vasút

Kevés a mozdonyvezető is, nemcsak a kamionsofőr!

2015.09.01.

A teljes mozdonyvezető-állomány csaknem tíz százaléka hiányzik Magyarországon. Ez már fennakadásokat okoz a rendszerek működésében – mondta Boda János, a GYSEV Cargo vezérigazgató-helyettese. A Hungrail Árufuvarozási Bizottság elnöke arra reagált, hogy a kormányzat a közúti áruszállításban ötmilliárd forinttal támogatja a sofőrök képzését.

Egy mozdonyvezető képzése számítások szerint mintegy ötmillió forint, időtartama 14 hónap. A költségekben benne van a tanfolyamdíj, a tanfolyam ideje alatt adott fizetés és annak járulékai, az utaztatás, a biztosítás, a tananyag, a helyszínbiztosítás, a műhelygyakorlat, a munkaruha, az eszközök biztosítása, az esetleges szállásbiztosítás. Ebbe az összegbe azonban nem tartoznak bele a további vizsgák és továbbképzések díjai, amelyek olykor féléves ciklusokban követik egymást, amely idő alatt a mozdonyvezetők nem végezhetnek árufuvarozást – mondta lapunk kérdésére Boda János, a GYSEV Cargo vezérigazgató-helyettese, a Hungrail Árufuvarozási Bizottság elnöke.

Mozdonyvezető gyakorol a szimulátoron. Forrás: nyugat.hu

A szakember azt fejtegette, kamiont vezetni talán egyszerűbb megtanulni, mint mozdonyt, így a képzési idő is hosszabb vasúton, emiatt a költsége is magasabb. Mozdonyt vezetni csak akkreditált képzési helyeken lehet megtanulni, sem a MÁV, sem a GYSEV nem ilyen. Az akkreditált képzési helyek díjait a munkáltató fizeti, ám ezentúl a hallgatók munkabért is kapnak a képzés alatt, ami szintén igen jelentős költségelem. Ha a kormányzat átvállalná e költségek egy részét, az a vasútvállalatoknak is kedvező volna, hiszen a képzettség átvihető egyik cégből a másikba, nem vasúttársaságokhoz kötött.

A Hungrail közelmúltban közzétett állásfoglalása szerint a járművezető-hiány a vasúti közlekedésben is kiemelkedő probléma. Megközelítőleg 250 mozdonyvezető kiképzéséhez a vasútvállalatok is számítanának az állami támogatásra, ami az árufuvarozás versenyképességének növelése érdekében elengedhetetlen. Komoly összeget emészt fel ennél a hiányszakmánál a sorozatos továbbképzések költsége – jelezték. Időszerű a képzési rendszer felülvizsgálata is a vasúti közlekedésben. Az egyesület álláspontja szerint az uniós rendeleteket a magyar jogszabályok a kelleténél szigorúbban alkalmazzák, ami jelentős tehertétel mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak.

Mint ismert, a kormány augusztus 7-ei ülésén tárgyalta Wáberer György miniszterelnöki megbízott és a közúti fuvarozók egyesületének elnöke javaslatait a logisztikai ágazat versenyképességének növelésére. A kormányhatározat 16 pontban sorolja fel az egyes kormánytagok feladatait és azok határidejét. Ezek között szerepel, hogy a kormányzat ötmilliárd forinttal támogatja a hivatásos teherautó-vezetők képzését. Emellett fokozzák a külföldi fuvarozók ellenőrzését, növelik a bírságokat is, és igyekeznek visszaszorítani a jogosulatlan fuvarozási tevékenységet. Ígéret többek között az is, hogy a fuvarozók adózása a jelenleginél kedvezőbb lesz.
A Hungrail szerint a vasúti árufuvarozásban érdekelt vállalkozások örömmel csatlakoznának Wáberer György javaslatainak többségéhez, mivel azok alágazat-semleges végrehajtása minden magyarországi logisztikai szolgáltató versenyképességét növelné.

A magyar vasúthálózaton is számos külföldi szolgáltató tehervonata közlekedik, amelyektől a hozzáférés nem tagadható meg, amennyiben eleget tesznek adminisztratív kötelezettségeiknek. A vasúti közlekedésben kiemelt jelentősége van annak, hogy a hatóságok rendszeresen és következetesen ellenőrizzék a külföldi szolgáltatók esetében is a műszaki és munkáltatási szabályok betartását – hívta fel a figyelmet az egyesület. Azt javasolják, hogy a büntetések a közútihoz hasonlóan legyenek arányosak az elkövetett szabálysértéssel, és a magyar piaci szereplőkével megegyező hatékonysággal szedjék be ezeket a külföldi szolgáltatóktól is.

Jámbor Gyula

Megjelent a Napi Gazdaság 2015. 08. 22-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....