fejlesztés

Jet Shark, az új csónakőrület?

2023.04.03.

Mintha egy James Bond filmből lépett volna ki az a vízfelszín alatt is sikló motorcsónak, amelynek híre ezekben a napokban bejárta a világsajtót. A Jet Shark (cápa) névre keresztelt, halformájú vízi alkalmatosságban az a különleges, hogy többféle üzemmódban működik. 

Szerző: Heimer György

A vízfelszínen – mint egy hagyományos motorcsónak – állítólag akár óránként 60 kilométeres sebességgel is tud száguldani. Ám a nagy nóvum, hogy félig víz alá merülve is haladhat. Az újszerű tulajdonságokat tovább fokozza, hogy a Jet Shark már-már akrobatikus mutatványokra képes: mint a természetben a cápák vagy delfinek, képes kiugrani a vízfelszín alól, majd visszahuppanni, éles kanyarokkal oldalára, hátára fordulni, s mint egy keljfeljancsi, pillanatok alatt ismét normál állásba kerülni https://www.thejetshark.com/.

A Jet Cápa egy új-zélandi mérnök, Rob Innes szüleménye, aki amerikai partnerével már 1997-ben megalapította vállalkozását Kaliforniában és néhány éve megépítette a kisebb, de hasonló elven működő Seabreacher nevű csónaktípusát. Mint ahogy Innes az amerikai CNET portálnak fogalmazta, „ha a Seabreacher olyan, mint egy versenyautó, a Jet Shark inkább GT járgány”. Ez valójában azt jelenti, hogy a Jet Shark nagyobb, prototípusa négyszemélyes, de a sorozatgyártmányba már hatan is beleférnek. A hajtásról egy hajózásra átalakított, 420 lóerős, V8-as Corvette motor szolgál, s a tervekben 620 lovas turbós, valamint dízel és elektromos erőforrások is szerepelnek. A hajóba két oldalról felnyíló, nagy szárnyas „plexiajtókon” lehet be- és kilépni, amelyek vízfelszíni haladáskor nyitva maradhatnak.

Víz alatt a panorámás ablak-ajtók vízmentesen záródnak. A bent ülők oxigénellátásról egy vízből mindig kiemelkedő légzőcső/kamera gondoskodik, és ha a hajtómű bármilyen okból leállna, a hajó rögtön a felszínre emelkedik. A Jet Cápa üzembiztonságát ugyanakkor egy sor fedélzeti kamera, érzékelők, köztük lézer alapú távérzékelő (lidar) felügyeli: ígéretek szerint ezek révén a hajó széles ívben elkerüli, hogy más vízi járművel összeütközzön. A cég hézagos műszaki ismertetőjéből ugyanakkor nem derülnek ki pontosan a konstrukciós megoldások, így többek között az sem, mennyi ideig maradhat víz alatt a „vízalattjáró”. Ehhez hasonlóan, az sem teljesen egyértelmű, hol tartanak a fejlesztési és piacbevezetési munkálatok. A cégismertető szerint a feltaláló-vállalkozó Rob Innes egyfelől tőkeerős befektetők jelentkezését várja a sorozatgyártás beindításához, de cápáját ugyanakkor már eladásra is kínálja, 200-300 ezer dolláros áron.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....