Shell Eco-marathon

Jó eredménnyel zárták a Shell Eco-marathont a magyar csapatok

2019.07.06.

A héten tartották Európa legnagyobb energia-hatékonysági versenyét Londonban, a három magyar csapat közül a győri érte el a legjobb eredményt.

Idén három magyar csapat vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, hogy egy teljesen új pályán mérje össze autóépítési tudását a kontinens legjobbjaival. Az ötnapos verseny során a csapatok azon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1 kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal.

A 2019. július 1-5. között megrendezett Shell Eco-marathon Europe 2019-en összesen 28 ország 140 csapata sorakozott fel a rajtvonalnál sajátépítésű autójával. Az idei verseny nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk.

A megmérettetés során a csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számít végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük a legkevesebb energiafelhasználással.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata kiválóan indított, és új, elektromos autójával az elsők között ment át a technikai vizsgálaton. A végső 165 km/kWh eredményt már rögtön az első futamon elérte a csapat, amely után a jármű futóművét is kicserélték a hatékonyság fokozása érdekében, azonban sajnos már nem sikerült tovább faragniuk energiafelhasználásukon. A győri diákok így is büszkén térnek haza, hiszen az első alkalommal induló, új autójuk rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában.

Az egyetlen magyar középiskolás csapat, a kecskeméti Kando Electric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett utolsó pillanatban módosítania a csapatnak a prototípus kategóriában induló járművén. Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyet szintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának csapata 362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást.

A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata is sikeresen vette a technikai vizsgálaton az akadályokat, mi több a versenybírák külön megdicsérték a jármű elektronikai rendszerének ötletes kialakítását, amelyben a fogyasztásnál a mért és a nem mért rész elválasztását nem elektromos, hanem optikai elválasztással oldották meg. A szintén prototípus elektromos kategóriában versenyző STECO a második próbálkozás során futotta a legjobb eredményét, s 214 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny a Shell egyik legfontosabb kezdeményezése, amely nemcsak a mérnöki tanulmányokat folytató diákokat hivatott kihívás elé állítani, hanem a jövő fenntartható mobilitási megoldásait is keresi. Bujdosó Andrea a Shell Hungary zRt. Igazgatóságának elnöke a rendhagyó megmérettetés kapcsán kiemelte: „A Shell Eco-marathon sokkal több mint egy egyszerű diákinnovációs verseny. Itt a diákok nemcsak egy életre szóló élménnyel gazdagodnak, hanem egy nemzetközi környezetben tesztelhetik tudásukat, amely teljesen új perspektívákat nyit meg előttük. Gratulálok a csapatoknak az elért eredményekhez, és remélem, számos hasznos szakmai ötletet gyűjtöttek, amelyek még sok-sok versenyre elegendő inspirációval szolgálnak majd.”

Összesítve a Shell Eco-marathon Europe 2019 eredményeit, a leghosszabb távot ismét a francia Microjoule-La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234.3 km/kWh eredményével. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben a spanyol Eco-Dimoni csapat autója bizonyult a legenergiahatékonyabbnak, és 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.18
A Focus2Move 162 nemzeti piacot lefedő adatok alapján állította össze a maga toplistáját. ..
2025.05.18
A Mazda Motor Corporation friss beszámolója szerint a 2025. március 31-ével zárult üzleti évben a....
2025.05.18
A francia annak köszönhetően állt az élre, hogy az odáig végig vezető Ott Tänak autójában szombat....
2025.05.18
Ötvenezer négyzetméteren szakmai konferenciával, járműbemutatókkal, családi programokkal,....
2025.05.18
Az Emil Frey csoport szerezte meg a Leapmotor importőri jogát Magyarországon. ..
2025.05.18
Kevesen számolnak azzal, hogy otthoni környezetben is történhet gázolásos baleset. Tóbiás és....
2025.05.18
Hétfőn, kedden és szerdán főleg az I., az V., a VI., a XI., a XIV. és a XV. kerületben kell....
2025.05.18
Műszaki problémák miatt nem tudott mért köridőt futni az időmérő edzésen, de így is mindkét....
2025.05.18
De még a belépő szintű verzió is több, mint 40 millió forintba kerül.  ..
2025.05.17
Egy nem szokványos módszer, ami működhet a költségek lefaragására. Inspiráló történet, ami túlmutat....