motorvonat

Kérek egy helyjegyet az emeletre!

2015.09.30.

Néhány év múlva talán mi is emeletes vonattal utazhatunk a Budapest-Vác vonalon, miként atyáink 140 évvel ezelőtt. A kétszintes vasút manapság már nem számít egzotikus járműnek, akár a szomszéd országokban is találkozhatunk ilyennel.

A nálunk is jól ismert Flirt nagytestvére, a KISS villamos motorvonat svájci próbaútján

Nemcsak indokolt, de kifejezetten kötelező - így indokolta a MÁV-Start egyik magas beosztású munkatársa, miért fogják a következő években nagy ütemben fejleszteni a vasút járműparkját. Az, hogy indokolt, mindenki tapasztalja, aki utazik kötöttpályán, de a tízéves közszolgálati szerződés szerint a cégnek kötelezettsége is a szolgáltatási színvonal emelése. A jó hír az, hogy uniós forrásokból módja lesz további vásárlásokra isa MÁV-Startnak. Miután beérkeznek a Flirt-ök, amelyekből összesen 102 szerelvényt vettek, újabb 21 Flirt méretű elővárosi motorvonatot rendelhetnek meg, valamint 2020-ig még 50, ezeknél nagyobb, 300  ülőhelyes járművet. Lapunk úgy értesült, a MÁV vezetői komolyan fontolgatják, hogy ez az 50 szerelvény emeletes elrendezésű legyen.

Hazánkban teljesen ismeretlen a “double decker” vasúti jármű, de nem minden előzmény nélkül való: a Budapest-Dunakeszi-Vác vonalon 1873-1883 között közlekedett ilyen. Az utóbbi évtizedekben ugyan időnként felszínre tört az ötlet, de csak elméleti szinten, pénz valójában sosem volt rá. Most azonban nincs akadálya, hogy a jelenlegi uniós költségvetés terhére, azaz 2020-ig beszerezzünk ilyen eszközöket.

De miért jó az emeletes vonat? Az utas szemével nézve mindenképpen nehézség, hogy lépcsőzni kell. Az elővárosi vonatok épp azért alacsony padlósak, hogy könnyű és gyors legyen a ki- és beszállás. Az is hátrány, hogy az elrendezés miatt kisebb a légtér, szűkebb, zsúfoltabb a vonatbelső. Előnyei pont ebből fakadnak, mármint az üzemeltetői oldalon.

Az egy székre számolt, azaz fajlagos költség alacsonyabb, mint a hagyományos vonatok esetében. Nem csoda, hogy Európa sok országában régóta futnak magas építésű szerelvények, kocsik is, motorvonatok is. Ausztriában, Svájcban, Németországban honfitársaink már régóta utazhattak az emeleten, ha éppen oda szólt a jegyük. Az utóbbi években azonban a környező országokban is hadrendbe állítottak efféléket: Szlovákiában és Csehországban a Skoda, Lengyelországban a Pesa épített kétszintest. Hazánkban a Stadler szolnoki gyárában készítenek alumínium kocsitesteket, köztük emeletest is. A cég tulajdonosa korábban azt nyilatkozta, hogy ha nagyobb megrendelést kapnak, akár Magyarországra telepíthetik a teljes gyártási folyamatot.
 

Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.11
A Ford és a Renault Csoport minap bejelentett egy mérföldkőnek számító stratégiai partnerséget,....
2025.12.11
Az elmúlt hetekben két újabb modellel bővült a nálunk is rohamtempóban sokasodó kínai autókínálat.....
2025.12.11
25 éve jelent meg a Bosch első adaptív sebességszabályozó rendszere. Bernhard Lucas veterán mérnök....
2025.12.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.12.11.....
2025.12.10
Míg Nyugat-Európában a második világháború után több sikeres törpeautó is készült, a vasfüggöny....
2025.12.10
Japánban és a fejlődő országokban is igen népszerű a taxisok és a vállalkozók körében a Probox,....
2025.12.10
A legszűkebb garázsok sem jelenthetnek többé akadályt.   ..
2025.12.10
A felkelő nap országában mindig is az autó alsó határát feszegették, különösen a XX. század derekán....
2025.12.10
A Mazda fejlett biztonsági megoldások iránti elkötelezettségét tükrözi, hogy a vadonatúj Mazda CX-5....
2025.12.10
Autókat vittek el, törtek fel, azokból szerszámokat, barkácsgépeket és egyebeket loptak. A....