kabrió

Kabriók a széndioxid csata áldozatai

2015.07.29.

Hiába teszik egyre biztonságosabbá a gyártók a nyitott autókat, nem a borulásveszély, hanem a divat változása és a szigorodó környezetvédelmi normák miatt zuhan a kabriópiac világszerte.

Jaguar F Type                                                                                                   Forrás: JLR

Ahol több fagyi fogy

Ha nyár, akkor kabrió, gondolhatnánk, pedig a közhiedelemmel ellentétben nem a forróbb napokon lehet élvezni a nyitott autókat. Nem véletlen, hogy a fagylalthoz hasonlóan az észak országokban a legnépszerűbbek a kabriók és roadsterek, melyekből azonban a toppiacokon is egyre kevesebbet vesznek. 2007-ben még több mint 830 ezer kabrió kelt el az európai és észak-amerikai piacon, tavaly már csak 444 ezer, miközben rohamosan nőtt sportterepjárók iránti kereslet: az SUV kategória eladásai meghaladták a nyolcmilliót, ráadásul a légkondicionált utasterükben utazóknak a nagyméretű üvegtetőkkel biztosítanak kabrió érzést.

Borulás teszt a Mercedes biztonásgtechnikai központjában                            Forrás: Daimler

Súlyosabb változatok

A crossoverek sikere csak az egyik ok: a másikra műszaki és jogi magyarázat is van. A fix fémtető elhagyásával elvész az önhordó karosszéria fontos merevítő eleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal pótolnak a gyártók, ettől viszont legalább 200-300-kilógrammal nő a típus kabrió változatának tömege, és persze fogyasztása, meg károsanyag-kibocsátása is, ez pedig rontja a márka flottaátlagát is, ami hosszabb távon büntetéseket jelent. Vagyis a széndioxid-csata áldozatai lettek a nyitott autók, melyek nehezebben teljesítik a károsanyag-kibocsátást szabályozó Euro normákat. Nem véletlen, hogy eltűntek az ajánlati listáról az évtizede még hódító, és négy-évszakosnak hirdettet - nyitható keménytetős - kabriók, melyek a ponyvás változatoknál is nehezebbek voltak. A kabriók jóval drágábbak, nem véletlen, hogy a tehetősek játékszere, többnyire gazdagok második vagy harmadik autója. Ezzel is magyarázható, hogy miközben a nyitott prémiummodellek eladása 0,9 százalékkal nőtt, az olcsóbbaké 20 százalékkal zuhant.

Győrben készül az Audi A3-as Cabriolet                                                           Forrás: Audi

Made in Hungary modellek a listán

A top húszas listán csak három modell - Audi A3-as, BMW 4-es és az Opel Cascada - mérlege pluszos. A JATO adatai szerint Európában tavaly 144 ezer nyitott autó kelt el, ezek között robbantott a 4-es BMW, mely megjelenésének első évében 12,5 ezerrel vezet, aztán a VW Beetle és Golf Cabrio, a Mercedes SLK és a győri gyártású Audi A3/S3-as kabrió következik, de szerepel még a TOP 10-ben egy másik Made in Hungary, az Audi TT Roadster is. A 207CC és 308CC modelljeivel korábban éveken át listavezető Peugeot kabrió eladásai a JATO Dynamics adatai szerint egy év alatt 34-40 százalékkal zuhantak, ezért már le is álltak gyártásukkal, és hasonló okok miatt tűnt el a kínálatból a Ford Focus CC és a VW Eos is.

Szentgotthárdi motorok hajtják az Opel Cascade kabrókat                                     Forrás: GM

Hazai kínálat

Tavaly még tizennyolc, idén már csak tíz márka magyarországi listáján szerepel kabrió, ami a motorváltozatokat nem számítva húsz típust jelent, köztük hazai gyártásút is: Győrben készül az Audi A3-as, melynek ára 8,3 millió forint, az Audi TT Roadster leolcsóbb változata, a 230 lóerős teljesítményű 13,2 millió forintba kerül. Győri motorja van az Audi A5-ös Cabrioletnek, az R8-as Spydernek, valamint a VW New Beetle Cabrioletnek, szentgotthárdi motor hajtja az Opel Cascade Cabrioletet, ezek ára 6,5 millió forinttól 54,8 millió forintig terjed. A haza kínálat legolcsóbb nyitható tetejű modellje, a Fiat 500-as ára 4,387 millió forint. Az igényesebb változatok húsz másodpercnél rövidebb idő alatt és akár menetközben is képesek lenyitni, vagy eső esetén becsukni a tetőt.

Élvezetekre nyitottan                                                                                         Forrás: Mazda

Van bőven használt

Gazdagabb és persze olcsóbb a kínálat a használtaknál, melyek között keveset futott és elérhető árú darabok is találhatók. A kabrió kategória egyfajta luxusérzéssel párosul, ami egyrészt abból is következik, hogy jelentős részüket második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik. Minden eddiginél több nyitott utasterű autót hirdetnek júniusban: a tavalyi 3560 helyett már 3800 példányból lehet válogathatni. A kínálatban szereplő autók több mint felét négy márka, a BMW ( 19 %), Mercedes (12 %), a Volkswagen 10 %) és a Peugeot (10 %) biztosítja, az Opel részesedés 8 %, a 41 % osztozna a többiek.

Mind teljesítményben (670 LE), lóerőben, mind árban (77 millió Ft) csúcstartó a Ferrari 458 Italia Spider, de ennél olcsóbban is lehet nyitott autót venni: vannak működőképes példányok 100-150 ezer forintért is. A kabriók öt százaléka veterán korú: két Fiat Topolino például már a második világháború idején is üzemben állt (1937-es, illetve 1941-es évjárat).

„Míg a szezonon kívül 2500, a nyári időszakban havonta 3000-3500 használt kabriót hirdetnek meg. Az eddigi hónapok adatai rendre a tavalyi felett járnak, így a csúcsot jelentő június hónapban minden eddiginél több, 3800 kabrióból válogathatnak az érdeklődők – ismerteti Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Bár a kínálat átlagkora 12 év, átlagáruk eléri a 4,3 millió forintot, ami többszöröse az összes meghirdetett személyautó alig másfél millió forintos átlagárának.”

Ford Mustang                                                                                                     Forrás: Gyártó

Nyitott autóból is csak a klímás kelendő

Bármennyire feleslegesnek tűnik, kényelmes kabriónál is nélkülözhetetlen a klíma, mert nem esős időben, de napközben, tűző napon sem ajánlatos ugyanis nyitott tetővel közlekedni. A jelenlegi kínálat viszonylag jó összetételt mutat ebből a szempontból: a kabriók 72 százalékát árulják meglévő légkondicionáló rendszerrel. A kabriókat Európa-szerte második vagy harmadik autóként, szezonálisan üzemeltetik, ezért nem meglepő, hogy nem a melegebb éghajlatokon, hanem az északi országokban a legelterjedtebbek, a legtöbbet belgák, britek, svájciak és németek vásárolják, ez persze nemcsak a helyi klímától, hanem a gazdasági lehetőségektől is függ.

Megjelent a Népszabdság 2015. június 24-i számában

 

Infiniti a Balaton partán                                                                               A szerző felvétele

Kalauz nyitott autókhoz

Kabrió: nyitható ponyva tetős karosszéria, formai és műszaki elemei általában kétajtós, négy-öt üléses, csukott családi autótól származnak. A főtartóként is szolgáló fém tetőszerkezetet hiányát padlóba épített merevítőkkel pótolják, ettől nehezebbek, de nem csak ettől, hanem az elektronikus tetőmozgató szerkezettől is jóval drágábbak is az ilyen modellek.

Convertible: az angol nyelvterületen ezt a nevet használják a nyitható tetejű autókra

Hard top: kabrióra utólag is felszerelhető merev tető, mely könnyen levehető és garázsban tárolható.

Kupé-kabrió: a CC-vel jelzett Coupé-Cabriolet kocsi összecsukható fémteteje villanymotorokkal csomagtérbe süllyeszthető

Spider, Roadster: versenyautókat idéző, kétüléses nyitott sportkocsi.

Landaulet: Félig nyitott tetejű luxuslimuzin.

Maybach generációk Landaulet változatban                                         Forrás: Daimler

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....