fejlesztés

Jet Shark, az új csónakőrület?

2023.04.03.

Mintha egy James Bond filmből lépett volna ki az a vízfelszín alatt is sikló motorcsónak, amelynek híre ezekben a napokban bejárta a világsajtót. A Jet Shark (cápa) névre keresztelt, halformájú vízi alkalmatosságban az a különleges, hogy többféle üzemmódban működik. 

Szerző: Heimer György

A vízfelszínen – mint egy hagyományos motorcsónak – állítólag akár óránként 60 kilométeres sebességgel is tud száguldani. Ám a nagy nóvum, hogy félig víz alá merülve is haladhat. Az újszerű tulajdonságokat tovább fokozza, hogy a Jet Shark már-már akrobatikus mutatványokra képes: mint a természetben a cápák vagy delfinek, képes kiugrani a vízfelszín alól, majd visszahuppanni, éles kanyarokkal oldalára, hátára fordulni, s mint egy keljfeljancsi, pillanatok alatt ismét normál állásba kerülni https://www.thejetshark.com/.

A Jet Cápa egy új-zélandi mérnök, Rob Innes szüleménye, aki amerikai partnerével már 1997-ben megalapította vállalkozását Kaliforniában és néhány éve megépítette a kisebb, de hasonló elven működő Seabreacher nevű csónaktípusát. Mint ahogy Innes az amerikai CNET portálnak fogalmazta, „ha a Seabreacher olyan, mint egy versenyautó, a Jet Shark inkább GT járgány”. Ez valójában azt jelenti, hogy a Jet Shark nagyobb, prototípusa négyszemélyes, de a sorozatgyártmányba már hatan is beleférnek. A hajtásról egy hajózásra átalakított, 420 lóerős, V8-as Corvette motor szolgál, s a tervekben 620 lovas turbós, valamint dízel és elektromos erőforrások is szerepelnek. A hajóba két oldalról felnyíló, nagy szárnyas „plexiajtókon” lehet be- és kilépni, amelyek vízfelszíni haladáskor nyitva maradhatnak.

Víz alatt a panorámás ablak-ajtók vízmentesen záródnak. A bent ülők oxigénellátásról egy vízből mindig kiemelkedő légzőcső/kamera gondoskodik, és ha a hajtómű bármilyen okból leállna, a hajó rögtön a felszínre emelkedik. A Jet Cápa üzembiztonságát ugyanakkor egy sor fedélzeti kamera, érzékelők, köztük lézer alapú távérzékelő (lidar) felügyeli: ígéretek szerint ezek révén a hajó széles ívben elkerüli, hogy más vízi járművel összeütközzön. A cég hézagos műszaki ismertetőjéből ugyanakkor nem derülnek ki pontosan a konstrukciós megoldások, így többek között az sem, mennyi ideig maradhat víz alatt a „vízalattjáró”. Ehhez hasonlóan, az sem teljesen egyértelmű, hol tartanak a fejlesztési és piacbevezetési munkálatok. A cégismertető szerint a feltaláló-vállalkozó Rob Innes egyfelől tőkeerős befektetők jelentkezését várja a sorozatgyártás beindításához, de cápáját ugyanakkor már eladásra is kínálja, 200-300 ezer dolláros áron.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....