részvény

Kik az autógyártók valódi tulajdonosai?

2021.09.28.

Ha a Volkswagenről, vagy a Mercedesről vagy a BMW-ről beszélünk, német autókra és elsősorban német tulajdonosokra gondolunk. Ez részben igaz is, de mivel a részvényeik mindenki számára elérhetők, közel sem csak német tulajdonosok állnak mögöttük. Ki birtokolja a világ nagy autógyártóit?

BMW
 
A BMW közel ötven százaléka mai napig az alapító Quandt család birtokában van. Stefan és Susanne Quandt is 0,2%-os tulajdonrészt tudhat magáénak, de mindkettejüknek van egy-egy befektetési vállalata, amelyek fejenként további 21- és 25 százalékos tulajdonrészt birtokolnak. A maradék 53,2-% szabadon kereskedhető, ezek nagy része jelenleg európai és egyesült államokbeli befektetési alapoknál van.



Stefan Quandt

 

Volkswagen
 
A Volkswagen konszern legnagyobb tulajdonosa a Porsche Holding SE. Ez azt jelenti, hogy a csoport 31,4 százalékát a mai napig a Porsche és a Piech család tudhatja magáénák. 25,9 százalékot küldölfi befektetési alapok birtokolnak, 14,6% pedig a katari befektetési alapé. Szintén jelentős tulajdonrésze van még Alsó-Szászországnak. 



Wolfgang és Ferdinand Porsche

 

 

Daimler

 

A Daimler csoport nincs úgy családi tulajdonban, ahogy a BMW és a Volkswagen csoport. Legnagyobb befektetője Li Shufu, akinek neve talán nem cseng olyan ismerősen Európában, a globális autóipar egyik legfontosabb szereplője. Befektetési alapján keresztül övé a Daimler 9,7 százaléka, de többek között a Geely-n keresztül ő irányítja a Volvo Cars-t is. A második legjelentősebb befektető Kuwait befektetési alapja, harmadik pedig a BAIC Group, egy kínai állami vállalat, ami több autógyártó tulajdonosa. 

 



Li Shufu, talán a világ autóiparának legfontosabb embere

 

Jaguar / Land Rover

A Jaguar-Land Rover csoport a Volvo Cars-szal együtt a Ford tulajdona volt, egészen addig, amíg a 2008-as válságot követően a Ford kénytelen volt mindkettőn túladni. A Volvo Shufuhoz került, a JLR csoport pedig az indiai TATA Motors tulajdona lett. Utóbbi elsősorban a Tata család tulajdonában áll a mai napig. 

 



Ratan Tata

 

 

 

Aston Martin 

 

Jól ismert példa az Aston Martin esete. A legnagyobb részvényes Lawrence Stroll, a Forma1-es pilóta Lance Stroll édasapja. Stroll, miután megvette a Racing Point csapatát, átnevezte Aston Martinra, mivel ő lett a legendás brit autógyártó elsőszámú befektetője is. Stroll 17 százalékos tulajdonrészt tudhat magáénak. Rossznyelvek szerint a világviszonylatban is nagyon gazdagnak számító Stroll azért vette meg a nehéz időket élő angol márkát, hogy a fia egy jó nevű gyári csapat autójában versenyezhessen, de egyelőre úgy tűnik, befektetésként is jól teljesít az Aston Martin.

 



Lawrence Stroll

 

 

Ford

 

A Ford család nem volt olyan sikeres a vállalat tulajdonjogának megtartásában, mint például Quandték a BMW esetében. William Clay Ford összesen 8 078 227 Ford -részvényt birtokol, ami a társaság összes részvényének 0,20% -át teszi ki. Szintén komoly részvénycsomagot tudhat magáénak a vállalat jelenlegi vezérigazgatója, James D. Farley, aki 1 103 833 Ford -részvényt birtokol, ami az összes részvény 0,03% -át teszi ki. A legnagyobb tulajdonos egyébként a Vanguard Csoport, ami a Ford 7,9%-át birtokolja. Szintén hasonló mennyiségű részvényt birtokol a Blackrock befektetési társaság. Jól illusztrálja az intézményi befektetők világát, hogy a Vanguard a Blackrock legnagyobb részvényese.



William Clay "Bill" Ford, Henry Ford dédunokája

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.09
Nehéz volt bejutnia a Fehér Ház flottájába, mert több amerikai elnök szerint úriemberhez méltatlan....
2022.08.09
Júliusban 205.911 személygépkocsit szereltek fel először rendszámmal, ami 12,9 százalékos csökkenés....
2022.08.09
A 2021-es baleseti statisztikák történelmi mélyponton zártak. 2022 első öt hónapjában azonban ismét....
2022.08.09
Pátkai Zsolt autóipari beszállítóként pontosan tudja, mi a különbség minőség és minőség között.....
2022.08.09
A legendás, Can-Am enduro és cross motorok születésének ötvenedik évfordulójára, a márka visszatér....
2022.08.09
Az elektromobilitás a nehéz gazdasági helyzet és a globálisan akadozó ellátási láncok ellenére is....
2022.08.09
A legelsőtől egészen az RS 6 legújabb generációjáig – Stephan Reil már a kezdetektől nagyban....
2022.08.09
Izgalmas csomagot dolgozott ki városi szabadidőjárművéhez a Toyota. A Yaris Cross GR Sport a Toyota....
2022.08.09
A Ferrari 23 555 járművet hív vissza az Egyesült Államokban. Az ok: fékproblémák szinte minden....
2022.08.09
Henry Ford már autógyártás korai éveiben felismerte, a komplexitás nem tesz jót a gyártási....