BMW i

Kerékpár lengőkar-szabadalom a BMW i diviziótól

2015.07.28.

Az innovatív lengőkar-szabadalom, amelyet a BMW kutató és technológiai részlegével szoros együttműködésben fejlesztettek szériaérett koncepcióvá, az elektromos kerékpárokat gyártó HNF Heisenberg üzemében kerül sorozatgyártásba. A technológia alapját a BMW i kezdeti piackutatási és járműtervezési fázisából emelték át a mérnökök.

Miután a korábban megálmodott hajtástanulmányt a BMW i tervezőmérnökei sorozatgyártásra kész egységgé fejlesztették, az elektromos kerékpárok forradalmian új lengőkar-hajtóműve végre mindenki számára elérhetővé válik. A sorozatgyártásba küldött egységet a „Heisenberg XF1” modellnevű elektromos kerékpár örökli meg, az úttörő technológia előkelő eredetét egy apró, „Concept by BMW i” („BMW i koncepció”) felirat jelöli.

A lengőkar-hajtómű az agymotorral szerelt, összteleszkópos elektromos kerékpárok újfajta váztechnológiáját kínálja. A szabadalom a kerékpár vázszerkezetének stabil hátsó egységét alkotja, amelynek technológiai kialakítása mellőzi a hagyományos láncfeszítőt, és mint ilyen, az összteleszkópos elektromos kerékpárok történetében első ízben kínálja a hátsó teleszkóp és a strapabíró, karbantartás-mentes karbon szíjhajtás kettősét, kiemelkedő menetdinamikát és manőverezhetőséget eredményezve.

A BMW i lengőkar-hajtómű szabadalmának köszönhetően az agymotor, a tárcsák és a szíj is egyetlen, innovatív teleszkópos egységbe kerül, így nincs szükség szíjfeszítőre.

Az HNF Heisenberg fejlesztő csapata az XF1 modell vadonatúj felfüggesztés-technológiáját különleges módon tervezte meg. A hátsó teleszkóp és a rugóút-felfüggesztés teljes egészében az agymotor fölé került, stabilan a vázszerkezethez illesztve. Annak érdekében, hogy a karbon szíj minden esetben optimálisan feszes legyen a tárcsa és a hátsó kerékagy között, az agymotor és a hátsó tárcsa is a lengőkar-hajtómű egységébe került. A szíj ezáltal mindegyik tárcsáról könnyedén továbbítja a hajtást a hátsó kerékre, még az agymotor csúcsterhelése esetén is.

A BMW i divízió által megtervezett négytagú lengőkar-hajtómű egyetlen egységként alkotja az elektromos kerékpár hajtásláncát, mérnöki pontossággal illesztve a kerékpár vázszerkezetéhez, amely a hátsó teleszkóp felfüggesztésével együtt mintegy 150 milliméteres hátsó rugóutat eredményez. Az innovatív lengőkar-hajtómű másik előnye, hogy a hajtáslánc a pedáltól függetlenül működik. A hagyományos, izommeghajtásra tervezett összteleszkópos vázszerkezetekkel ellentétben a hátsó lengőkar az elektromos motor nagymértékű besegítése esetén, például intenzív gyorsításkor, nagy sebességű haladáskor vagy terepezéskor sem merevedik meg, a felfüggesztés így minden szituációban visszajelzéseket ad az útról, miközben maximális tapadást és vonóerőt biztosít. A rendszer gyorsítás és fékezés esetén ugyanakkor kiküszöböli a kellemetlen, ringó mozgásokat. A kerékpár extrém egyenetlen terepen igény szerint hagyományos módon, pedállal is hajtható.

Az HNF Heisenberg XF1 modell a BMW i négytagú lengőkar-hajtóművének következő előnyeit kínálja idén nyártól:Agymotor és egyenletes tengelyterhelés-eloszlás, karbantartás-mentes szíjhajtás agyváltóval, szíjfeszítő nélkül, kivételesen merev váz, pedáltól független elektromos hajtáslánc, maximális tapadás és vonóerő minden szituációban, a hátsó lengőkar merevedése nélkül, többféle meghajtási lehetőség, az innovatív hajtáslánc-technológia szabad vázszerkezet-kialakítást biztosít.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.11
Mivel az elektromos autók egyre nagyobb számban özönlenek a piacra, a német autóklub, az ADAC....
2025.12.11
A BYD két új Super Hybrid modellje, a SEAL 6 DM-i és kombi változata, a SEAL 6 DM-i TOURING....
2025.12.11
Magyar autóversenyzők csúcstalálkozójának adott helyszínt a kápolnai Hello Cuki cukrászda. Ahol....
2025.12.11
Átfogó menetrendi módosításokat vezet be a VOLÁN-járatok közlekedésében a MÁV-csoport december 14-....
2025.12.11
A Ford és a Renault Csoport minap bejelentett egy mérföldkőnek számító stratégiai partnerséget,....
2025.12.11
Az elmúlt hetekben két újabb modellel bővült a nálunk is rohamtempóban sokasodó kínai autókínálat.....
2025.12.11
25 éve jelent meg a Bosch első adaptív sebességszabályozó rendszere. Bernhard Lucas veterán mérnök....
2025.12.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025.12.11.....
2025.12.10
Míg Nyugat-Európában a második világháború után több sikeres törpeautó is készült, a vasfüggöny....
2025.12.10
Japánban és a fejlődő országokban is igen népszerű a taxisok és a vállalkozók körében a Probox,....