MAN

Kipróbáltuk az Év Autóbuszát: Próbaút, MAN Lion’s City GL CNG

2015.08.02.

A páratlan évekre a nemzetközi szakújságírókból álló zsűri a jellemzően városi személyszállításra fejlesztett járművek közül választja ki a legjobbnak véltet. Az elismerő díjat a tavaly ősszel megtartott hannoveri IAA kiállításon adták át, a nyertes az MAN csuklós, sűrített földgázzal hajtott járműve. A méreteiben is tekintélyt parancsoló és kivitelezésében egyrészt rendkívül tetszetős másrészt a legmagasabb gyártási színvonalat képviselő jármű az idei Busexpo egyik fő attrakciója volt, erre a rendezvényre érkezett Magyarországra. Szerencsére arra is volt idő, még a kiállítás előtt, hogy kipróbáljam az Év Autóbuszát.

Egy tesztút során rendkívül fontosak az első benyomások. A jármű látványra is tekintélyt parancsoló, 18,75 méter hosszával, egyben a vezetése is jelent némi kihívást. Szerencsére a 4 fokozatú Voith automataváltó, a rendkívül könnyű kezelhetőség és a dinamikus soros, hathengeres, egyébként fekvő helyzetben beszerelt, 310 lóerős, 1250 Nm nyomaték leadására képes 13 literes motor könnyedén mozgatta a járművet, csak a méretre és a fordulásokra kellett odafigyelni.

Ez azonban szintén kellemes meglepetést jelentett, hiszen a C tengely kiválóan követi a jármű csuklószerkezet előtti részét, így a tolócsuklós rendszerű alacsonypadlós manőverezése néhány kilométer megtétele után már nem okozott különösebb gondot. A járműhöz emellett rendelhető hatfokozatú ZF váltó is.

A 147 fő befogadására alkalmas – ebből 64 ülőhely – csuklós fejlesztése során egyértelmű cél volt az utasok komfortjának lehető legnagyobb biztosítása úgy, hogy azok mozgása a fel- és leszállásoknál a lehető leggyorsabb legyen. Öt dupla ajtó segíti mindezt, a jármű végig alacsonypadlós, ez alól a leghátsó, ötödik ajtó mögötti traktus kivétel csak. A belső tér kialakítása modern és harmonikus. Az ülések bevonata könnyen tisztítható, ezzel együtt kellemes tapintású. Számos lehajtható ülés teszi variálhatóvá a belső teret, így az is találhat ideiglenes ülőhelyet az ajtók közelében, aki csak néhány megállót utazik.

A tesztjárműbe teljes utaskiszolgálási elektronikai rendszert telepítettek, plafonra helyezett, nagyméretű monitorokkal és elektronikus jegyolvasó készülékekkel. Annak ellenére, hogy a jármű ablakai teljes hosszban hővédő fóliával rendelkeznek, az utastér nagyon világos. Ennek egyik oka, hogy világújdonságként a csukló harmonikája áttetsző anyagból készült, ami a középső rész természetes megvilágítását eredményezi.

Köszönhetően a gázüzemű motornak a közel 19 méteres jármű rendkívül csendesen fut. Ez mind az utastérre, mind az elhaladási zaj tekintetében is igaz.A 2050 liter gáz befogadására alkalmas, negyedik generációs, kompozit gáztartályokat a jármű tetején helyezték el, így azok nem vesznek el helyet a hasznos térből, de a jármű magasságát sem emelik meg. Az alacsonypadlós kialakítás ellenére is a jármű rugózása jó, a hatalmas ablakok kiváló kilátást nyújtanak.

Amennyire lehetett a gépkocsivezető dolgát is igyekeztek megkönnyíteni. A külső tükrökből kiválóan nyomon követhető jármű mozgása, a belső tükrökből jó rálátás nyílik az utastérre. A hátsó ajtók fel- és leszálló utasait kamera figyeli, amelynek képe a szélvédő felett, középen elhelyezett monitorokon jelenik meg. A legfontosabb kezelőszervek kézre esnek, az ajtónyitó gombok is. A központi műszeregység visszaköszön más MAN típusokból, a nagyméretű órák jól olvashatóak, a kettő között elhelyezett kijelzőn fogyasztási és egyéb adatok jeleníthetőek meg. A mikrofont az üléstámla bal oldalára rögzítették, lehajtható, flexibilis szára a vezető szája elé hajlítható, kapcsolója a bal oldali üléskarfán található.

A városi közösségi közlekedési rendszerek továbbra is fontos eleme az autóbusz, amelynek számos, elsősorban a környezeti terheléssel kapcsolatos hátrányait zárhatják ki az ilyen és ehhez hasonló fejlesztések. A gázüzemnek hála a légszennyezés minimális, és a zajterhelés is alacsony. Közel 150 fő egyidejű szállítása oldható meg ilyen járművekkel kulturált körülmények között, rendkívül rugalmasan és költséghatékonyan.

Mindemellett igazi élményt jelentett ezt a járművet vezetni, hiszen meglehetősen ritkán adódik lehetőség arra, hogy speciális felhasználási területre fejlesztett autóbuszokkal furikázzon a magunkfajta szakíró.

(A cikk az AutóKözlekedés 2015 júniusi számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....
2024.04.15
A Széchenyi István Egyetem Győri Innovációs Parkja a nemzetközi hallgatóknak is új lehetőségeket....
2024.04.15
A modern járművek által generált adatmennyiség elképesztő méreteket öltött, akár óránként 19....