MAN

Jó erőben - Próbaút – MAN TGX 18.560

2015.05.17.

Akik rutinosak a nagyjárművek típusainak elnevezésében, azok számára rögtön kiderülhet, hogy a címben szereplő TGX teljesítménye bizony, 560 lóerő. Ez másként nem lehetséges, mint úgy, hogy a tavaly november elején kipróbált tesztjárműben már az új, a 2014-es IAA-n bemutatott, D38 jelölésű hathengeres erőforrás dolgozott.

Az MAN beszüntette a V8-as motorok gyártását, azonban nagy teljesítményű autókra továbbra is vevő a piac, hiszen vannak olyan speciális felhasználási területek, ahol a takarékos üzemeltetés mellett a magas teljesítmény is elvárás. Pont emiatt, és a V8-asok kiváltására született meg az új, 15,2 literes, Euro6-os, Common Rail rendszerű, kettős turbóval szerelt sorhatos, amelyből az erősebb, 560 lóerős, 2700 Nm nyomaték leadására képes motorral szerelt vontatót próbálhattuk ki. Az új környezetvédelmi normák teljesítéséhez ez a motor is a kipufogógáz visszavezetés – kipufogógáz utánkezelés (EGR-SCR) kombinációt használja.

A D38-as motorral szerelt TGX-eket messziről fel lehet majd ismerni, hiszen a jármű alapszíne mellett a külső tükrök és az első maszk egy része ezüst fényezést kapott, csakúgy, mint az oldalsó légterelők egy része is. Emellett szerényen az ajtón, egy táblán olvasható a D38 felirat is. Egyébként a tavaly bemutatott fülke alá befért az új aggregát, így más számottevő különbség, legalább kívülről is nem vehető észre ezen az autón. A kipróbált járműszerelvény össztömege 32,5 tonna volt, így nem teljes terheléssel ugyan, de egy átlagosnak mondható fuvarfeladathoz hasonlatos tömeggel próbálhattuk ki az új MAN-t. A próbaút jellemzően autóúton és autópályán zajlott, több emelkedővel és némi torlódással tarkítva, így életszerűnek mondható körülmények között mérhettük a fogyasztást is a közel 300 kilométeres próbaút során.

Beülve a jármű fülkéjébe, amely a kínálatból a legnagyobb méretű volt, valóban a tágas beltér szerez kellemes meglepetést. A D38-hoz jár a bőrülés is, meg persze a varrott bőr kormánykerék. Emellett a megszokott a belső tér képe, a műszeregységtől a középkonzolon át a hálóhelyek kialakításáig. Meglepően nagy a lábtér a jobb oldali ülés előtt is. A járműben a rendelések alapján nagyon népszerű pihenő ülés volt a jobb oldalon, ami ugyan nem légrugós, azonban számos módon dönthető, állítható. A vezetőülés és a vezetői környezet kényelmes, a műszeregység és a középkonzol rendkívül letisztult, könnyen és gyorsan áttekinthető. A klímaberendezés állító-gombjai egészen magasra kerültek, ez is jó pont. Ez alatt két sorban találhatók a jármű különböző rendszereinek a gombjai. Első ránézésre kicsit zavaros a kép, vezetés közben itt könnyen mellé lehet nyúlni. A külső tükrök kiváló ki- és körbelátást biztosítanak, és a tükörlapok külön-külön állíthatók, fűthetők. Szokatlan volt, de hasznos a vezetőoldali ajtóra szerelt, általában csak a jobb oldalon megtalálható, lefelé néző holttértükör. Szűk manővereknél jegyzem meg jól jöhet.

A 12 fokozatú, intarderes, TipMatic automatizált váltóval szerelt jármű vezetése rendkívül sofőrbarát, a vezetéstámogató rendszerek, az adaptív tempomat vagy a sávelhagyás-figyelmeztető kiválóan teszik a dolgukat. Az új erőforrás, amely a legnagyobb nyomatékot már 930-as fordulatszámtól leadja rendkívül csendesen jár. Csak emelkedőknél erősödik fel a hangja, de az sem zavaró. A jármű irányítása könnyű, a kilátás a fülkéből kiváló. A belső elrendezés a konzervatív kialakításnak köszönhetően jól átlátható, számos pakolórekesz, fiók segíti a munkát. A középkonzolon a ma már kötelező nagyképernyős, GPS-t is tartalmazó szórakoztató-elektronikai rendszer kapott helyet. A műszeregység szinte teljesen analóg, a középen lévő kisméretű folyadékkristályos kijelzőn a legfontosabb út-adatok és rendszerbeállítások olvashatók le. A kormányról szinte minden fontos vezetéstámogató-rendszer vezérelhető, csakúgy, mint a fedélzeti számítógép menürendszere. Hasznos holmi a szokásos helyen elhelyezett hűtő és a vele kombinált kihajtható asztalka, amely a pihenőidők eltöltését teszi könnyebbé. Pakolórekeszből nincs hiány a TGX fülkében, mind az ágyak alatt, mint a szélvédő felett rengeteg hely áll rendelkezésre, a süllyesztett motorsátoron pedig még magasabb pilóták is nyugodtan felállhatnak.

A meglehetősen vegyes forgalmi viszonyok között a 32,5 tonna összgördülő tömeggel 27 liter alá is sikerült levinni a jármű fogyasztását. Az MAN a közeljövőben tervezi az ecoroll rendszer bevezetését is, ez biztos, hogy tovább javít majd az üzemanyag-felhasználáson.

A D38-as nagyon dinamikusan mozgatja a nyerges szerelvényt, az alacsony fordulattól egészen 1400-ig rendelkezésre álló maximális nyomaték a jól hangolt váltóval erőlködés mentes futást eredményez, még a komolyabb emelkedőknél sem csökkent jelentősen a tempó, mindez a magas teljesítményhez mérten kedvező fogyasztással.

A ma már meglehetősen réginek mondható, de tavaly ráncfelvarráson átesett fülke még mindig impozáns látványt nyújt, a motorsátor alatt bekövetkezett változások pedig kifejezetten kellemes meglepetést szereztek, mind a teljesítményt, mind a kezelhetőséget, mind pedig a várható üzemanyag-felhasználás tekintetében. Ugyan a V8-as sokaknak vélhetően hiányozni fog, az új hathengeres számos új, leendő ügyfél megjelenését sejteti.

 

(A cikk az AutóKözlekedés 2015/januári számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....