedüliként a szuperautók között.

A mérnökök hosszas kutatómunka után határoztak az 1,05 baros töltőnyomás mellett. A nagy teljesítmény mellett az élettartam és a megbízhatóság egyenlő fontossággal bírt. A töltőlevegő hűtés kiemelt fontosságú a kopogásos égés megszűntetése érdekében, éppen ezért nagy térfogatú levegő-levegő hűtőt kapott a motor, csökkentve a beáramló levegő hőmérsékletét és ezzel növelve annak sűrűségét, több oxigént juttatva a hengerbe a nagyobb teljesítmény érdekében (így működik a turbófeltöltő).

Az elektromos megkerülőszelepek felelnek azért, hogy tökéletes kontroll alatt tartsák a feltöltők turbináit. Ezáltal továbbra is mintaszerű motorerő és jó gázreakció érhető el anélkül, hogy a nagyobb helyigényű és nehezebb, kettős megfújásos változatot kellene használni – holott a teljesítményorientált modellek nagy része ezzel születik  manapság, egy NSX esetében is erre számított volna az ember.

Az alumínium blokk alacsonyabb tömege és jó hővezető-képessége mellett egy jó ideje kedvelt már, az NSX-ben viszont az alumotorokban is használatos öntöttvas perselyeket kiváltották egy plazmasugaras eljárással a japánok, 3 kg-ot lefaragva ezzel a teljes motor tömegéből! A nemrég feltűnt sugárkezelés révén nagyon vékony és finom részecskebevonat kerül a hengerfalra, csökkentve az erőforrás belső súrlódását és javítva a kenési tulajdonságokat - illetve a hőátadóképességet is, több mint 50%-kal. És így legetőség nyílt új hűtővízcsatornák kialakítására is a hengerfuratokban, még jobban kontroll alatt tartva a blokk termikus viszonyait.

A végeredmény több mint 140 lóerő literenként 10:1-hez arányú kompresszióviszony mellett.

A megfelelő kenésről száraz karteres kialakítás gondoskodik, amely lényege a sokkal laposabb olajteknő, pontosabban ez inkább tálca. Nem itt tárolódik a kenőolaj, hanem ide csak visszafolyik, és azonnal tovább is szállítja hat külön pumpa egy külön tartályba, ahonnan hengerenkénti olajfúvókákon keresztül jut a hengerfalakra. Nagy oldalgyorsulások esetén is megfelő így a kenés, vagyis konyhanyelven fogalmazva, nem merülhet fel az a probléma, hogy éles kanyarban rossz helyre folyik, kerül, nem kerül az olaj. És ami emellett még nagyon fontos, a V6-os blokk 61 milliméterrel lejjebb kerülhetett így, hozzájárulva ezzel is az NSX kategóriájában legalacsonyabb tömegközéppontjához – és ez a legfőbb előnye a száraz karteres kialakításnak!

A kompakt és könnyű, rozsdamentes acél, szilícium felfogatású kipufogórendszer négy végződéssel juttatja a V6-os gázait a környezetbe. A vezetési módok függvényében változik a gázáramlás útja, csendesebb, illetve vadabb hangzást generálva.

Az NSX hátsó erőforrása még tartalmaz egy elektromotort és egy egyedi sebességváltót. Ezekről következő írásunkban olvashatsz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.05.31
Hiába nőtt fel a 3-as BMW, mégis olyan inspiráló tudott maradni, mint az elődjei, még plug-in....
2020.05.31
Felelőtlen román sofőrt állítottak meg a Győr-Moson-Sopron megyei rendőrök - írja a police.hu.  ..
2020.05.31
A koronavírus-járvány miatt rendkívüli - távolságtartó - szabályokat vezettek be a MÁV-Start....
2020.05.31
Megannyira furcsaság fedezhető fel a Citroen legújabb személyautóján, ami legtöbb paraméterében....
2020.05.31
Továbbra is célunk, hogy magyar űrhajóst küldjünk a Nemzetközi Űrállomásra az évtized közepéig -....
2020.05.31
Már nincs futam, amelyen ne hallanánk Lewis Hamilton versenymérnökétől a „Hammertime” utasítást.....
2020.05.31
Igor Varchenko Ciprusról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.05.31
A kerékpár története 1817-ben kezdődött az ősbicikli megszületésével, majd számos feltaláló tett....
2020.05.31
Az ukrán fél fogadóképtelensége miatt sem belépő, sem kilépő irányban nincs átléptetés - írja a....
2020.05.31
Dr. Werner Tietz július 1-i hatállyal a SEAT új, a kutatásért és fejlesztésért felelős végrehajtó....