MAN

Jó erőben - Próbaút – MAN TGX 18.560

2015.05.17.

Akik rutinosak a nagyjárművek típusainak elnevezésében, azok számára rögtön kiderülhet, hogy a címben szereplő TGX teljesítménye bizony, 560 lóerő. Ez másként nem lehetséges, mint úgy, hogy a tavaly november elején kipróbált tesztjárműben már az új, a 2014-es IAA-n bemutatott, D38 jelölésű hathengeres erőforrás dolgozott.

Az MAN beszüntette a V8-as motorok gyártását, azonban nagy teljesítményű autókra továbbra is vevő a piac, hiszen vannak olyan speciális felhasználási területek, ahol a takarékos üzemeltetés mellett a magas teljesítmény is elvárás. Pont emiatt, és a V8-asok kiváltására született meg az új, 15,2 literes, Euro6-os, Common Rail rendszerű, kettős turbóval szerelt sorhatos, amelyből az erősebb, 560 lóerős, 2700 Nm nyomaték leadására képes motorral szerelt vontatót próbálhattuk ki. Az új környezetvédelmi normák teljesítéséhez ez a motor is a kipufogógáz visszavezetés – kipufogógáz utánkezelés (EGR-SCR) kombinációt használja.

A D38-as motorral szerelt TGX-eket messziről fel lehet majd ismerni, hiszen a jármű alapszíne mellett a külső tükrök és az első maszk egy része ezüst fényezést kapott, csakúgy, mint az oldalsó légterelők egy része is. Emellett szerényen az ajtón, egy táblán olvasható a D38 felirat is. Egyébként a tavaly bemutatott fülke alá befért az új aggregát, így más számottevő különbség, legalább kívülről is nem vehető észre ezen az autón. A kipróbált járműszerelvény össztömege 32,5 tonna volt, így nem teljes terheléssel ugyan, de egy átlagosnak mondható fuvarfeladathoz hasonlatos tömeggel próbálhattuk ki az új MAN-t. A próbaút jellemzően autóúton és autópályán zajlott, több emelkedővel és némi torlódással tarkítva, így életszerűnek mondható körülmények között mérhettük a fogyasztást is a közel 300 kilométeres próbaút során.

Beülve a jármű fülkéjébe, amely a kínálatból a legnagyobb méretű volt, valóban a tágas beltér szerez kellemes meglepetést. A D38-hoz jár a bőrülés is, meg persze a varrott bőr kormánykerék. Emellett a megszokott a belső tér képe, a műszeregységtől a középkonzolon át a hálóhelyek kialakításáig. Meglepően nagy a lábtér a jobb oldali ülés előtt is. A járműben a rendelések alapján nagyon népszerű pihenő ülés volt a jobb oldalon, ami ugyan nem légrugós, azonban számos módon dönthető, állítható. A vezetőülés és a vezetői környezet kényelmes, a műszeregység és a középkonzol rendkívül letisztult, könnyen és gyorsan áttekinthető. A klímaberendezés állító-gombjai egészen magasra kerültek, ez is jó pont. Ez alatt két sorban találhatók a jármű különböző rendszereinek a gombjai. Első ránézésre kicsit zavaros a kép, vezetés közben itt könnyen mellé lehet nyúlni. A külső tükrök kiváló ki- és körbelátást biztosítanak, és a tükörlapok külön-külön állíthatók, fűthetők. Szokatlan volt, de hasznos a vezetőoldali ajtóra szerelt, általában csak a jobb oldalon megtalálható, lefelé néző holttértükör. Szűk manővereknél jegyzem meg jól jöhet.

A 12 fokozatú, intarderes, TipMatic automatizált váltóval szerelt jármű vezetése rendkívül sofőrbarát, a vezetéstámogató rendszerek, az adaptív tempomat vagy a sávelhagyás-figyelmeztető kiválóan teszik a dolgukat. Az új erőforrás, amely a legnagyobb nyomatékot már 930-as fordulatszámtól leadja rendkívül csendesen jár. Csak emelkedőknél erősödik fel a hangja, de az sem zavaró. A jármű irányítása könnyű, a kilátás a fülkéből kiváló. A belső elrendezés a konzervatív kialakításnak köszönhetően jól átlátható, számos pakolórekesz, fiók segíti a munkát. A középkonzolon a ma már kötelező nagyképernyős, GPS-t is tartalmazó szórakoztató-elektronikai rendszer kapott helyet. A műszeregység szinte teljesen analóg, a középen lévő kisméretű folyadékkristályos kijelzőn a legfontosabb út-adatok és rendszerbeállítások olvashatók le. A kormányról szinte minden fontos vezetéstámogató-rendszer vezérelhető, csakúgy, mint a fedélzeti számítógép menürendszere. Hasznos holmi a szokásos helyen elhelyezett hűtő és a vele kombinált kihajtható asztalka, amely a pihenőidők eltöltését teszi könnyebbé. Pakolórekeszből nincs hiány a TGX fülkében, mind az ágyak alatt, mint a szélvédő felett rengeteg hely áll rendelkezésre, a süllyesztett motorsátoron pedig még magasabb pilóták is nyugodtan felállhatnak.

A meglehetősen vegyes forgalmi viszonyok között a 32,5 tonna összgördülő tömeggel 27 liter alá is sikerült levinni a jármű fogyasztását. Az MAN a közeljövőben tervezi az ecoroll rendszer bevezetését is, ez biztos, hogy tovább javít majd az üzemanyag-felhasználáson.

A D38-as nagyon dinamikusan mozgatja a nyerges szerelvényt, az alacsony fordulattól egészen 1400-ig rendelkezésre álló maximális nyomaték a jól hangolt váltóval erőlködés mentes futást eredményez, még a komolyabb emelkedőknél sem csökkent jelentősen a tempó, mindez a magas teljesítményhez mérten kedvező fogyasztással.

A ma már meglehetősen réginek mondható, de tavaly ráncfelvarráson átesett fülke még mindig impozáns látványt nyújt, a motorsátor alatt bekövetkezett változások pedig kifejezetten kellemes meglepetést szereztek, mind a teljesítményt, mind a kezelhetőséget, mind pedig a várható üzemanyag-felhasználás tekintetében. Ugyan a V8-as sokaknak vélhetően hiányozni fog, az új hathengeres számos új, leendő ügyfél megjelenését sejteti.

 

(A cikk az AutóKözlekedés 2015/januári számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....