MAN

Kipróbáltuk az Év Autóbuszát: Próbaút, MAN Lion’s City GL CNG

2015.08.02.

A páratlan évekre a nemzetközi szakújságírókból álló zsűri a jellemzően városi személyszállításra fejlesztett járművek közül választja ki a legjobbnak véltet. Az elismerő díjat a tavaly ősszel megtartott hannoveri IAA kiállításon adták át, a nyertes az MAN csuklós, sűrített földgázzal hajtott járműve. A méreteiben is tekintélyt parancsoló és kivitelezésében egyrészt rendkívül tetszetős másrészt a legmagasabb gyártási színvonalat képviselő jármű az idei Busexpo egyik fő attrakciója volt, erre a rendezvényre érkezett Magyarországra. Szerencsére arra is volt idő, még a kiállítás előtt, hogy kipróbáljam az Év Autóbuszát.

Egy tesztút során rendkívül fontosak az első benyomások. A jármű látványra is tekintélyt parancsoló, 18,75 méter hosszával, egyben a vezetése is jelent némi kihívást. Szerencsére a 4 fokozatú Voith automataváltó, a rendkívül könnyű kezelhetőség és a dinamikus soros, hathengeres, egyébként fekvő helyzetben beszerelt, 310 lóerős, 1250 Nm nyomaték leadására képes 13 literes motor könnyedén mozgatta a járművet, csak a méretre és a fordulásokra kellett odafigyelni.

Ez azonban szintén kellemes meglepetést jelentett, hiszen a C tengely kiválóan követi a jármű csuklószerkezet előtti részét, így a tolócsuklós rendszerű alacsonypadlós manőverezése néhány kilométer megtétele után már nem okozott különösebb gondot. A járműhöz emellett rendelhető hatfokozatú ZF váltó is.

A 147 fő befogadására alkalmas – ebből 64 ülőhely – csuklós fejlesztése során egyértelmű cél volt az utasok komfortjának lehető legnagyobb biztosítása úgy, hogy azok mozgása a fel- és leszállásoknál a lehető leggyorsabb legyen. Öt dupla ajtó segíti mindezt, a jármű végig alacsonypadlós, ez alól a leghátsó, ötödik ajtó mögötti traktus kivétel csak. A belső tér kialakítása modern és harmonikus. Az ülések bevonata könnyen tisztítható, ezzel együtt kellemes tapintású. Számos lehajtható ülés teszi variálhatóvá a belső teret, így az is találhat ideiglenes ülőhelyet az ajtók közelében, aki csak néhány megállót utazik.

A tesztjárműbe teljes utaskiszolgálási elektronikai rendszert telepítettek, plafonra helyezett, nagyméretű monitorokkal és elektronikus jegyolvasó készülékekkel. Annak ellenére, hogy a jármű ablakai teljes hosszban hővédő fóliával rendelkeznek, az utastér nagyon világos. Ennek egyik oka, hogy világújdonságként a csukló harmonikája áttetsző anyagból készült, ami a középső rész természetes megvilágítását eredményezi.

Köszönhetően a gázüzemű motornak a közel 19 méteres jármű rendkívül csendesen fut. Ez mind az utastérre, mind az elhaladási zaj tekintetében is igaz.A 2050 liter gáz befogadására alkalmas, negyedik generációs, kompozit gáztartályokat a jármű tetején helyezték el, így azok nem vesznek el helyet a hasznos térből, de a jármű magasságát sem emelik meg. Az alacsonypadlós kialakítás ellenére is a jármű rugózása jó, a hatalmas ablakok kiváló kilátást nyújtanak.

Amennyire lehetett a gépkocsivezető dolgát is igyekeztek megkönnyíteni. A külső tükrökből kiválóan nyomon követhető jármű mozgása, a belső tükrökből jó rálátás nyílik az utastérre. A hátsó ajtók fel- és leszálló utasait kamera figyeli, amelynek képe a szélvédő felett, középen elhelyezett monitorokon jelenik meg. A legfontosabb kezelőszervek kézre esnek, az ajtónyitó gombok is. A központi műszeregység visszaköszön más MAN típusokból, a nagyméretű órák jól olvashatóak, a kettő között elhelyezett kijelzőn fogyasztási és egyéb adatok jeleníthetőek meg. A mikrofont az üléstámla bal oldalára rögzítették, lehajtható, flexibilis szára a vezető szája elé hajlítható, kapcsolója a bal oldali üléskarfán található.

A városi közösségi közlekedési rendszerek továbbra is fontos eleme az autóbusz, amelynek számos, elsősorban a környezeti terheléssel kapcsolatos hátrányait zárhatják ki az ilyen és ehhez hasonló fejlesztések. A gázüzemnek hála a légszennyezés minimális, és a zajterhelés is alacsony. Közel 150 fő egyidejű szállítása oldható meg ilyen járművekkel kulturált körülmények között, rendkívül rugalmasan és költséghatékonyan.

Mindemellett igazi élményt jelentett ezt a járművet vezetni, hiszen meglehetősen ritkán adódik lehetőség arra, hogy speciális felhasználási területre fejlesztett autóbuszokkal furikázzon a magunkfajta szakíró.

(A cikk az AutóKözlekedés 2015 júniusi számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....