kabrió

Kabriók a széndioxid csata áldozatai

2015.07.29.

Hiába teszik egyre biztonságosabbá a gyártók a nyitott autókat, nem a borulásveszély, hanem a divat változása és a szigorodó környezetvédelmi normák miatt zuhan a kabriópiac világszerte.

Jaguar F Type                                                                                                   Forrás: JLR

Ahol több fagyi fogy

Ha nyár, akkor kabrió, gondolhatnánk, pedig a közhiedelemmel ellentétben nem a forróbb napokon lehet élvezni a nyitott autókat. Nem véletlen, hogy a fagylalthoz hasonlóan az észak országokban a legnépszerűbbek a kabriók és roadsterek, melyekből azonban a toppiacokon is egyre kevesebbet vesznek. 2007-ben még több mint 830 ezer kabrió kelt el az európai és észak-amerikai piacon, tavaly már csak 444 ezer, miközben rohamosan nőtt sportterepjárók iránti kereslet: az SUV kategória eladásai meghaladták a nyolcmilliót, ráadásul a légkondicionált utasterükben utazóknak a nagyméretű üvegtetőkkel biztosítanak kabrió érzést.

Borulás teszt a Mercedes biztonásgtechnikai központjában                            Forrás: Daimler

Súlyosabb változatok

A crossoverek sikere csak az egyik ok: a másikra műszaki és jogi magyarázat is van. A fix fémtető elhagyásával elvész az önhordó karosszéria fontos merevítő eleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal pótolnak a gyártók, ettől viszont legalább 200-300-kilógrammal nő a típus kabrió változatának tömege, és persze fogyasztása, meg károsanyag-kibocsátása is, ez pedig rontja a márka flottaátlagát is, ami hosszabb távon büntetéseket jelent. Vagyis a széndioxid-csata áldozatai lettek a nyitott autók, melyek nehezebben teljesítik a károsanyag-kibocsátást szabályozó Euro normákat. Nem véletlen, hogy eltűntek az ajánlati listáról az évtizede még hódító, és négy-évszakosnak hirdettet - nyitható keménytetős - kabriók, melyek a ponyvás változatoknál is nehezebbek voltak. A kabriók jóval drágábbak, nem véletlen, hogy a tehetősek játékszere, többnyire gazdagok második vagy harmadik autója. Ezzel is magyarázható, hogy miközben a nyitott prémiummodellek eladása 0,9 százalékkal nőtt, az olcsóbbaké 20 százalékkal zuhant.

Győrben készül az Audi A3-as Cabriolet                                                           Forrás: Audi

Made in Hungary modellek a listán

A top húszas listán csak három modell - Audi A3-as, BMW 4-es és az Opel Cascada - mérlege pluszos. A JATO adatai szerint Európában tavaly 144 ezer nyitott autó kelt el, ezek között robbantott a 4-es BMW, mely megjelenésének első évében 12,5 ezerrel vezet, aztán a VW Beetle és Golf Cabrio, a Mercedes SLK és a győri gyártású Audi A3/S3-as kabrió következik, de szerepel még a TOP 10-ben egy másik Made in Hungary, az Audi TT Roadster is. A 207CC és 308CC modelljeivel korábban éveken át listavezető Peugeot kabrió eladásai a JATO Dynamics adatai szerint egy év alatt 34-40 százalékkal zuhantak, ezért már le is álltak gyártásukkal, és hasonló okok miatt tűnt el a kínálatból a Ford Focus CC és a VW Eos is.

Szentgotthárdi motorok hajtják az Opel Cascade kabrókat                                     Forrás: GM

Hazai kínálat

Tavaly még tizennyolc, idén már csak tíz márka magyarországi listáján szerepel kabrió, ami a motorváltozatokat nem számítva húsz típust jelent, köztük hazai gyártásút is: Győrben készül az Audi A3-as, melynek ára 8,3 millió forint, az Audi TT Roadster leolcsóbb változata, a 230 lóerős teljesítményű 13,2 millió forintba kerül. Győri motorja van az Audi A5-ös Cabrioletnek, az R8-as Spydernek, valamint a VW New Beetle Cabrioletnek, szentgotthárdi motor hajtja az Opel Cascade Cabrioletet, ezek ára 6,5 millió forinttól 54,8 millió forintig terjed. A haza kínálat legolcsóbb nyitható tetejű modellje, a Fiat 500-as ára 4,387 millió forint. Az igényesebb változatok húsz másodpercnél rövidebb idő alatt és akár menetközben is képesek lenyitni, vagy eső esetén becsukni a tetőt.

Élvezetekre nyitottan                                                                                         Forrás: Mazda

Van bőven használt

Gazdagabb és persze olcsóbb a kínálat a használtaknál, melyek között keveset futott és elérhető árú darabok is találhatók. A kabrió kategória egyfajta luxusérzéssel párosul, ami egyrészt abból is következik, hogy jelentős részüket második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik. Minden eddiginél több nyitott utasterű autót hirdetnek júniusban: a tavalyi 3560 helyett már 3800 példányból lehet válogathatni. A kínálatban szereplő autók több mint felét négy márka, a BMW ( 19 %), Mercedes (12 %), a Volkswagen 10 %) és a Peugeot (10 %) biztosítja, az Opel részesedés 8 %, a 41 % osztozna a többiek.

Mind teljesítményben (670 LE), lóerőben, mind árban (77 millió Ft) csúcstartó a Ferrari 458 Italia Spider, de ennél olcsóbban is lehet nyitott autót venni: vannak működőképes példányok 100-150 ezer forintért is. A kabriók öt százaléka veterán korú: két Fiat Topolino például már a második világháború idején is üzemben állt (1937-es, illetve 1941-es évjárat).

„Míg a szezonon kívül 2500, a nyári időszakban havonta 3000-3500 használt kabriót hirdetnek meg. Az eddigi hónapok adatai rendre a tavalyi felett járnak, így a csúcsot jelentő június hónapban minden eddiginél több, 3800 kabrióból válogathatnak az érdeklődők – ismerteti Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Bár a kínálat átlagkora 12 év, átlagáruk eléri a 4,3 millió forintot, ami többszöröse az összes meghirdetett személyautó alig másfél millió forintos átlagárának.”

Ford Mustang                                                                                                     Forrás: Gyártó

Nyitott autóból is csak a klímás kelendő

Bármennyire feleslegesnek tűnik, kényelmes kabriónál is nélkülözhetetlen a klíma, mert nem esős időben, de napközben, tűző napon sem ajánlatos ugyanis nyitott tetővel közlekedni. A jelenlegi kínálat viszonylag jó összetételt mutat ebből a szempontból: a kabriók 72 százalékát árulják meglévő légkondicionáló rendszerrel. A kabriókat Európa-szerte második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik, ezért nem meglepő, hogy nem a melegebb éghajlatokon, hanem az északi országokban a legelterjedtebbek, a legtöbbet belgák, britek, svájciak és németek vásárolják, ez persze nemcsak a helyi klímától, hanem a gazdasági lehetőségektől is függ.

Megjelent a Népszabdság 2015. június 24-i számában

 

Infiniti a Balaton partán                                                                               A szerző felvétele

Kalauz nyitott autókhoz

Kabrió: nyitható ponyva tetős karosszéria, formai és műszaki elemei általában kétajtós, négy-öt üléses, csukott családi autótól származnak. A főtartóként is szolgáló fém tetőszerkezetet hiányát padlóba épített merevítőkkel pótolják, ettől nehezebbek, de nem csak ettől, hanem az elektronikus tetőmozgató szerkezettől is jóval drágábbak is az ilyen modellek.

Convertible: az angol nyelvterületen ezt a nevet használják a nyitható tetejű autókra

Hard top: kabrióra utólag is felszerelhető merev tető, mely könnyen levehető és garázsban tárolható.

Kupé-kabrió: a CC-vel jelzett Coupé-Cabriolet kocsi összecsukható fémteteje villanymotorokkal csomagtérbe süllyeszthető

Spider, Roadster: versenyautókat idéző, kétüléses nyitott sportkocsi.

Landaulet: Félig nyitott tetejű luxuslimuzin.

Maybach generációk Landaulet változatban                                         Forrás: Daimler

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Összeütközött két autó az M3-as sztráda és az M0-ás autóút csomópontjában, Csongrádon a Budai Nagy....
2024.05.07
A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a....
2024.05.07
A BMW Group mexikói gyára magasabb fokozatba kapcsolja a Neue Klasse modellgeneráció érkezésére....
2024.05.07
Igazi szerelemes levelet írt a DirtFish magazin annak a cseh tervezőnek, aki elmondásuk szerint a....
2024.05.07
Pozitív tapasztalatokkal zárt és csapatának dicséretét is megkapta Losonczy Levente az elmúlt....
2024.05.07
Kissé a szervezőket is meglepő, nagy érdeklődés mellett zajlott az I. Mercedes-Benz klasszikus....
2024.05.07
Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig....
2024.05.07
- Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá....
2024.05.07
Összeütközött egy nyerges vontató és egy tehervonat a Heves vármegyei Adácson, a Kossuth Lajos....
2024.05.07
Az elmúlt években a globális ellátási láncokra soha nem látott nyomás nehezedett a világgazdaság....